Hip in Azië: nazi-chic

Eveline Meijer | 1 september 2014
lifestyle


De Tweede Wereldoorlog komt de laatste dagen veel terug in de fashionwereld. Zo maakte Zara een t-shirt wat verdacht veel leek op wat de Joden moesten dragen in de concentratiekampen. Deze misser is inmiddels weer uit de winkels gehaald, maar in Azië is nazi-chic een echte trend geworden.

Reclamefilmpje

Zo is er bijvoorbeeld een reclamefilmpje opgedoken waarin je een meisje uit Korea in een nazi-uniform ziet. Het meisje kijkt stoer in de lens, terwijl er een bominslag klinkt. De reclame is voor gezichtscrème.

Niet te gevoelig zijn

T-shirts met daarop Hitler als Teletubbie of een Panda zijn populair in Azië. Het kledingmerk Izzue heeft zijn excuses aangeboden voor hun lijn van Nazi-chic kleding. Marketing Manager Deborah Chen vertelt: 'Dit is Hong Kong en Chinezen zijn niet gevoelig voor Nazisme.' Volgens haar komen de meeste klachten dan ook van buitenlanders en moeten mensen niet 'te gevoelig' zijn. De kleding is inmiddels uit de winkels gehad.

Zara

Het eerdergenoemde t-shirt van Zara, wat wereldwijd voor grote ophef zorgde, is inmiddels van de website gehaald. Het kindershirtje had het Wilde Westen als thema. Met een zwart-wit gestreept patroon en een gele ster op de borst lijkt het shirtje behoorlijk op de kleding van Joden in concentratiekampen. Slechts uren nadat het shirt online kwam, is het van de website gehaald. Het kledingstuk werd alleen in Albanië, Frankrijk, Israël en Zweedse winkels verkocht.

Cosplay

Cosplayers, mensen die zich verkleden als hun favoriete personages uit manga, anime, videogames en andere media in Azië doen graag een kostuum aan van een SS-officier. Dit wordt afgeleid van Mein Kampf, het boek wat Hitler geschreven heeft, maar dan in een manga-variant. Mein Kampf is in Nederland verboden.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws