Review: Cosmic Gate - Start To Feel

Peter Güldenpfennig | 23 juni 2014

We kunnen Cosmic Gate bijna wel een standaard noemen in de trance. Een prettige standaard, want eigenlijk laten ze nooit echt steken vallen en weet je dat het altijd wel goed zit bij een nieuwe release van het duo. Dat is best bijzonder, want het is niet dat ze zichzelf blijven herhalen en continu dezelfde tracks maken. Integendeel, ze experimenteren - zeker de laatste jaren - ook met andere genres dan pure trance. Al deze invloeden komen terug op hun langspeler Start To Feel. Hierdoor lijkt de plaat soms alle kanten op te gaan, maar het melodieuze en progressieve karakter wat hun muziek zo kenmerkt, blijf je horen op het album.

De plaat heeft enkele mindere kanten, zeker wanneer het duo flirt met pop zoals op 'Falling Back', hoewel de samenwerking met Emma Hewitt op het ietwat zoete 'Going Home' dan weer wel geslaagd is. Cosmic Gate is instrumentaal op zijn best. Zoals de track 'Fair Game', een samenwerking met Orjan Nilsen, of het opbouwende 'Yai', wat we simpelweg een hoogtepunt mogen noemen.

Gelukkig is dat niet het enige hoogtepunt. De diversiteit knalt van de plaat af, wat ongetwijfeld kritiek oplevert van mensen die verlangen naar de 'oude' Cosmic Gate. Wij kunnen ze hier echter alleen maar voor complimenteren. Want meer van hetzelfde, wil je dat nu echt? Voor een frisse wind nemen wij de tracks die we minder geslaagd vinden graag voor lief.

Tracklist

1. 'Happyness'
  2. 'Falling Back' (with Eric Lumiere)
  3. 'Fair Game' (with Orjan Nilsen)
  4. 'Alone' (with Kristina Antuna)
  5. 'No One Can Touch You Now' (with Mike Schmid)
  6. 'Telefunken' (with Jerome Isma-Ae)
  7. 'Run Away' (with Eric Lumiere)
  8. 'Going Home' (with Emma Hewitt)
  9. 'Sparks After The Sunset' (with Sarah Lynn)
  10. 'Yai'
  11. 'So Get Up'
  12. 'Try' (with Jaren)
  13. 'Start To Feel' (with Cary Brothers)
  14. 'Shine Forever' (with Alexander Popov & Jannika)
  15. 'Crushed'
  16. 'Tormenta' (with KhoMha)
  17. 'Falling Back' (with Eric Lumiere) (Radio Edit - Bonus Track)
  18. 'All My Life' (with Jonathan Mendelsohn) (iTunes Bonus Track)

Cosmic Gate - Start To FeelStart To Feel stoot ongetwijfeld enkele trancepuristen tegen het hoofd, maar had Cosmic Gate het ooit goed kunnen doen? Niet als ze niet terugkeren naar al eerder verkend gebied op platen als Earth Mover. Gelukkig trekt het duo hun eigen plan, dat is goed af te horen aan Start To Feel. Het maakt hun muziek alleen maar veelzijdiger en allesbehalve voorspelbaar.

Artiest: Cosmic Gate
Titel: Start To Feel
Label: Wake Your Mind / Armada