Turntablism combireview

Turntablism in de mix

Luisteren naar 20/20

Inleiding: Hiphop-dj's verwijten dj's uit de dance nogal eens een gebrek aan techniek. De kunde om verschillende ritmes aan elkaar te mixen, scratchen en beatjugglen zijn immers vooral bij hiphop-dj's te vinden. En als house-dj's die technieken wel beheersen, zijn ze meestal in de hiphop begonnen. In deze combi-review staat die eerste groep vinylvirtuozen centraal.

Tekst: JRN

Genre: Hiphop / turntablism.
Bijzonderheden: Dilated Peoples - 20/20 (Emi)
DJ Babu is een bekende en gerespecteerde naam binnen het turntablism: het gebruik van draaitafels als instrument, in plaats van alleen apparaat waarmee vinyl kan worden afgespeeld. De uit Californie afkomstige DJ Babu heeft verschillende malen meegedaan aan mixkampioenschappen, maar besloot zich enkele jaren geleden volledig te richten op Dilated Peoples. Hij is niet alleen de vaste dj, maar produceert af en toe ook nummers. Onlangs brachten zij hun derde album 20/20 uit. Een standaard opgebouwde hiphopplaat met wat samples uit funk en soul, boombap-beats en de raps van Evidence en Rakaa. Als geheel overtuigt het album echter niet, teveel van hetzelfde, en de rappers halen het niveau van hun dj niet. Ze herhalen veel. Naast Babu bracht ook Evidence zelf producties aan, evenals The Alchemist en Joey Chavez. Ook muzikaal ligt de eentonigheid op de loer, de producties kruipen maar voort zonder verandering. Positieve uitzonderingen zijn Alarm Clock Music en het door dancehall beinvloede Firepower (The tables have tot turn) met toaster Capleton. Een saai en tegenvallend album. Daar kunnen alle scratches en overig draaitafelacrobatiek van DJ Babu, zoals op zijn Excercitie the one and only, niets aan veranderen.

Afwisselend en boeiend

Bijzonderheden: DigHeads - Diggers With Attitude
Het Zeeuwse tweetal Gruesome, bestaande uit Optimus en Vindictiv zullen Babu vast als voorbeeld hebben. Ze werken samen met dj's uit Belgie en Nederland en zijn lid van de Belgische dj big band van Grazzhoppa. Vorig jaar richtten ze samen met de Brabantse dj Juggernaut Mace DigHeads op, en daarna al snel het album Diggers With Attitude in eigen beheer uitgebracht. Hiphopnummers uit de ondergrond zijn onder handen genomen en vlekkeloos aan elkaar gesmeed. Bovendien bewerkte Juggernaut Mace In the Trenches van Juice en Doin'it van Common. Het drietal laat horen hoe dynamisch hiphop kan zijn met een stoere selectie van nummers van o.a. Viktor Vaughn, Ill Bill, Edo G en Common. Het drietal kijkt verder dan alleen de Verenigde Staten en compileerde bijvoorbeeld ook de Britse rappers Ty en Skinnyman. Uit Nederland komen Ill Pro en CC van het Spijkenisser VSOP, beiden verzorgden raps voor het album. Zodoende is D. W. A. een afwisselend en boeiend album geworden.

Hoogtepunt: The One and Only: Babu laat horen wat turntablism is op 20/20. Ill Bill met American History X, Viktor Vaughn - Sauva, Common - Doin'it, Skinnyman - I'll be surprised, Med feat Noelle - Nightlife.
Dieptepunt: Voortslepende nummers als Olde English, Rapid Transit en The Eyes have It op 20/20.
Aanrader, twijfelgeval of bagger: Voor 20/20 zijn genoeg alternatieven aanwezig. Diggers With Attitude is wel de moeite waard, al is het alleen maar om lokaal talent te steunen.
Oordeel: Dilated Peoples 6, The Digheads 7,5.