Monika Kruse & Voodooamt - Panorama (Terminal)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

De 27 jarige Monika Kruse heeft zich met name in 2000 sterk geprofileerd als labelmanager en natuurlijk als dj. Toch timmert ze al tien jaar voortvarend aan de weg. Nadat de mooie Monika besluit om haar carriere als model voor muziek op te geven, begint het balletje te rollen. Ze start haar DJ-loopbaan in '91 in een bar in Munchen, waar ze hiphop, funk en de eerste houseplaten draait. In '95 begint ze met het organiseren van illegale feesten, waarop ze zichzelf als DJ slim in de schijnwerpers plaatst. Boekingen in Chicago, Stockholm en Londen volgen en in '97 verschijnt haar eerste mixalbum DJ-Mix-Series. Ruim tienduizend exemplaren gaan er over de toonbank en ook de Duitse media speelt gretig in op het succes van Kruse. In het toonaangevende Duitse Groove magazine wordt ze vervolgens tot de top drie van Duitsland gerekend (vlak achter grootheden DJ Hell en Sven Vath). Op productief niveau is ze dan nog niet gevorderd, totdat ze Patrick Lindsey ontmoet en samen met hem een aantal tracks op het Frisbee label produceert. In 2000 begint ze haar eigen Terminal label, waarop naast een aantal nieuwe producties ook haar tweede mixcompilatie 'On The Road' verschijnt.

Patrick Lindsey (Voodooamt) is degene die Monika de technische snufjes van het vak bijbrengt. Monika produceerde dit Panorama album, maar Patrick coordineerde haar daarbij. Tijdens de eerste luisterbeurt merk je meteen dat Monika zich liet inspireren door de eerste lichting van technopioniers zoals Dave Clarke, Sven Vath en zelfs Steve Rachmad. Het album begint erg dreigend met de track 'Route 27' waarop na een intro van een minuut gelijk de beuk erin gaat! Vooral de krachtige synths en hi-hats zijn nadrukkelijk aanwezig en maken het nummer behoorlijk dansbaar. Vervolgens neemt 'Saw-Rise' je mee terug in de tijd toen Sven Vath furore maakte met albums als 'Accident In Paradise' en 'The Harlequin, The Robot And The Ballet Dancer'. Een heerlijk technonummer met die good-old psychedelische melodielijnen, zoals alleen Sven die KON maken. 'Floating' is een kopie van Dave Clarke's Wisdom To The Wise remix van zijn vermaarde Red 2 klassieker. Beukende beats, dreigende duistere synthesizers en opzwepende percussie. Hierbij geldt zoals bij veel gekopieerde muziek: beter goed gejat dan slecht verzonnen!

Het mooiste nummer is zonder twijfel '1-Q', waarin ijle vioolsamples Vangelis-achtige synthesizers en wonderschone soundscapes de revue passeren, dit onder begeleiding van een portie heerlijke, maar rustige drums. Na dit muzikale intermezzo tussen het beuken door, gaat de Amsterdammer Steve Rachmad (Ignacio om precies te zijn) een bescheiden rol spelen op Panorama als de 'Ground Zero' door de speakers galmt. Krachtige beats, een overdaad aan hi-hats en van die typische tribal-techno, hetgeen Rachmad kenmerkt. Geheel overbodig en veel te eentonig is het nummer 'Beatsticks'. Die de plank op Panorama totaal misslaat, maar wat je snel vergeet als het welbekende 'Waves' je boxen de vernieling in helpt. De electrobreak in het midden van dit nummer zorgt voor de desastreuze ontploffing, waardoor je duurbetaalde versterker het echt niet meer trekt! 'USS Nostromo' is de juiste afsluiter op dit album. De subtiel, geproduceerde acid speelt de hoofdrol en geeft dit album nog meer variatie dan het al had! Eerlijk is eerlijk, mevrouw Kruse (al dan niet geholpen door Lindsey) levert met Panorama een droomdebuut af! Dit album bezit de potentie om een van de betere platen van 2001 te worden. En dat is knap voor een technoalbum in deze tijd!
(Volgende maand verkrijgbaar bij de betere platenboer)

Luisteren naar Panorama

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws