Timo Maas - Loud (Perfecto)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Timo Maas verbaast vriend en vijand met ondefinieerbaar geluid op Loud!


"Begin alsjeblieft niet over mijn 'Doomsday-remix' van Azzido da Bass", smeekt dj, producer en voornamelijk remixer Timo Maas voorafgaande aan het gesprek dat ondergetekende onlangs met hem had. Timo heeft gelijk. De sympathieke Duitser heeft in zeseneenhalf jaar tijd om en nabij de negentig platen uitgebracht, waaronder remixen voor sterren als Madonna, Fatboy Slim en Placebo. En waarom zouden we weer moeten meuten over die ene remix van Azzido da Bass? Tja, wellicht omdat het op dat moment zijn doorbraak betekende in de internationale dancescene. Elke artiest heeft nu eenmaal zijn klassiekers. Zo ook der Timo. En dan maakt het niets uit wanneer andere singles zoals 'Ubik' en 'Der Schieber' veel beter geproduceerd zijn en pas verschenen remixen voor Roger Sanchez, Garbage en Moby nu nog mooier van een Timo Maas-predikaat zijn voorzien dan voorheen.

Luisteren naar Loud


Maar het moge duidelijk zijn: Timo wil van die achtervolgende 'Azzido da Bass-status' af. Misschien juist daarom heeft de Duitser met dit album gekozen voor een poppy-insteek. Loud is geen volledig dance-album, het bevat ook een aantal (vocale) poptracks, dit met medewerking van onder andere R&B ster Kelis en popzanger Finley Quaye (Tricky, Massive Attack). In navolging van zijn onofficiele dance-debuutalbum Music for the Maases, dat maar liefst tachtigduizend maal over de Europese toonbank ging, zal het Timo Maas-keurmerk nu ook de popmarkt gaan bestormen! Wie overigens vermoedt dat Timo helemaal alleen verantwoordelijk is voor het muzikale geweld dat zo vluchtig vanuit zijn studio in allerlei dancecharts terechtkomt, heeft het mis. Het is simpelweg onmogelijk om rond de tweehonderd tracks in zes jaar tijd te maken, hetzelfde aantal dj-boekingen wereldwijd per jaar af te werken, en de twee mixverzamelaars Music for the Maases (2000) en Connected (2001) samen te stellen. Zonder de hulp van zijn engineer Martin Buttrich is Timo helemaal nergens! Samen met deze muzikale steun en toeverlaat realiseerde hij Loud.


Martin Buttrich is met name in Duitsland geen onbekende producer. Alias Sounds of Life brengt hij platen uit op het Duitse Peppermint Jam Records. Daarnaast coproduceert hij muziek van artiesten als Bootsy Collins en Tom Jones. Slim bekeken van Timo Maas om zijn naamplaatje op een product te plakken dat voor negentig procent door een relatief onbekende, kwaliteitsproducer is gemaakt. Maar er zit wel degelijk een goede gedachte achter de samenwerking die veel weg heeft van de Klubbheads featuring dj Jean-werkwijze. Martin Buttrich bereidt alle muziek voor en Timo coordineert hem in het eindproces. Werkelijk alles wat er tot nu toe van Timo Maas is uitgekomen, heeft hij samen met Martin Buttrich gemaakt. Hij is het technische brein achter de muziek, Timo speelt puur een ondersteunende rol in het geheel. Vaak is het zo dat wanneer hij terugkomt van een dj-tour, Martin een stapel tracks af heeft en Timo er vervolgens zijn laatste hand aan legt.


En dat die werkwijze excellente resultaten oplevert, bewijst het duo met Loud. Alle tracks zijn stuk voor stuk verbluffend strak geproduceerd! Kraakheldere baslijnen, loepzuivere melodielijnen, melancholische en treiterige vocalen, ze worden allen door de funkmolen van Butrich en Maas gehaald. Verder passeren veel breakbeats, een paar heftige technotracks, futuristische house en veel popmuziek de revue. Maar wat vooral geconcludeerd kan worden, is dat het geluid ondefinieerbaar is! Uitschieters zijn er niet echt, het album schiet op een gegeven gewoon in z'n geheel uit zijn voegen. Het exploderende technonummer 'Old Skool Vibes' zorgt geheid voor de ultieme partyclimax en de nieuwe single 'To Get Down' met heftige breaks, schreeuwerige vocalen en een portie ouderwetse acid ontstijgt elk gevoel. Veertien tracks met elk een eigen identiteit, en dat is in het verleden wel eens anders geweest bij 'alweer' een Timo Maas-productie...


Wat vindt Timo zelf van zijn nieuwe album?
Timo beschrijft zijn muziek als 'wet & nasty', maar vooral ook 'funky'. "De track 'Manga' is naar mijn mening puur toekomstmuziek, een soort angstige magie waar de funk vanaf druipt. De nummers met Kelis en Finley Quaye zijn geen dancetracks geworden maar pure popsongs. Loud is daarom ook een echt artiestenalbum geworden, geen dj-tool! We hebben de afgelopen vijf jaar zoveel successen geoogst met onze dansbare producties. De remixen voor Fatboy Slim, Placebo en Madonna, ontelbare eigen producties en twee mixcompilaties, waarvan Music for the Maases een soort verzamelalbum is geworden. Al ons oude werk had 1 ding met elkaar gemeen: het waren dancetracks. Op Loud is dat niet het geval, er staan ook popsongs op. Vooral het nummer met Kelis is voor ons een echte overwinning. 'Help Me' is zonder twijfel het beste wat we in onze loopbaan hebben gemaakt. 'O.C.B.' heeft veel weg van 1 van mijn helden: Giorgo Moroder en 'Like Love' gaat behoorlijk de diepte in en klinkt freaky en funky tegelijk! 'Old Skool Vibes' is een ode aan mijn oude garde fans. De nieuwe single 'To Get Down' barst van de rockinvloeden, maar heeft ook hypnotiserende acidlijnen. We zijn van alle markten thuis, dat is de kwaliteit van Loud. Ik vermoed dat onze nieuwe single een nog groter succes gaat worden dan 'Ubik' vorig jaar! We hebben er bewust voor gekozen om al deze nummers met hitpotentie gestaag uit te brengen of juist louter voor het album te gebruiken. Veel artiesten scoren 1 hit, waarop ze de muziekmarkt met de meest waardeloze shit bestormen en vervolgens niets meer waard zijn. Dat zal bij ons nooit gebeuren, luister maar eens goed naar het album!"

Tekst: Marcel

Het interview met Timo Maas is te lezen in de nieuwe issue van BG Magazine
Meer informatie: Timo Maas

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws