Beeld: H&M
De Canadese R&B-zanger The Weeknd stopt per direct zijn samenwerking met de Zweedse modegigant H&M. De reden: een wel erg misplaatste campagnefoto.
Op een H&M-foto van een kinderkledinglijn staat een zwart jongetje in een groene hoodie met daarop de tekst 'Coolest monkey in the jungle'. Racistisch volgens de Starboy-zanger die zijn eigen kledinglijn (XO) had en te zien was in eerder campagnes.
Op Twitter ventileerde de Canadees zijn ongenoegens:
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore... pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) 8 januari 2018
H&M snapt de ophef en kwam snel met een excuus naar buiten. 'We verexcuseren ons oprecht voor de aanstoot die een foto van een hoodie met opdruk bij mensen opwekte. We geloven in diversiteit en inclusie en zullen er alles aan doen om dit in de toekomst te vermijden', aldus een woordvoerder van H&M.