Interview: Nuno Dos Santos en Patrice Bäumel

Partyscene Redactie | 20 december 2007
interviews

“360 draait om muziek die je in hele lichaam kunt voelen.”

Wat denken die Nuno Dos Santos en Patrice Bäumel eigenlijk wel niet? Maandelijks avonden organiseren met relatief onbekende artiesten voor muzikale fijnproevers? Dat is tegen alle commerciële wetten in! En dan blijken ze ook nog te kunnen produceren en plannen te hebben om volgend jaar live-gigs te doen? Tijd voor een interview.

 

De mannen van 360Tekst: Susanne Woning

Elke laatste vrijdag van de maand broeit er iets in de 11 in Amsterdam. Rond die tijd verschijnen er ineens minder voor de hand liggende en bijzondere namen in de programmering. Artiesten als Pantha Du Prince, Patrick Chardronnet en Akufen zijn geliefd vanwege hun producties, maar trekken niet snel volle zalen.

Toch staan ze bij 360 Soundsystem prime time in de line-up. Hoewel er soms ook artiesten langskomen die inmiddels meer naamsbekendheid hebben verworven, zoals Modeselektor en Apparat, blijft het toch vooral een avondje voor de muzikale fijnproever.

Een prima initiatief natuurlijk, maar volgens de wetten van de commercie zijn dit soort avonden over het algemeen een erg kort leven beschoren. 360 Soundsystem lijkt echter een flinke uitzondering op deze regel te vormen. In het afgelopen jaar hebben Nuno Dos Santos en Patrice Bäumel (residents en organisatoren van 360) een trouwe achterban weten te verwerven en ze kijken alweer vol enthousiasme uit naar wat 2008 allemaal gaat brengen. Love2party voelde het duo aan de tand.

Hoe is 360 Soundsystem ontstaan?

Nuno: “Een gemeenschappelijk vriend wist dat we allebei een keer aan de Red Bull Music Academy hadden meegedaan. Het leek hem een goed plan om ons aan elkaar voor te stellen. Het klikte gelijk. In eerste instantie deden we er verder niets mee, tot we in 2005 tijdens een Red Bull Weekender met Akufen ineens samen geboekt werden en we opnieuw veel gemeen bleken te hebben. Op dat moment is het plan ontstaan om echt samen iets op te zetten.”

Wat het idee achter 360?

Patrice:” We zijn altijd op zoek naar ‘cutting edge’-muziek en naar artiesten die vooruitstrevend bezig zijn. We vinden het niet zo interessant om elke trend maar een "We zijn met 360 altijd op zoek naar ‘cutting edge’-muziek en naar artiesten die vooruitstrevend bezig zijn."beetje te volgen en gaan liever op zoek naar nieuw talent. 360 draait om warme emotionele muziek die je in hele lichaam kunt voelen en niet om muziek die zich alleen in je hoofd afspeelt.”

Nuno: “We willen ons ook niet vastleggen op bepaalde stijl, maar met alles kunnen experimenteren zonder dat je aan grenzen hoeft te denken.”

 

Hoe vullen jullie elkaar aan tijdens het draaien en wat vinden jullie elkaars sterke punt?

Patrice: ”Nuno heeft een deephouse-achtergrond en ik kom uit de Detroit techno-hoek. Eigenlijk draai ik blanker dan Nuno, met meer pieken en dalen. Nuno is ontzettend nieuwsgierig en is echt een verkenner op het gebied van nieuwe muziek. Hij ademt werkelijk muziek.”

Nuno: “Ik draai wat melancholischer. Ook stap ik, denk ik, wat makkelijker over van het ene naar het andere muziekgenre. Patrice is daar iets afwachtender in. Hij is heel sterk in het vinden van tracks met een moddervette groove en ik vind zijn mixing skills uniek. Hij kan twee platen op een hele stuwende manier lang door elkaar laten lopen, waardoor je soms bizarre ‘peaktime mixen’ krijgt.

 

Jullie zijn in verschillende landen opgegroeid (Patrice heeft zijn jeugd in Dresden, Duitsland doorgebracht, red.). Zit er veel verschil in jullie muzikale invloeden?

Patrice: “In mijn jeugd waren bands als Depeche Mode echt enorm groot in Duitsland. Die typische jaren tachtig-sound heeft daar dus veel meer invloed gehad dan hier in Nederland. Misschien dat je dat wel een beetje terughoort bij mij, maar uiteindelijk was de dancescene in Dresden ook erg gezond en vond ik daar dezelfde plaatjes in de platenwinkel als Nuno in Nederland. Het verschil in invloeden is dus niet echt groot.”

 

Wat was jullie favoriete 360-avond tot nu toe?

Allebei: “ De avonden met Modeselektor, Apparat en Lawrence, waarop alles gewoon helemaal klopte.”

Dos Santos: "Ik zou graag meer experimenteren in de richting van geluidskunst."Jullie produceren ook. Hoe lang zijn jullie daar al mee bezig?

Nuno: “Ik ben twee jaar geleden begonnen met produceren. ‘Less is more’ is daarbij toch wel mijn belangrijkste uitgangspunt. Ik heb veel bewondering voor een producer als Carl Craig, die de aandacht van zijn publiek, met een minimum aan geluiden, gewoon negen minuten weet vast te houden. Ik probeer altijd met zo weinig mogelijk middelen een zo groot mogelijk effect te bereiken.”

Patrice: “Ik produceer sinds 2003. In het begin was het voor mij twintig procent creativiteit en tachtig procent ‘het vuile werk’ van alle zaken er omheen. Ik probeer daar nu een systeem voor te bedenken, zodat ik meer tijd overhoud voor die creativiteit. Ik plan soms jamsessies in, waarbij ik lekker met de knoppen loop te rommelen zonder dat daar echt iets uit hoeft te komen. Zodra er toevallig iets interessants gebeurt, probeer ik daar op voort te borduren. Op die manier begint mijn muziek zichzelf de laatste tijd steeds meer vanzelf te schrijven, zonder een vastomlijnd plan.”

 

Patrice, met welke projecten houd jij je op dit moment bezig?

Patrice: “Ik heb net een remix afgemaakt van Riley Reinhold’s track ‘Klaus’, die binnenkort uitkomt op het label MBF. Reinhold is de labelbaas van Traum en Trapez. Ook komt er in de lente een grote release van me aan, waar ik nog even niets over kan zeggen. Verder wil ik in vanaf april 2008 gaan starten met live-optreden. Het heeft een tijdje geduurd, maar ik wou er pas mee starten op het moment dat ik zeker wist dat ik het bijzonder zou kunnen maken. Het leuke van live-gigs is natuurlijk dat je honderd procent controle hebt over wat er gaat gebeuren in zo’n set. Daarnaast werken Nuno en ik nog aan het opzetten van een label én aan een kunstproject met lasers.”

 

Lasers? Wat moeten we ons daar bij voorstellen?

Nuno: “Dat is voor de jongens van ‘Versch’, die ook avonden organiseren in de Sugar Factory. Het is interaction design waarbij de muziek en het grafische samenkomen. Kort gezegd komt het er op neer dat je met de projectie van lasers, muzikale loops kunt aansturen.”

Bäumel: "Ik wou pas starten met live-optreden op het moment dat ik zeker wist dat ik het bijzonder zou kunnen maken."

Dat klinkt wel een beetje Monolake-achtig. Hebben jullie iets met projecten als die van Robert Henke?

Nuno: “Robert Henke is een held. Zijn Monolake-project is waanzinnig en ik zou zijn Eye Of The Storm-project graag een keer live willen zien. Verder hoorde ik dat zijn installatie met ballonnen op STRP helemaal te gek was. Ik zou graag meer experimenteren in de richting van geluidskunst. Voor mijn eindopdracht op de Kunstacademie heb ik al een dergelijk project gedaan met Dennis Desantis. Na mijn afstuderen heb ik me voornamelijk op de muziek gestort, maar de laatste tijd lijkt de cirkel rond, doordat ik weer veel met interactieve kunst bezig ben. Afgelopen weekend ben ik in Parijs geweest, waar onze Baumel & Dos Santos-mix (op Manual Music) gebruikt wordt in een interactieve installatie van Chloe Tallot.” 

En Nuno, wat zit er bij jou nog meer in de planning?

Nuno: “Ik heb samen met TJ Kong net een remix voor Ben Mono afgerond. Ook komt er eind 2008 een album van ons uit op Compost. Daarnaast werk ik momenteel aan nieuwe tracks met Gregor van Galen en Darko Esser. Verder komt er nog een remix van me aan van een Dave Ellesmere-track, ik hoop een dubstepproductie te gaan maken met Ingmar Hugen van Planet KL en tenslotte ben ik ook nog bezig met een bandproject. Dat laatste is qua opzet wel een beetje vergelijkbaar met een band als LCD-Soundsystem; lekker dansbaar.” 

Wat zit er op dit moment in jullie iPod/ cd-speler?

Patrice: “Het laatste wat ik geluisterd heb is Maxïmo Park. Ik luister vaak naar andere muziekstijlen om mijn oren fris te houden. Ik kan er trouwens ook erg van genieten als het gewoon even helemaal stil is; dat heb ik nodig om creatief te blijven. Dan ga ik een stukje wandelen met mijn hond, lekker rustig.”

Nuno: “Ik weet even niet wat ik het laatst geluisterd heb, maar de laatste tijd is het veel Beirut (Balkan folk), Burial, Caribou (favoriet van James Holden), de ‘Secret Love’-compilaties van Jazzanova, Rufus Wainwright (songwriter), Pinch (dubstep) en Radiohead.”

"Onze favoriete 360-avonden waren de edities met Modeselektor, Apparat en Lawrence, waarop alles gewoon helemaal klopte.”Met wie zouden jullie ooit nog wel eens samen willen werken?

Patrice: “Met Matthew Herbert. Dat vind ik echt een geniale producer.”

Nuno: “Met Thom Yorke of Four Tet.”

En waar willen jullie graag een keer optreden?

Nuno: “Japan! Ik heb daar zoveel goede verhalen over gehoord van artiesten die er hebben opgetreden én ik ben verzot op Japans eten.”

Patrice: “Ik wil wel een keer met 360 op Lowlands staan, of op Sonar in Barcelona. Weet je, eigenlijk zijn plekken niet eens belangrijk, als het maar samen met goede vrienden is; het liefst buiten met heel mooi weer.”

Wat kunnen we de komende maanden verwachten van 360?

Nuno: “Op vrijdag 21 december staat Aril Brikha bij ons in de 11 in Amsterdam en daar kijken we erg naar uit. Verder komt Nathan Fake in januari een dikke live-set neerzetten. Houd de agenda van 360 in de gaten, want er komt nog veel meer moois aan in 2008.”

Win!! Win!! Win!! Wil jij aankomende vrijdag ook genieten van de muziek van Aril Brikha en de mannen van 360 in Club 11? Stuur dan een berichtje naar Sander en misschien win jij een plek(+1) op de gastenlijst.

 

360 Website

Myspace Nuno Dos Santos

Myspace Patrice Bäumel

Download de Novembermix van 360

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws