Review: Yellow Claw – Blood For Mercy

Anna Zhuravel | 20 november 2015

Blood For Mercy. Aan zwart-witte kledingstukken met dit opschrift zijn trouwe Yellow Claw soldiers al een hele tijd te herkennen op alle feestjes en festivals waar het Amsterdamse dj-trio aanwezig is. Gezien de populariteit van de best prijzige fashion-items is het niet vreemd dat deze statementslogan ook de naam van Yellow Claw’s nieuwe album is geworden. Daar worden fans net zo blij van als van de stoere merchandise van hun favoriete groep.

Blood For Mercy is het eerste studio-album van Bizzey, Jim Aasgier en Nizzle die al sinds 2010 gezamenlijk bezig zijn met hun muzikale carrière. Na de grote doorbraak met de plaat ‘Krokobil’ in 2012 hebben de jongens tot nu toe alleen losse singles en ep’s  uitgebracht. Eindelijk komt de echte klapper: een volledig album met zestien tracks. Naast het feit dat iedere plaat een knallers op zich is, demonsteren ze alle zestien de muzikale diversiteit van Yellow Claw. Daar worden wij blij van.

Beeld door: Gerard Henniger

Drie van de zestien tracks zijn recent gereleased. De reggae-achtige plaat ‘We Made It’ samen met  de Amerikaanse r&b- zanger Lil’ Eddie, een up-tempo banger ‘Sin City’, evenals een verrassend melodieuze collab met Cesqeaux en Becky G ‘Wild Mustang’ zijn mooie voorproefjes van Blood For Mercy. Hoewel Yellow Claw inmiddels hun eigen label Barong Family runnen, werden alle drie de nieuwe singles en het album uitgebracht op Diplo’s label Mad Decent. Mad Decent was de thuisbasis voor Yellow Claw’s eerste internationale ep Amsterdam Trap Music en de daaropvolgende ep’s Amsterdam Twerk Music en Amsterdam Trap Music Vol.2 die in 2012-2013 zijn verschenen.

Natuurlijk hebben de jongens een aantal platen van hun nieuwe album uitgebreid getest tijdens hun shows. Wie goed luistert zal bijvoorbeeld de zomerse vrolijke plaat ‘Higher’ met de vocalen van Lil Eddie makkelijk herkennen. Dat geldt ook voor een hardstyle-achtige knaller ‘Nightmare’, geproduceerd samen met Barrington Levy  en de hiphopper Pusha T. Ook een typische Yellow Claw-stijl track ‘Ride Or Die’ samen met Dirtcaps en de stem van Kalibwoy komt menig feestganger bekend voor.

Dat Yellow Claw in staat is om hiphop, r&b, dubstep, edm, hardstyle en nog twintig andere stijlen dusdanig te mixen dat de zaal ontploft zodra ze op ‘play’ drukken, wisten wij allemaal. De echte verrassingen op Blood For Mercy zijn juist de platen die wij minder vaak in de sets van het Amsterdamse trio horen. Denk bijvoorbeeld aan hun collab met Tiësto genaamd ‘Lifetime’, met romantische pop-vocalen van Kyler England. Of aan ‘Blood Diamond’, krachtig gezongen door een Russische girlsband ‘Serebro’. Of aan een sexy nummertje ‘Drowning in Champagne’, heerlijk uitgevoerd door Maty Noyes. Of aan een echte ballad ‘Feel It’ met de stem van Naaz.

Bijna alle tracks van het album zijn voorzien van mannelijke of vrouwelijke vocalen.  Dat maakt ze iets commerciëler, maar wel lekker herkenbaar, meezingbaar en toegankelijk zowel voor de die-hard Yellow Claw soldiers als voor alle andere liefhebbers van een lekker muziekje voor in de auto of tijdens het sporten. De afwisseling tussen de trap-knallers, oldschool- en r&b-achtige tracks en lekkere meezingplaten zorgt in ieder geval voor dat je je een uur lang niet hoeft te vervelen vanaf het moment dat je bij het allereerste track op ‘play’ drukt.

Voor een complete ‘Blood For Mercy’ belevenis moet je Yellow Claw natuurlijk wel live meemaken. Bijvoorbeeld op 28 november tijdens de albumrelease-party in het Amsterdamse Paradiso. Een ding is zeker: Blood For Mercy gaat internationaal. Zo lekker als het klinkt gaat het jongens veel werk opleveren en voordat je het weet worden ook Yellow Claw zeer zeldzame gasten op het Nederlandse bodem.

Beeld door: Gerard Henniger

Het album is vandaag (20 november) uitgekomen en is hier te koop. De tracklist vind je hier beneden.

Tracklist Blood For Mercy: