Partyfotografie: werken op de dikste feesten wereldwijd – Ali Mousavi

Eveline Meijer | 5 oktober 2014
magazines


‘Foto’s zeggen meer dan duizend woorden’. Het klinkt cliché, maar in veel gevallen is het zeker waar. Geen enkel feestje gaat namelijk voorbij zonder dat er een fotograaf langs je rent. Maar wie staan er achter die camera’s? Vier succesvolle partyfotografen leren jou de fijne kneepjes van het vak en vertellen hoe het is om in de kolkende mensenmassa je werk te doen. Vandaag een interview met de derde fotograaf: Ali Mousavi.

Ali Mousavi

Leeftijd: 26
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Werkt voor: Melkweg, Oi (DJ Gomes), DJ Mag
Vetste feest: Ultra Music Festival (Miami) / Mysteryland
Droom: 'Portretten van artiesten schieten voor grote evenementen zoals het ADE'
Apparatuur: Canon EOS-5D Mark II
Website: aliwasthere.com

Hoe ben je begonnen met partyfotografie en hoe heb je jezelf omhoog gewerkt in de scene?
'In 2009 zag ik Rosa Maria van Koolhoven op een Oi-feest (feest in Amsterdam) fotograferen. Hoe zij te werk ging en de passie die ze daarvoor had inspireerden mij enorm. Ik nam contact met haar op en vroeg of ik een keer met haar mee kon lopen op een feest. Sindsdien ben ik meer gaan fotograferen en nu ben ik vaste fotograaf voor de Oi-feesten. Dat ik zo ver ben gekomen, komt volgens mij doordat ik mijn passie en motivatie voor de fotografie heb laten zien aan artiesten en clubeigenaren.'

Ali Mousavi

Hoe ziet jou gemiddelde werkdag eruit en hoe pak je een avond fotograferen aan?
'Mijn voorbereiding begint al lang voor het feest. Eerst zoek ik uit welke artiesten ik ga fotograferen. Daarnaast zorg ik dat ik ruim op tijd aanwezig ben in clubs of op festivals waar ik nog nooit ben geweest. Dit doe ik omdat ik dan van tevoren de lichten en visuals kan bekijken en kan praten met de lichtmensen. Op een standaardavond loop ik meestal de hele zaal rond gedurende een act. Het goed timen van foto's regel ik door contact te houden met de lichtmensen.'

Wat zijn jouw sterke punten?
'Ik hou ervan om onopvallend foto's te maken. Vaak hebben dj's het niet eens door dat ik een foto van ze heb gemaakt terwijl ik hoogstens een paar meter voor ze sta. Om dit te kunnen, denk ik dat je jezelf goed moet kunnen inleven in de artiest die je fotografeert. Bij Steve Aoki wil je bijvoorbeeld een heel intens beeld als hij die taarten het publiek in gooit. Verder denk ik dat je als partyfotograaf een bepaald zicht moet hebben op de omgeving. Als ik in een club fotografeer met een wit plafond, dan gebruik ik dit door met mijn flitser naar boven te schieten. Op deze manier krijg ik een speciaal lichteffect. Recht het publiek in fotograferen met een flitser raad ik overigens altijd af.'

Ali Mousavi

Wat zijn minder leuke dingen aan partyfotografie?
'Mensen hebben al snel het gevoel dat ze een professionele partyfotograaf zijn. Dit komt omdat, begrijp me niet verkeerd, dit segment van de fotografie niet veel technische kennis vereist. Het is heel toegankelijk. Het enige wat je echt goed moet kunnen, is goed kunnen inspelen op de setting waarin je staat. Veel mensen vergeten overigens dat mijn werkdagen ontzettend lang zijn. Buiten de feesten die zich meestal tussen 22:00 en 5:00 uur afspelen, ben ik ook overdag bezig met het bewerken van foto's of me aan het voorbereiden op de volgende shoot.'

Tips van Ali

  • 'Ken de omgeving waar je gaat fotograferen. Ken de lichten, de visuals, praat desnoods even met de mensen die dit regelen.'
  • 'Zorg dat je de artiest kent die gaat draaien. Dit is belangrijk, want hierdoor kun je goed inschatten wanneer je als fotograaf je kans moet grijpen.'
  • 'Als beginnend fotograaf heb je niet altijd de bevoegdheid om bijvoorbeeld op het podium te staan. Toch raad ik je aan dit af en toe toch te doen op de momenten waarvan jij denkt dat je echt een mooie foto kunt maken.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws