Hard Dance Event: How to become a headliner

Peter Güldenpfennig | 15 oktober 2015
onbekend


Stiekem droomt elke dj van een slot als headliner. De weg daar naartoe is echter best wel schimmig. Remon Riezebos en Peter Hillebrands, respectievelijk managing director en A&R-manager bij Headliner Entertainment, doen in een interactief gesprek uit de doeken wat je kan helpen als artiest. Dit op het Hard Dance Event tijdens Amsterdam Dance Event 2015.

Een klik

Wat heeft een nieuw talent nodig om kans te maken om bij een agency als headliner terecht te komen in de race naar de top? Remon en Peter zijn het er allebei over eens: Het is vijftig procent een klik, hoewel het altijd neerkomt op de muziek. Remon: ‘Het moet echt klikken met de artiest. Hij of zij moet een identiteit hebben die staat, waar wij iets mee kunnen en waar de artiest zich ook goed bij voelt.’

Netwerken

‘Als producer ben je natuurlijk niet meteen een headliner’, vertelt Remon. ‘Het is daarnaast belangrijk voor een artiest dat hij of zij een positie kan verwerven in de scene. Een artiest moet herkenbaar zijn met een eigen identiteit, niet alleen voor het publiek, maar ook voor andere artiesten en boekers.’ Kortom: netwerken. ‘Enkel naar een boeking gaan, draaien en weer naar huis, gaat gewoon niet meer op’, aldus Remon. Peter is het hiermee eens en vult aan: ‘Wij als agency kunnen artiesten helpen met netwerken, maar het merendeel moet een artiest toch echt zelf doen. Tien jaar geleden kon je misschien nog ver komen door gewoon goed te zijn, nu hoort het hele marketingaspect er bij.’

Een eigen geluid

En dan is het nog niet makkelijk. Door het groeien van hardstyle de laatste tien jaar, het aantal festivals wat enorm is gegroeid, is de competitie enorm toegenomen. Dit in tegenstelling tot jaren geleden, toen een handjevol headliners eenzelfde handjevol festivals afgingen. Toch is er hoop. Remon: ‘Zoals altijd komt het neer om het vinden van een ‘signature sound’, jouw eigen geluid die jou definieert als artiest.’

En het hebben van een contract bij een label dan? Remon: ‘Getekend worden door een label is belangrijk, maar lange termijn-contracten zijn lang niet altijd gunstig. Dan is het uitbrengen van muziek via Soundcloud soms een betere optie. Het hangt natuurlijk af van de release, het label en ook waar in de carrière een artiest is.’

Volg je passie

Ben je een artiest wiens sound wellicht niet aanhaakt bij wat nu populair is en remt dat je af? Ook daarvoor hebben Remon en Peter advies: Doe waar jouw passie ligt. Dan komt je publiek wel. Als voorbeeld geven ze raw hardstyle, wat een antwoord was op de euphorische sound die wellicht wel heel zoet werd mettertijd waar raw dus een reactie op was. ‘En er komt zeker weer iets nieuws, weer meer euforisch, daar ben ik zeker van’, aldus Peter.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws