Uniform legt de fashion en de scene van de Nederlandse hardcorecultuur vast

Peter Güldenpfennig | 19 december 2017
lifestyle

Uniform: The Dress Code of Dutch Hardcore Culture

Hardcore werd, en wordt voor een groot deel nog steeds, verguisd door de (Nederlandse) media. Enkel wanneer er een opruiende deadline geschreven kon worden klopte de Nederlandse journalist aan bij labels, dj’s en promoters voor een verhaal zoals The Dream Team ons ooit vertelde. Triest eigenlijk, want de Nederlandse hardcore is het enigste unieke genre met bijbehorende cultuur wat Nederland ooit heeft voortgebracht en wat ook wereldwijd geadopteerd is. 

Gelukkig luisteren we tegenwoordig minder snel naar schreeuwende headlines wat betreft hardcore, en weten we de hardcorecultuur meer en meer op waarde te schatten. Dat is mede dankzij dj’s die sinds het eerste uur zich hard maken voor hardcore en hier achter blijven staan, maar ook omdat steeds meer kanten van de cultuur op unieke wijze worden belicht. 

Zo liet totograaf, kunstenaar en gabberfan van het eerste uur, Boris Postma, met Planet Core al zien dat de cultuur meer inhoudt dan BPM’s en pillen slikken. Daar komt nu een andere unieke kijk op de hardcore bij met ‘Uniform’, een documentaire van oud-rapper, presentator, columnist en dj Tim Beumers.

'Uniform' - The Dress Code of Dutch Hardcore Culture

De documentaire werd voor het eerst vertoont op Sneakerss festival en werd daar goed ontvangen door zowel hardcorefans als mensen die in eerste instantie weinig op hebben met de cultuur. De docu leidt je samen met fans van het eerste uur en liefhebbers van nu door de invloeden van hardcore op mode en streetwear. Nikes, trainingspakken van Australian, allemaal fashion-statements die niet meer los te zien zijn van de hardcore en die uitgebreidd belicht worden in ‘Uniform’.

Tim zelf zegt hierover: ‘Mainstream media gebruikt nog steeds persiflages om Hardcore weg te zetten. En dat terwijl deze professionele muziek tak in allerlei aspecten niet te missen is. Zo heeft de streetwear bijvoorbeeld de weg gevonden naar Haute Couture. Raf Simmons gebruikte de Rotterdam Terror Corps-logo’s in zijn minimalistische Gabber georiënteerde collectie en Dior gebruikte dit jaar Gabber in haar commercials en collectie. De hoogste tijd dus om de roots van deze cultuur op een goede manier te vertellen aan de hand van de mensen die er het eerst bij waren.’

Hardcore dood? Dacht het niet!

Maar ook de scene zelf wordt niet vergeten. Laten we wel wezen, hardcore is nu al zoveel malen doodverklaard dat je je bij wijze van spreken in een zombie-apocalyps waant wanneer je een hardcorefeest bezoekt. Kenners weten wel beter. Hardcore never dies was, is en blijft de slogan van de hardcorecultuur en dat is niet voor niets. Hardcore kent dan ook een lange geschiedenis wat eerder dit jaar nog gevierd werd met Thunderdome: 25 Years of Hardcore

Logisch dus dat Tim naast de kleding die we associëren met de cultuur ook de hardcorescene zelf induikt, daar is immers ook genoeg over te vertellen. Zo komen Francois Maas (Thunderdome), Richard Koek (Opa Drokz), Joyce Eijssen (Amada) en Jebroer allemaal langs om over de scene van toen en nu te praten. 

Veiling unieke Nike Air Max What The BW Thunderdome Edition

Samen met de docu introduceert Tim ook een one-of-a-kind sneaker, de Nike Air Max What The BW Thunderdome Edition. Het ontwerp van de sneakers vertegenwoordigt vier klassieke kleurstellingen van de Air Max BW, het model wat vaak werd gedragen door gabbers: de Persian, de Aqua en de USA-editie. Deze unieke schoen zal worden geveild en de opbrengst hiervan gaat naar het Glazen Huis. Hebben? Doe hier mee met de veiling!

‘Uniform’ is een documentaire van Tim Beumers en is tot stand gekomen in samenwerking met ROQ 'N Rolla Music en Cloud 9 Music. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws