Deamau5 W:/2016ALBUM/ review

Rick Francissen | 2 december 2016

deadmau5

Aan het wachten op het nieuwe album van deadmau5 leek nooit een einde te komen. En ondanks dat Joel Zimmerman a.k.a. deamau5 niet geheel tevreden is over het album wat hij heeft samengesteld, kunnen we niet anders reageren dan positief. Je weet namelijk dat een artiest als hij zó perfectionistisch is dat alle producties altijd goed zijn. Het album is nu beschikbaar op Spotify en wij nemen een aantal tracks met je door.

4ware

De eerste track van het nieuwe deadmau5 album is iconisch voor de sound die de producer ooit heeft grootgemaakt. Pete Tong refereerde in zijn radioshow naar de 'Faxing Berlin' sound. Deze track uit 2006 wist je als luistereaar mee te nemen op een muzikaal avontuur. ‘4ware’ weet dit gevoel opnieuw op te roepen. Luister de track vanaf het begin tot het einde en je bent even weg van de plek waarop je luistert.

Deus Ex Machina

De vierde track van W:/2016ALBUM/ heeft de naam 'Deus Ex Machina' gekregen. Waarom? Geen idee. De naam hiervan is waarschijnlijk net zo random als de naam van het gehele album. Wat de track van de rest van het album onderscheid is de duistere sound. Zou het tempo sneller liggen, dan zou het zomaar een dikke techno track kunnen zijn. Het relatief slome tempo gecombineerd met de onheilspellende synthesizers zorgen ervoor dat Deus Ex Machina echt een super track is.

Glish

Een typische track die veel weg heeft van de stijl die Flume kenmerkt. Geen doorlopende muziek, maar een beat die heel de tijd wordt onderbroken. Deadmau5 had waarschijnlijk een echte experimentele bui toen hij het project 'Glish' in elkaar heeft gezet.

Three Pound Chicken Wing

De naam van deze 10e track van het deadmau5 album is absoluut de vreemdste. De enige logische redenatie die we kunnen bedenken is een studiosessie met een flinke bucket kippenvleugels met als resultaat een hele vette track. Een mooie break die een simplistische maar energieke en meeslepende drop met elkaar doet verbinden typeert ‘Three Pound Chicken Wing’.

Let Go

De enige samenwerking van deamau5 die op W:/2016ALBUM/ te vinden is. Samen met de Amerikaanse producer Grabbitz die zogenaamde ‘drumstep’ maakt zoals ‘Here With You Now’, maakte deadmau5 ‘Let Go’. Zowel een normale als extended edit zijn te vinden op het nieuwe album. Net als '4ware' wordt je in deze track meegenomen op een muzikale reis. De melodie blijft doorlopen terwijl er vocalen zweverig doorheen klinken. Ook met 'Let Go' maakt deadmau5 een track die zijn stijl eer aan doet.

Het album W:/2016ALBUM/ is een mooie verzameling van tracks die flink uiteen lopen binnen de creatieve gedachten van deadmau5. Verschillende tempo’s, genres en sferen wisselen elkaar af. Het album kent tracks die vaste volgers van de Canadese producer op prijs zullen stellen, maar ook vernieuwende muziek zorgt ervoor dat Joel een nieuw publiek aanspreekt. Luister het hele album hieronder zelf via Spotify.