Review: John Digweed – Live in Slovenia

Peter Güldenpfennig | 24 juli 2013

Hoewel het jonge publiek misschien niet geheel bekend is met John Digweed weten oudere partygangers al dat je gerust bij hem kunt aankloppen voor een strakke mix. Hij heeft al twee maal eerder een live-cd uitgebracht op zijn eigen Bedrock Records (in Cordoba en in London), en op deze derde live-plaat is de eer aan het Sloveense party-publiek. Uitgebracht als digitale release, als dubbel-cd en als een vinyl-vierdubbelaar krijg je met deze house- en technomix twee uur en een kwartier pure John Digweed-goodness voor je kiezen.

Live in Slovenia: CD 1

JohnDigweed_Live_in_SloveniaDe eerste cd is wat aan de rustige kant, maar daar kunnen we inkomen. Een goede set knal je er niet in, die laat je Trojaans de dansvloer opkruipen om daarna huis te houden als een beest. Een wat ongelukkige vergelijking misschien, maar daar is met deze mix niets van gelogen. Want zodra hij 'Buy Underground' van Siopis erin gooit (staat als Siopsis op de hoes trouwens), komt het lekker op gang. Nog niet al te hard, dat komt op CD 2.

Wat opvalt is de diverse keuze aan tracks. John Digweed weet elke hoek van zijn platenkast uit te schrapen naar die ene track die niet voor de hand ligt, maar wel prima in de mix past. We noemden al Siopis, een opvallende donkere track. Die gaat over in het kille 'Fix Me' van Dubspeeka, ook te gek. Dubspeeka komt later nogmaals terug in het opvallende 'Bully', die dankzij de reverb- en echo-effecten zijn artiestennaam eer aan doet. Als CD 1 het einde nadert met Sam Paganini's te gekke 'Fire in My Arms' legt hij de basis voor wat op CD 2 zal volgen.

Live in Slovenia: CD 2

De mix neemt op CD 2 een afslag naar wat meer drukkere tracks. De mix wordt wat meer bevolkt door tracks met vollere middenfrequencies (Josh Winks 'Balls' als voorbeeld), maar wordt ook experimenteler. Weinig dj's zullen het aandurven de kaal aandoende track 'Drop That' van Daniel Gorziza in een mix te gooien. Dat Digweed dat wel doet, spreekt voor hem én zijn mix, want het maakt dat je er bij zou willen zijn.

En het gaat vanaf daar niet meer fout, met absolute hoogtepunten Kaiser Disco's 'Simplistix' (in een te gekke remix van Sébastien Léger) en de Chemical Brothers' remix van 'XTC' van Boyz Noize. Die laatste is al een echte uitsmijter, maar die zet hij door met het daaropvolgende 'Lyoc' van Maxime Dangles. Niet verkeerd en goed om af te bouwen. Dat doet 'ie dan ook en na nog een enkele track is het afgelopen.

Digweed bewijst met deze plaat zijn waarde als dj. Een fantastische selectie aan platen die avontuurlijk en fris aandoet. Wat ons betreft een prima mix om altijd naar te luisteren, in aanloop naar het weekend of gewoon op de iPod.

Verkrijgbaar bij Astral Music.