Google houd je data bij om persoonlijke muziekvoorkeuren te vinden

Ivo Mollemans | 22 november 2016
lifestyle

Google Play Music

Dat grote bedrijven als Google en Facebook de gegevens van hun gebruikers nauwkeurig bijhouden is bekend. De gegevens worden niet vrijgegeven, maar als gebruiker wordt je dusdanig in de gaten gehouden dat alles wat je ziet past bij jouw persoonlijke voorkeuren. Denk hierbij aan advertenties of pagina’s die je wellicht zou kunnen liken op Facebook, maar tegenwoordig probeert Google je ook te kennen op het gebied van muziek.

Google Play Music

De streamingdienst van Google heet ‘Google Play Music’ en tot nu toe werden ze niet als zware concurrent van Apple Music en Spotify beschouwd. Google probeert dat nu te veranderen met een aantal interessante aanpassingen. Niet alleen worden je gegevens bijgehouden, maar deze worden nu ook gebruikt om muziek te selecteren op basis van wat je in het verleden hebt geluisterd. Spotify deed dit ook al met de weekly en daily mix, maar Google is ook het moederbedrijf van YouTube en hoeft zich dus niet te beperken tot hun streamingdienst. Ook je zoekopdrachten die te maken hebben met muziek op Google zullen worden bijgehouden. Dit gaat via data zoals genres en artiesten.

LEES OOK: Digitaliseer je oude foto's met de app 'Fotoscan'

Google gaat nog verder

Niet alleen je zoekopdrachten en luistergeschiedenis worden meegenomen in de beoordeling van Google. Ook dingen als wat voor tijd op de dag het is, of de gebruiker aan het werk is of dat hij juist op een zondagmorgen thuis zit of iets actiefs gaat doen. Kortom Google wil voor letterlijk elk moment de best passende muziek voor hun gebruikers aan kunnen bieden. Een ontwikkeling waar misschien niet iedereen op zit te wachten, maar het laat wel zien hoe krachtig het bedrijf kan zijn als het gaat over persoonlijke gegevens.

In een blog schreef Elias Roman, leider product manager bij Google Play Music, het volgende:

‘To provide even richer music recommendations based on Google's understanding of your world, we've plugged into the contextual tools that power Google products. Your workout music is front and center as you walk into the gym, a sunset soundtrack appears just as the sky goes pink, and tunes for focusing turn up at the library.’

Of de concurrerende streamingdiensten hier veel van gaan merken zal nog moeten uitwijzen, maar het idee dat je niet meer na hoeft te denken over wat je gaat luisteren en je daarbij ook nog verrast gaat worden klinkt in elk geval veelbelovend.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws