Terugblikken met: Joachim

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Finalscratch is een anti dj-tool. Een DJ draait met platen!


Het einde van het jaar is in zicht. Dat betekent dat we gedurende deze maand, samen met een aantal prominenten uit de vaderlandse dancescene, gaan terugblikken op 2002 en vooruitkijken naar 2003. Dj's/producers, collega-journalisten, platenbazen en organisatoren: allen zullen hun hoogte- en dieptepunten van 2002 met jullie delen. Uiteraard is het forum bedoeld voor jullie hoogtepunten. Laat ons weten wat jou heeft geraakt in 2002, en wat juist niet. Als 1 van de drijvende krachten achter Sound Architecture verwierf Joachim naam en faam in Rotterdam en omstreken. Wars van geld en commercie laat hij zich leiden door zijn eigen, muzikale ideeen. Dit jaar boekte de Rotterdammer o.a. successen met Reactor, de On-avonden in Off Corso en natuurlijk zijn eigen Sound Architecture-feesten. Een terugblik op zijn 2002.

Muzikaal hoogtepunt:

- Derrick May zijn set tijdens The Night Of Motorcity Detroit op ON.
- Aril Brikha op ON en RSA, die maar niet wilde stoppen ten onvreugde van Billy Nasty.
- Kraftwerk live in de Vooruit in Gent (Ik blijf in dubio of het wel echt live was).
- Lawrence Burden zijn sets op ON en Sound Vision.
- DJ Rolando @ ON.

Muzikaal dieptepunt:

Gelukkig ben ik niet echt veel in aanraking gekomen met muzikale dieptepunten, maar ik heb er wel twee die me gelijk te binnen schieten.

1) De afgelasting van het Public Enemy-concert, dat we met Sound Architecture hadden georganiseerd. Public Enemy is voor mij jeugdsentiment. Toen we ze aangeboden
kregen voor een exclusief concert in Rotterdam, kwam een droom uit. Alles was geregeld en we zouden er geen cent mee verdienen, maar dat maakte niet uit. We vonden het immers superstoer om te doen. Een grote Mercedes-bus en twee Mercedes limo's gehuurd, een verdieping in de West Inn, een goede reclame campagne opgezet. Maar een aantal weken voor het concert, begon het een beetje vaag te worden bij het management van PE. Flavor. Flav zat vast, en collega promoters in Engeland en Spanje vonden het ook allemaal te vaag en trokken zich terug. Daarna kwam al snel het bericht dat de hele Europese tournee werd afgezegd. Alle mensen die kaarten hadden gekocht kregen hun geld terug. Uiteindelijk is het een wijze les geweest, want we waren al gewaarschuwd dat het onmogelijk is om met zekerheid te kunnen werken met hiphop acts, aangezien 70 procent van de concerten wordt afgezegd.

2) Luke Slater tijdens Sound Vision vond ik echt slecht. Terwijl mijn verwachtingen erg hoog lagen, was het echt een van de slechtste optredens die ik ooit heb gezien. En dan vooral die zanger...

Verder: Finalscratch vind ik echt een anti deejay tool. Een deejay hoort met platen te draaien. De opkomst van de Electroclash. Degene die dat heeft uitgevonden, heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Jammer dat alles altijd uitgebuit moet worden. En die Ketchupsong... Het ergste van dit laatste commercieel rampje is dat de meiden van de Ketchup song ons werden aangeboden door een Spaans agentschap. Wij hebben toen besloten om nooit meer met dit agentschap te werken. Ha, ha... Ik zie ons al staan op het podium van Off Corso met de danspasjes van de Ketchup Song.



Hoogtepunt: Derrick May @ On

Aanstormend talent:

Een aantal, waaronder dj/producer Joris Voorn. Hij maakt echt ontzettend, mooie tracks met een Detroit inslag, maar dan op z'n Rotterdams. Zijn livesets zijn ook erg oke. En hij kan ook nog goed draaien. Met een beetje geluk komen begin volgend jaar een aantal releases van Joris Voorn uit op mijn eigen label Sound Architecture. De eerste tracks liggen al klaar.

Voldeed 2002 aan je verwachtingen?

Tja, het was een druk jaartje. De ON avonden in Off Corso samen met Silly's, en dan vooral de Nights of Motorcity Detroit. De ON/ Sound Architecure-tent op Sound Vision die echt goed los ging bij Technasia. Draaien op de pier voor een immense menigte tijdens Fast Forward (mede omdat het toen nog niet regende). De Reactor Sound Architecture-feesten in de Now&Wow. De pre party's op Ibiza samen met Dim Browski en Black Ceasar. Sound Architecture op Mecca, De Stubnitz in Amsterdam. Het ontstaan van Subtronics (Drum & bass) en Thursday Shuffle. En natuurlijk het draaien met al mijn internationale helden tijdens al die feesten.

Wat kan beter in 2003?

Alles! De organisatiestructuur van SA moet verbeterd worden. De site en het boekingskantoor moeten begin 2003 de lucht in. ON zal de volledige aandacht krijgen. We hebben al een aantal leuke acts en deejays vastgelegd voor volgend jaar. Verder gaan we Subtronics en de Shuffle uitbouwen. Maar voornamelijk wil ik me meer gaan richten op deejayen en het Sound Architecture-label, omdat ik weet dat ik veel en veel beter kan. Echter door al onze activiteiten heb ik daar het afgelopen jaar niet genoeg aandacht aan besteed.

1) Los Hermanos - Birth Of 3000 (Underground Resistance)
2) Jon Cutler presents You Groove Me - Onsunlade remixes feat Kemdi (Distance Music)
3) Gregory Shift - Exit + Entrance (Persona Records).
4) Abe Duque - Last Night Changed It All (Abe Duque Records)
5) Kenny Dixon jr - Amp Dog Knight's "I'm doing fine" (Mahogani's Music)
6) Reinard Voight - Supertiel (Kompact Extra)
7) Johannes Heil - 20.000 Leagues Under The Skin. (Kanzleramt)
8) Blackwater - Octave One Sstrings Instrumental Mix (430 West)
9) Patrick Skoog - Evitanten (B Tracks)
10) King Unique - Sugarhigh (Junior)

Sound Architecture

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws