Shifted Phases & Coastal Acces & Alphabet & Warenkorb4

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Mellow, floating, morphing and liquid

Vier albums die ogenschijnlijk ver weg van elkaar liggen, maar toch ook weer zo dicht bij elkaar. Voor alle makers ervan zijn grenzen er namelijk om af te tasten, om voorzichtig te overschrijden. Geen dampende vierkwartsmaten, geen meedogenloos gebeuk. Nee, bij deze albums gaat het om de emotie, de bezieling en de bevlogenheid. En dan bij voorkeur redelijk ver van de dansvloer verwijderd. Voor in de huiskamer. Voor in bed. Voor op de koptelefoon. Muziek om te ontdekken. Muziek die met iedere luisterbeurt weer wat van zijn geheimen prijsgeeft. Vier albums die wat inspanning van de luisteraar vergen. Maar daarvoor die luisteraar wel rijkelijk belonen!

Tekst: Iddo & Nico


Adrien75 - Coastal Acces (Source Records)
Achter Adrien75 gaat de uit Los Angeles afkomstige Adrien Capozzi schuil. Maar liefst twee jaar sleutelde hij aan zijn debuutalbum Coastal Acces. Maar het is het wachten waard! Capozzi komt namelijk op de proppen met een indrukwekkend mooi debuutalbum dat in zachte golven opkomt en weer langzaam wegzakt. Elektronica van de bovenste plank zoals we dat enkele jaren geleden nog regelmatig ambient dub pleegden te noemen. Als er al sprake is van beats, dan zijn het van die zacht en vooral rustig tikkende beats. Nee, Capozzi heeft meer met sferen en klanken. Betoverend mooie melodieen, hier en daar wat heldere gitaarakkoorden maar toch vooral zacht rondzoemende en rustgevende geluidslagen, met hier en daar een muzikaal speldenprikje.

Niet zo verwonderlijk dat zijn debuutalbum bij het Duitse Source Records verschijnt. Al is de output van het label, dat gerund wordt door David Moufang (Move D, Deep Space Network), niet erg groot, over de kwaliteit ervan bestaan over het algemeen geen twijfels. Met Coastal Acces voegt Source Records opnieuw een bescheiden meesterwerkje aan de catalogus toe. Laat dit album niet in het ambienthoekje verdwijnen, daarvoor zijn de muzikale exercities van Capozzi toch echt te spannend, uitdagend en prikkelend!


Shifted Phases - The cosmic memoirs of the late great Rupert J. Rosinthrope (Tresor)
Op 3 september jl. kreeg de underground scene een gevoelige klap te verwerken. Op die dag overleed namelijk James Stinson, een van de twee stuwende krachten achter het geheimzinnige Detroit duo Drexciya. Volgens vele critici en liefhebbers van elektronische dansmuziek behoorde Drexciya tot 1 van de beste producersduo's aller tijden. Lang was onduidelijk wie of wat er achter de naam Drexciya schuil gingen, maar beetje bij beetje werd de identiteit bekend. Al mocht het duo juist door alle geheimzinnigheid en nevelen op veel aandacht rekenen. Op woensdag 4 september maakte Underground Recistance, thuisbasis van Drexciya, het overlijden bekend. Eerder dit jaar verscheen er nog een album op Tresor, en eentje op het Rotterdamse Clone.

Het Duitse Tresor had er nog een ter release klaar liggen. Dat is het album The Cosmic Memoirs of the late great Rupert J. Rosinthrope geworden, uitgebracht onder de naam Shifted Phases. Zoals altijd bewandelt Drexciya de dunne scheidslijn tussen techno en electro, met Detroit als belangrijkste invloed. En dat betekent mooie melodieen, ingenieuze ritmes maar toch vooral veel freaken. Het begint met rauwe en bevreemdende klanken die de luisteraar op het verkeerde pad lijken te zetten. Maar al snel blijkt daar juist de kracht in te zitten, zoals eerder zo vaak het geval was bij het experimentele tweetal. Vaag en onwezenlijk maar met een diepgaande boodschap. Tijdens de zoektocht naar houvast biedt The Freak Show, what's in a name, meer perspectief. De snerpende vocale sample trekt je aandacht, grijpt je zelfs naar de strot. Vanaf dat moment wordt het pas echt genieten. Detroit electro, met freakerige jazzinvloeden die soms behoorlijk diep gaat. Diepe shit, zelfs funky stuff, soms ingetogen, soms lekker uithalend, soms wispelturig, soms van een betoverende schoonheid.


Silex - Alphabet (Vibrant Music)
Dat het nog een stukje verder de diepte in kan, laat de Griek K. Soublis horen op Alphabet. Eerder bracht Soublis onder de naam Fluxion werk uit op het Duitse Chain Reaction, dochterlabel van het alom gerespecteerde Basic Channel. Lang en vooral hevig werd hij beinvloed door de diepe, hallucinerende dubtechno van Basic Channel en muzikale geestverwanten op Chain Reaction zoals Vladislav Delay, Hallucinator en Stefan Betke (Pole). Op zijn twee albums op Chain Reaction, Vibrant Forms en Vibrant Forms II, trok Soublis die experimentele lijn van dubby, krakende en ruisende techno dan ook verder door. Maar in 2001 richtte Soublis zijn eigen label op, Vibrant Music en werden zijn muzikale uitingen nog wereldvreemder en dook Soublis nog verder de diepte in.

Alphabet is vanaf 18/11 verkrijgbaar!

Langgerekte soundscapes, zoemend, krakend, ruisend en tikkend. En verdomd, tussen al die ruis en dat gekraak speelt Soublis heel subtiel met klanken en ritmes. Al komen zijn grommende en gruizige beats soms zelfs verrassend nadrukkelijk naar voren. Op die momenten klinkt Alphabet als het Engelse duo Autechre, voordat ze zich verloren in hun machines. Dan kronkelen betoverend mooie melodieen en klanken zich wellustig om knisperende beats. En is het pure emotie die uit je speakers druppelt!


Various - Warenkorb 4 (Ware Records)
In 1997 ziet Ware Records het daglicht. Oprichter Mathias Schaffhauser is van mening dat een eigen label het beste is voor de ontwikkeling van zijn muziek. Geen beperkingen, alle vrijheid. De in Cologne woonachtige Mathias begon hij in 1994 al met werk uit te brengen op John Acquaviva's Definitive Label. Maar ook op labels als Kompakt, Blaou Sounds en Superstar Recordings laat de Duitser van zich horen. Niet de minste labels. De bakermat voor Mathias zijn muzikale aspiranties word gevormd eind jaren 70. De periode waarin hij in verschillende rock, punk en wave bands speelt. Maar ook jazz en dansmuziek komen aan de orde. In de loop der tijd is er van Mathias Schaffhauser geworden wat hij nu is. Een dj, producer, labeleigenaar en liefhebber van minimale house en techno.

Via zijn eigen Ware Records brengt Mathias Schaffhauser een verzamelreeks uit onder de naam Warenkorb. Ook de vierde editie is een behoorlijk gevarieerd album, dat terugblikt op de output van zijn label, maar ook enkele exclusieve tracks bevat. Een grote diversiteit en vooral veel werk volgens het principe "minder is meer". House is wellicht een correcte benaming. Techno zou het ook goed doen. Al dekken ze geen van beiden echt de lading van Ware Records. Het gaat namelijk om de verrassende elementen die op de luisteraar worden losgelaten. Geen standaard productiewerk maar experimentele stuff, met de nodige zijpaden. En dat zorgt ervoor dat de spanning erin blijft. Vocale house, ingetogen downtempo techno, Basic Channel achtige dubtechno en grimmige sferen. Een behoorlijk gevarieerd, maar daarom soms ook wat onsamenhangend geheel.
Matthias Shaffhauser

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws