#FlashbackFriday: 'Pump Up The Volume' is en blijft bijzonder

Peter Güldenpfennig | 29 mei 2015
music


De charts staan continu bol van de one hit wonders, artiesten die een enkele hit scoren waarna je nooit meer wat van ze hoort. Weinig artiesten hebben de bedoeling een one hit wonder te zijn, maar MARRS (ook wel geschreven als M/A/R/R/S) deed precies dat. Met 'Pump Up The Volume' had de gelegenheidsgroepering een megahit te pakken die in Engeland en ook in Nederland naar de eerste plaats van de hitlijst schoot.

MARRS was een bijzonder project. De leden kwamen allemaal uit de Britse indie-scene rond de stal van het label 4AD, die bekend stond om releases van dromerige elektronica en pop door artiesten als Cocteau Twins en This Mortal Coil. De leden van MARRS zijn afkomstig uit de bands Colourbox, Terminal Cheesecake en A.R. Kane. De naam MARRS is dan ook een acroniem van de leden: Martyn Young, Alex Ayuli, Rudy Tambala, Russell Smith en Steve Young.

Alles aan hun enige hit is eigenlijk weird. De leden komen uit een scene die weinig van doen heeft met de sound van 'Pump Up The Volume'. Daarbij is dit de eerste track ter wereld die zo prominent uit samples bestaat en bovenaan de hitlijsten belandde. Niet minder dan 26 tracks zijn gesampled voor dit nummer. Zo komen we onder meer samples tegen van The Bar-Kays ('Holy Ghost'), Public Enemy ('You're Gonna Get Yours'), Kool & The Gang ('Jungle Jazz'), Run-DMC ('Here We Go') en James Brown ('Super Bad').

Wat MARRS dacht toen ze hun platenkast plunderden kunnen we alleen maar naar gissen, maar zodra het larger than life in the '80's-producerstrio Stock, Aitken & Waterman (SAW) lucht kreeg van de sample van 'Roadblock' in 'Pump Up The Volume' en hierover stampei ging maken in de Britse pers was het over met de pret van het origineel en moesten er samples uit de track gehaald worden. Hypocriet, want de baslijn van het door SAW geproduceerde 'Never Gonna Give You Up' van Rick Astley, rond diezelfde tijd een hit, speelt ook leentjebuur (de baslijn uit 'Trapped' van Colonol Abrams). De zaak werd buiten de rechtszaal gehouden en besloten werd om voor de internationale release een gestripte versie zonder allerlei samples uit te brengen.

Van MARRS hebben we na 'Pump Up The Volume' niets meer gehoord, en dat was precies de bedoeling. De groep had geen behoefte om nog een hit te scoren. Jammer, want de track staat nog steeds als een huis en wij zijn benieuwd wat er nog meer voor toffe sample based-muziek uit het project zou kunnen komen. Gelukkig nam het rond dezelfde tijd ontstane KLF die rol op zich, maar dat is een ander verhaal.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws