Review: Transformers: Fall of Cybertron

Peter Güldenpfennig | 2 april 2013
lifestyle


Kinderen opgegroeid in de jaren '80 en vroege jaren '90 zijn wel bekend met de Transformers. Naast enkele zeer succesvolle tekenfilms (die overigens nog steeds gemaakt worden) heeft het Transformers-universum zich over elk denkbaar medium uitgesmeerd, waaronder ook de videogame.

Transformers: Fall of Cybertron is een vervolg op het in 2010 uitgekomen War for Cybertron. Dat is ook goed te merken want naast dat deze nieuwe game de draad van het (flinterdunne) verhaal oppakt waar zijn voorganger deze had achtergelaten, speelt het hetzelfde en ziet het er hetzelfde uit.

Het verhaal gaat als volgt: de Autobots willen de metalen thuisplanneet Cybertron verlaten aangezien deze door 'eons of war' tussen de Autobots en de Decepticons tot een stuk schroot is gedecimeerd. Ook is er geen 'Energon' meer te halen, de levensenergie van de menselijk robotten.

De singleplayer is explosief. Jammer dat specifieke skills sporadisch gebruikt worden.

Tot zover het Booker Prize-materiaal. Toch is het een fijne buiging naar fans van de serie, want het verhaal betreft een legendarisch moment in de Transformers-geschiedenis. In de voorganger kon je nog een Transformer kiezen aan het begin van de game, nu wordt het verhaal verteld vanuit verschillende standpunten terwijl je van explosieve 'set-piece' naar 'set-piece' wordt gestuurd.

Ondertussen probeer je te overleven door te schieten en te transformeren, wat fantastisch is. Daar koop je dan ook een Transformer-game voor tenslotte. De actie rijgt het verhaal aaneen en is zeer, zeer adrenaline-opwekkend. In de single-player verveel je je dan ook geen minuut, als schieten-op-alles-wat-beweegt je ding is dan.

Want veel meer hoef je niet te verwachten. Je wisselt dan wel regelmatig van personage, maar specifieke skills van personages waar je mee speelt (denk aan stealth of het gebruik van een grappling hook) worden slechts sporadisch gebruikt. Je denkt meteen 'hier had meer ingezeten'. Een Transformers-game met een open wereld-structuur is dan ook iets waar we naar uitkijken.

De multiplayer-modus is een hoogtepunt in de game.

De multiplayer-modus knalt de singleplayer-modus eigenlijk aan alle kanten voorbij. Door middel van gewonnen punten kun je je eigen Transformer-robot in elkaar sleutelen en het een eigen smoel geven. Vervolgens ga je head-on met vrienden (of onbekenden. Pro-tip: schakel headsets uit. Het gekakel van gamers wiens teelballen nog moeten indalen gaat snel op de zenuwen werken). De competitieve modi in de game lenen zich ook voor de schieten-op-alles-wat-beweegt-stijl die de game zo explosief maakt. In verschillende modi kun je samenwerken of elkaar juist tegenwerken. Je kiest een van de vier klassen, en gaat het strijdveld op. Trek je eigen plan of ga tactisch te werk, de game laat je er vrij in.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws