Het hele jaar door games

Mark Scholten | 21 september 2014
lifestyle


Een langgekoesterde traditie in de game-industrie lijkt ten einde te komen. Met het verschuiven van belangrijke releases van eind dit jaar naar begin volgend jaar ligt de herfst open voor vers bloed. Al sinds de lancering van de eerste consoles waren de feestdagen voor gamers een periode vol keuzestress. Letterlijk iedere 'triple-A'-game verscheen in de maanden voor december om maar een graantje mee te pikken van de sinterklaas- en kerstinkopen.

Nieuwe games

Dit jaar is het anders. De line-up voor kerst wordt gedomineerd door een paar 'usual suspects'; FIFA 15 verschijnt gewoon, evenals de nieuwe Call of Duty en de overige sportgames, maar valt op door het grote aantal nieuwkomers. Destiny, Alien: Isolation, Project CARS, DriveClub, Middle-Earth: Shadow of Mordor, The Evil Within, Lords of the Fallen en The Crew. Stuk voor stuk nieuwe titels, niet gebaseerd op een succesvolle voorganger (vooruit, Shadow of Mordor is een beetje de uitzondering op die regel). Op zich al een overvolle paar maanden, maar het lijkt erop dat ontwikkelaars en uitgevers langzaam de kerstperiode loslaten om ons het hele jaar door goede games te bieden.

In januari en februari verscheen zelden een fatsoenlijke game, maar het afgelopen jaar kregen we ineens een nieuwe Final Fantasy voor de kiezen, samen met het geweldige Donkey Kong Country: Tropical Freeze en het ongelofelijk onderschatte Plants vs. Zombies: Garden Warfare (speel deze titel, je krijgt er geen spijt van). Begin 2015 is waanzinnig. The Witcher 3, Battlefield Hardline, Dying Light, Evolve, The Order 1886 en misschien zelfs Bloodbourne en Crackdown. Stuk voor stuk titels die niet misstaan hadden in een eindejaarsline-up. En dan zijn er nog de kleinere titels die in deze rustperiode zouden verschijnen.

Verschoven

De nieuwe Batman-titel, Arkham Knight, is zelfs verschoven naar juli, normaliter de rustigste periode van het gamejaar. Het is opvallend dat een uitgever er voor kiest om een grote titel uit te brengen in een periode waar in andere jaren zelden iets te spelen viel. De zomer is bij uitstek de tijd om te zorgen dat jouw game geen concurrentie heeft van de grote jongens, iets waar een gevestigde serie als dit geen probleem mee heeft. Het is voor een grote uitgever als Warner Bros eerder een risico een game in een periode te laten verschijnen waarin relatief weinig games worden verkocht. Normaal blijven ze er ver vandaan. In juni 2014 verschenen bijvoorbeeld slechts twee fatsoenlijke games: de MMO Wildstar en racegame GRID Autosport. Titels die op een ander moment van het jaar tussen de grote jongens weg zouden vallen, maar het hier best oké deden. Juli was voor fanatieke gamers helemaal treurig met vooral een paar (best goede) indie- en downloadable-titels en het niet al te spannende Sniper Elite 3. Ook deze titels deden het puur door het gebrek aan concurrentie redelijk. Het lijkt erop dat ontwikkelaars volgend jaar echter op zoek moeten naar een nieuwe rustperiode om hun games de maximale aandacht te geven.

De vraag is natuurlijk: is dit een probleem? Wil iedereen niet gewoon zoveel mogelijk toffe games spelen zodra ze klaar zijn om te worden uitgegeven? Natuurlijk, het liefst het hele jaar door. Maar dat levert voor kleinere uitgevers wel problemen op. Hoe zet je zonder traditionele rustperiode je onbekende, maar wel fantastisch leuke titel nog in de markt tussen giganten als de Batman- en Battlefield-series?

Hype creëren

Een makkelijke oplossing is er niet. Met slimme marketing kan een uitgever een hoop doen. De eerste (cg)-trailer van Dead Island verzorgde een heuse hype om een game waar nog niemand iets van wist en uiteindelijk werd er genoeg geld met deze game verdiend om een vervolg te maken. Destiny is een nieuwe titel die vrolijk meesurft op het eerdere succes van Bungie en wist in 24 uur een miljard dollar binnen te halen. En dan hebben we het nog niet gehad over de indie-scene en de talloze kickstarter- en Steam greenlight-titels waarvan een groot deel geen enkel probleem heeft om een publiek te vinden.

Wat zeker is, is dat de oude vertrouwde releasewindows er niet meer toe lijken te doen. De wereld van digitale releases, Kickstarter en Greenlight heeft het uitgeven van een game zo veel makkelijker gemaakt dat er niet meer zo strak hoeft te worden vastgehouden aan vooraf opgestelde schema's. Wie er wint? Dat is vooral de gamer zelf, die het hele jaar door kan genieten van toffe nieuwe games. Tenzij je natuurlijk elk jaar alleen de nieuwe Call of Duty koopt.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws