Gerd interviewt Da Lata

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

"Serious in the sense of this is a crazy world and a fucked up time we're living in, it's serious out there"

Als producer kom je van tijd tot tijd zo'n album tegen dat je uit je schoenen blaast. Songs from the Tin van Da Lata was er zo een. Luisterend naar tracks als 'Pra Manha' en 'Inae', zakte de moed me in de schoenen. "Shit, ik heb nog een lange weg te gaan," dacht ik toen. Alsof je effe met je neus op de feiten wordt gedrukt. Tja, je weet weer waar je staat. Maar wanneer dat soort gedachten verdrongen zijn, is er tijd om van al die mooie nummers op dat album te genieten. Nou, dat heb ik gedaan ook.

Tekst: Gerd
Foto's: Da Lata


Hoogtepunt voor mij was het optreden van Da Lata tijdens het North Sea Jazz festival van 2001. Het was voor mij tegelijkertijd het hoogtepunt van dat festival van dat jaar. Die band was zo tight. Wat sloeg die drummer strak. Wat toverde die percussionist waanzinnig ritmische patronen uit zijn hoed. En oh, wat zong Liliana mooi en wat een charisma had ze op dat podium. Na het optreden zag ik Lil lopen. Ik tikte haar op de schouders. Toen ze om keek, viel ik op mijn knieen en vroeg haar met natte ogen en vragende blik: "Will you marry me?" Enigszins verbouwereerd keek ze me aan. Ze zal wel gedacht hebben: "O jee, hoe raak ik die gek kwijt?" Toen ze zag dat ik een grapje met haar uithaalde, verscheen er een gulle lach op haar lippen. In enigszins gebrekkig Engels feliciteerde ik haar met de zojuist vertoonde performance en zei ik hoe ik van haar stem had genoten.

Nu ruim twee jaar later is er een nieuw Da Lata album. Serious is de titel. Ik mocht Patrick Forge, samen met Chris Franck en Toni Econinimides een van de breinen achter Da Lata, wat korte vraagjes stellen. Benieuwd dat ik was, vroeg ik natuurlijk ook waarom Liliana niet meer te horen is op het nieuwe album.


Christian Franck (foto 2000)

Patrick Forge (foto 2000)

Gerd: Okay, laten we bij het begin beginnen?
Patrick:
Nou, Chris speelde vroeger in de band Batu. Via die band zijn we elkaar tegengekomen en sterker nog, ons eerste studioavontuur hadden we in Parijs toen we de single 'Seasons of my Mind' opnamen. Die plaat maakten we destijds voor het label Big Cheese. Zo is het voor Da Lata allemaal een beetje begonnen. Onze eerste track onder de naam Da Lata maakten we pas veel later voor U.F.O.'s label in Japan. Vlak daarna hebben we een Edu Lobo cover gedaan voor Joe Davis' label Far Out. Het betrof de klassieker 'Ponteio'.

Gerd: In 2000 stond de muziekwereld op zijn kop omdat jullie eerste langspeler Songs from the Tin uitkwam. Hoe was het om dat album te maken?
Patrick:
We zijn nog steeds heel blij dat wij in de gelegenheid waren om aan dat album te werken. Het was een enorme uitdaging en een moeilijke opgave om een Braziliaans georienteerde CD te maken. Het was voor ons erg belangrijk dat we een album produceerden dat respect voor de muziek, die ons beiden voor jaren had beinvloed, uitstraalde... een bepaalde eerlijkheid, weet je wel.

Gerd: Op het North Sea Jazz festival van 2001 maakten jullie indruk met een daverende live-show met fantastische muzikanten. Liliana en Oli waren fantastisch! Op Serious werken jullie met weer andere mensen. Was het geen goed idee om nog eens met Liliana en/of Oli te werken?
Patrick:
Van begin af aan was het de bedoeling dat het album Songs from the Tin een one-off project zou worden. We wilden gewoon een Braziliaanse plaat maken. Die wens hadden Chris en ik al tijdens onze Batu periode. Braziliaanse muziek inspireerde ons enorm en zorgde ervoor dat we maatjes werden. Liliana is een fantastische zangeres en Oli is een zeer ritmische percussionist. Het was ideaal om juist met hen onze droom te verwezenlijken. Voor Serious wilden we, als het ware, onze vleugels spreiden en verder kijken dan onze neus lang is. We wilden heel graag met andere artiesten werken. Er zijn zoveel talenten en met hen wilden wij andere muziekvormen onderzoeken en opnemen.



"wat zong Liliana mooi en wat een charisma had ze..."

Gerd: Jullie geluid is inderdaad van Braziliaans geinspireerde songs geevolueerd tot een meer diverse stijl. Komt dit dan allemaal voort uit die drang om het onbekende te onderzoeken?
Patrick:
Eigenlijk wel. Kijk, wij zijn beinvloed door veel verschillende soorten muziek, door verschillende mensen en culturen vanuit de hele wereld. Niet alleen Braziliaans fabrikaat dus. London is een smeltkroes van al die zojuist genoemde invloeden en een zeer belangrijke thuisbasis waar we onze muziek kunnen maken. Deze invloeden zijn er altijd geweest. Zelfs in de periode dat wij aan ons vorige album werkten. Maar nu komt het er muzikaal gezien pas uit!

Gerd: Hoe zijn de nummers op Serious ontstaan?
Patrick:
Nou, Chris maakt meestal wat eerste basisideeen. Soms ontstaan er nummers terwijl we met z'n allen in de studio aan het jammen zijn. Weer andere ideeen komen voort uit basisritmes. Al met al is er dus niet een vast patroon te ontdekken. Songs ontstaan op de gekste manieren. Mijn rol is meer die van producer. Ik help met het ontwikkelen van concepten en probeer een soort leidraad te creeren, een soort balans, begrijp je? En tja, ik hoop dat dat lukt. Uiteindelijk is het zo dat alle nummers op Serious door ons drieen zijn geproduceerd. Ja, want Toni Econinimides is ook een belangrijke spil in Da Lata.

Gerd: Jullie weten in ieder geval wederom te imponeren met gastartiesten als Jhelisa, Bembe Segue, Nina Miranda en anderen. Hoe benaderen jullie deze mensen?
Patrick:
De meeste gastmuzikanten zijn mensen uit onze directe omgeving. Vrienden en collega's die we al een lange tijd kennen. We wilden al een hele tijd met ze werken maar het kwam er nooit van. En trouwens, bij dit album lijkt het ook beter te passen om juist met hen te werken. Alles valt samen alsof het zo bedoeld was. Wat betreft de samenwerking in de studio ging alles heel vlot en easy-going. Jhelisa, Bembe en Baaba Maal zijn mensen waarmee we de liefde voor muziek delen, waardoor het opnameproces heel natuurlijk verliep. Nina en Chris hebben natuurlijk al heel vaak samengewerkt aan projecten als Smoke City, Kv5, Hajime Yoshizawa, enz."

Gerd: Enne, even tussendoor. Hoe zit dat met die titel?
Patrick:
Het was Bembe die eigenlijk met dat idee kwam. Hij had een catchy hook verzonnen alsmede de tekst en de titel. Achteraf hebben we gezamenlijk voor de albumtitel Serious gekozen, niet omdat het naar ons idee het sterkste nummer van het album is, maar gewoon omdat het goed klinkt. Tevens is het een kort en krachtig woord dat goed de lading van ons werk dekt. Serious in the sense of this is a crazy world and a fucked up time we're living in, it's serious out there.


Songs from the Tin

Serious

Gerd: Nu het album klaar is, is er dan tijd voor jullie om er van te genieten?
Patrick:
We hadden het even wat rustiger toen het album net klaar was. Maar nu is het weer erg druk. We zijn nu bezig met de samenstelling van de liveband en met het regelen van optredens. Tenslotte worden we veel gevraagd voor remixes, dus daar zijn we nu ook mee bezig. Kortom alles wat Da Lata gelieerd is, doen we op dit moment.

Gerd: Okay dan! Live optredens komen er dus aan?
Patrick:
Ja, volgend jaar zullen we ons album zo veel mogelijk promoten. Interviews, dj-sets en radioshows, je kent het wel. Maar optredens staan centraal! We zijn nu druk aan het oefenen met de band. Binnenkort hebben we eerst wat live-optredens in London, thuiswedstrijden dus. Volgend jaar zullen we de wijde wereld in trekken!

Gerd: Sta op en spreek uw Nederlandse fans toe!
Patrick:
We vinden het altijd heerlijk om naar Nederland te komen. Of het nu optredens of dj-sets betreft, overal worden we met open armen onthaald. De mensen zijn erg cool en de organisatie is altijd first class. Chris is half Nederlands en een gepassioneerd supporter van het Nederlandse elftal. Hij zou nu eindelijk wel eens willen weten hoe dat zit daar met jullie voetbal.
When are you going to get it together to win the World Cup????!!!! The European Cup will do in the mean time... Come On !!!!!!!!!!

Meer info en luisteren naar: Da Lata

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws