Aardvarck

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Muziek is mijn leven, altijd al geweest

Aardvarck

Aardvarck (Mike Kivits) draait alweer een tijdje mee in de vaderlandse elektronica-scene. Al sinds 1991 brengt hij op detroit techno geinspireerde platen uit op vermaarde labels als Music For Speakers, Rush Hour en Delsin. Verder is hij mede-eigenaar van Music For Speakers en maakt deel uit van verschillende projecten zoals Relaxo Abstracto en Rednose Distrikt. In de afgelopen jaren zijn er drie Cult Copy 12 inches uitgebracht, waarvan de tracks zijn verzameld op cd. Het resultaat is een rauwe en energieke dansplaat waar de spaanders vanaf vliegen. Love2party sprak met hem.

Door: Menno


L2P: Misschien al menig maal gevraagd, maar toch willen we het weten: waar komt de naam Aardvarck vandaan?
Aardvarck: Aardvarck is een funky miereneter uit Afrika. Iemand kwam met die naam aan in 1991, net op het moment dat ik een naam zocht.

L2P: Cult Copy is een stevige, rauwe plaat. Dit in tegenstelling tot eerder werk. Vanwaar die 'overstap'?
Aardvarck: Ik denk niet dat het een overstap is geweest, ik ben al een of jaar zes bezig met het produceren van Cult Copy. Omdat deze lp nu pas uitkomt, kan ik me inderdaad voorstellen dat het als een omslag overkomt. Maar voor mij heeft het nooit zo gevoeld, aangezien ik al lang bezig ben met deze muziekstijl. Dat het nu pas uitkomt, heeft te maken met het feit dat Rush Hour mij vroeg een lp uit te brengen naar aanleiding van drie eerder uitgekomen 12 inches (Cult Copy 1, 2 en 3). Ik ben heel tevreden met het resultaat.

L2P: Als je een concreet voorval kan noemen dat geleid heeft tot de productie van 'Cult Copy', wat zou dat dan zijn?
Aardvarck: Mijn belangrijkste inspiratiebron was Carl Craig, en dan met name zijn alterego's Paperclip People en 69. Vanaf het eerste moment dat ik die muziek te horen kreeg, begin jaren negentig, was ik verkocht: zo rauw, zo superstoer en zo anders dan alles wat ik eerder had gehoord.


L2P: Her en der zijn invloeden uit Detroit te horen op Cult Copy. Hoe komt het toch dat dit geluid zo vaak is opgepikt door Nederlandse technoartiesten en labels?
Aardvarck: Het was de eerste keer dat wij Nederlanders in aanraking kwamen met melancholische, rauwe (wat mij betreft superstoere) en door 'afro-amerikaanse' mensen gemaakte muziek. Deze muziek had op mij een enorme invloed. Waarom dit geluid juist in Nederland zo heftig werd opgepikt, weet ik niet. Ik denk dat het te maken heeft met een zekere herkenning van het gevoel dat zij vertalen in muziek.

L2P: Onlangs remixte Carl Craig een productie van je. Wat betekent deze producer voor jou?
Dat Carl Craig die productie remixte, vond ik een grote eer. Helemaal omdat hij mijn grootste inspiratiebron geweest is voor het maken van de Cult Copy-lp. De 12 inches die hij uitbracht in het begin van de negentiger jaren zijn misschien wel de 12 inches die ik het vaakst draaide, en nu nog steeds draai.

L2P: Je maakt ook deel uit van onder meer Distrikt en Relaxo Abstracto. In hoeverre kan je daar je creativiteit in kwijt zonder je Aardvarck-pseudoniem vooor de voeten te lopen?
Aardvarck: Dit is juist mijn ideale werkwijze. Ik vind het heerlijk om zoveel verschillende stijlen te produceren. Mijn solowerk als Aardvarck is een slechts een van de facetten van mijn werk.


L2P: Je muziek breng je uit via Nederlandse labels. Is er nooit interesse geweest van buitenlandse labels?
Aardvarck: Er is wel interesse geweest vanuit het buitenland, maar ik heb nooit de behoefte gevoeld om daar op in te gaan. Dit komt simpel gezegd omdat ik het hier goed heb. Labels als Zephon's mom, Music For Speakers, Kindred Spirits, Rush Hour, Delsin en Klakson hebben internationaal veel aanzien. Wat betreft mijn internationale bekendheid heb ik daar veel aan te danken.

L2P: Brengt Nederland in jouw ogen voldoende goede producers van elektronische muziek voort?
Aardvarck: Jazeker, ik noem labels als Clone en Delsin of de broers Funcken (Funckarma). Het gaat goed met die gasten. Het bruist in Nederland.

Love2party: Je bent mede-eigenaar van het Nederlandse label Music For Speakers. Is zo'n relatief klein Nederlands label in staat zichzelf overeind te houden in een tijd waarin grote labels overheersen en het aantal downloaders alsmaar groeit?
Aardvarck: We spelen quitte, en dat is genoeg. De muziek die uitgebracht wordt op ons label is eigenzinnig, en de mensen die onze muziek graag horen of draaien vinden ons toch wel. Daar doet de downloadtrend van de laatste jaren niets aan af.

Love2party: Heb je wel eens gedacht om met het produceren van elektronische muziek te stoppen?
Aardvarck: Nee. Muziek is mijn leven, altijd al geweest. Mensen maken muziek, dit is een proces wat al sinds mensenheugenis bestaat, en ik ben heel blij dat ik daar nu deel van uitmaak. Ik hoor elke dag muziek, hoor in allerlei straatgeluidjes ritmes, kom overal inspiratie tegen voor nieuwe dingen. Dat zijn de kleine dingen die mij blij maken.

Music For Speakers
Rush Hour Recordings

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws