Fast Forward Dance Parade; het verslag

Partyscene Redactie | 14 augustus 2008
party reports

‘Beter kom je niet’

De FFWD-truck van Lucien Foort was een van de leukste van de dance-parade

De Rotterdamse danceparade is van iedereen: van gabbers, housefreaks, studenten en bedrijven. Verslag van de enige dag in het jaar waarop de straten van de Maasstad net zo hevig trillen als op 14 mei 1940.

Door Marcel & Sander

Foto's: Partyscene

 

FFWD truckHet deelnemersveld van de Rotterdamse dance-parade is in de loop der jaren veranderd. Bestaat de stoet eind jaren negentig vrijwel louter uit clubs en organisaties die het beste voor hebben met de Nederlandse dancescene, anno 2008 rijden ook trucks mee die niets met dance te maken hebben. Zoals Rosso Poker, Chupa Chups en ASA Studenten Uitzendbureau. Met als gevolg: matige dj’s, teleurstellende decors en een pauperpubliek op de kar dat nauwelijks danst, maar alleen snuift.

Voor veel clubs is het een te kostbare grap - zo’n dagje rijden en feesten door de straten van Rotterdam. De huur van een truck (inclusief apparatuur, chauffeur en beveiliging) is 5750 euro. Gooi je er wat extra’s tegenaan: leuke lichtshow, professionele danseresjes, mooie decoratie en dj’s van naam - en je bent zo 20.000 euro lichter. Daarom zijn sponsoruitingen tijdens de Rotterdamse danceparade onvermijdelijk.

Toch is FFWD voor dj’s van de oude stempel - neem Lucien Foort en Michel de Hey - na al die jaren nog steeds een happening. Zij pakken flink uit, met stevig uitgedoste trucks, mooie dansers en danseressen en vooral opzwepende house- en technotunes die de tand des tijds hebben doorstaan. Een groot feest der herkenning op en rondom deze trucks is dan ook het gevolg. Wat wil je, met clubhits van o.a. Prodigy, Secret Cinema, DJ Rolando, Underworld en Innercity die door de straten van Rotterdam galmen?

Maar de meeste mensen jumpen achter hardstyle- en gabber-trucks van organisaties als ‘Back to School’ en ‘Beter Kom Je Niet’. Kale koppen, Nederlandse vlaggen (met de dubbelzinnige oneliner ‘Beter kom je niet’) en af en toe een Hitlergroet; de danceparade is niet alleen het toneel van muziekliefhebbers, ook neonazi’s hebben FFWD ontdekt.

Een werknemer van Heineken - FFWD-hoofdsponsor van weleer - geeft aan dat de verloedering van de danceparade reden is geweest om twee jaar geleden de Hardcore Hollanders, zeg maar...sponsorovereenkomst met de organisatie te verbreken. Gevolg daarvan is dat er geen geld meer beschikbaar is voor een eindfeest, na afloop van de parade. Nu stoppen de trucks om 21:00 uur met rijden en is er een overbruggingstijd van een paar uur voordat de bezoekers de clubs induiken voor een afterparty. Dat stoort veel mensen. Zij willen eigenlijk de hele dag doorgaan, zonder onderbreking waarin de spreekwoordelijke man met de hamer een einde maakt aan de feestvreugde.

Na een fikse wolkbreuk, aan het einde van de danceparade, druipen veel dance-liefhebbers letterlijk en figuurlijk af. Velen van hen, voornamelijk Rotterdammers die zich thuis kunnen opfrissen, duiken ’s nachts toch weer de clubs in. Ook wij zijn nog niet moe en besluiten een aantal afterparty’s te bezoeken.

Cruise Terminal

Bijzonderheden: Na een dag op de truck bij Michel de Hey, was Carl Cox zijn Rotterdamse collega nog niet zat. Dus besloot de zwaargewicht onder de techno-dj’s mister FFWD na afloop van de danceparade te vergezellen in een tot de nok toe gevulde Cruise Terminal.

Hoogtepunt: De set van Michel de Hey. De Rotterdammer liet de voor de handliggende dancetunes en allerlei klassiekers - gebruikt tijdens de parade - thuis. In plaats daarvan toverde hij een groot aantal spannende technogroovers uit zijn cd-mapje. Dus geen saaie dj-tools, maar lange, spannende technotracks met kop en staart, waarop het publiek niet ander kon dan joelend en met gebalde vuist reageren.

Dieptepunt: De set van Carl Cox. Sinds hij met zijn laptop en/of cd-mapje de wereld rondreist, is er niet veel meer over van de ooit zo befaamde 3 decks wizzard. Ondanks verwoede pogingen, hebben we de set van de Britse dj niet uitgezeten. Met ons, vele andere bezoekers van de Cruise Terminal. De vermoeidheid van een lange dance-dag, in combinatie met een ‘niets aan de hand-technoset’ van Coxy, liet de avond doodbloeden.

FFWD-chickieOpmerking bezoeker (gehoord bij de toiletten): “Die Carl Cox draait net zoals hij eruit ziet: sloom! Dan maar een peuk.”

Wat mag beter? Waarom is die rokersruimte eigenlijk gesitueerd bij de toiletten? Zit je net lekker te poepen, komt die stinklucht weer voorbij.

Oordeel: Michel de Hey hoeft, in tegenstelling tot een hoop generatiegenoten, nog niet na te denken over zijn dj-pensioen. Carl Cox wel.

 

Catwalk

Bijzonderheden: Catwalk-programmeur Joachim Marijnen had dit jaar alles uit de kast gehaald om van het FFWD-weekend één groot feest te maken. Op zaterdag was Tony Rohr te gast in de Catwalk, voor een extra lange live-set, ondersteund door enkele Rotterdamse dj’s. De entreeprijs van 12 euro lag ver onder het niveau van andere afters, hetgeen resulteerde in een bomvolle Catwalk  waar het tot diep in de morgen groot feest was.

Hoogtepunt: De set van birthday boy Taras, die om twaalf uur 's nachts al de hele tent compleet op zijn kop zette.

Dieptepunt: Geen echt dieptepunt, maar het was op een gegeven moment wel errug druk in de ondergrondse club. Dat kan soms vervelend zijn in zo'n lange gang als je naar toilet, bar of garderobe wilt gaan, terwijl je vooraan staat.

Opmerking bezoeker: Een flink uit zijn dak zijnde gast rond een uur of half acht 's ochtends: “Het blijft maar doorgaan. Hoe laat is het eigenlijk?”

Wat mag beter? Iets minder bezoekers zou fijn zijn. Ook opvallend was de slecht werkende airco. De temperatuur steeg echt naar tropische waarden.

Oordeel: De Catwalk rockte!

Off_Corso

Bijzonderheden: Dance Again nam zaterdag de Off_Corso in bezit. Dit jaar dus geen urban in de club aan de Kruiskade, maar house en techno, met als hoofdgasten de Stereo Diva’s, oftewel Miss Monica en MC Bunty. Terug naar hun vertrouwde stek met een lange set in de Corso, want sinds het drama met Absolutely Stereo stonden zij samen niet eerder in de Corso. Na de dames was het de beurt aan Sandeep om de avond in een lekkere funky technostijl af te sluiten.

Hoogtepunt: Weinig tot geen. Het publiek was een dwarsdoorsnede van de FFWD-bezoekers. Dat resulteerde in een mengelmoes van gabbers, housechickies en technoheads.

Dieptepunt: Weinig tot geen sfeer in de Corso. Bovendien was het geluid slecht afgesteld.

Opmerking bezoeker:“Alle beats klinken hier hetzelfde, of is het steeds dezelfde plaat?”

Wat mag beter? Het geluid. Zacht, zompig. Het ging daarom dan ook geen moment los.

Oordeel: Wanneer neemt Off_Corso nou eens een goed functionerende geluidsman aan?

Alles begint natuurlijk met de opbouw de dag ervoor

 

Opa gooit er een hardstyle shuffle uit

 

Potje Pogo-en

 

Een mooi overzicht van een dagje Dance Parade

 

Hakkuh in de Tunnel

 

Achter de truck van De Hey & Cox

 

Fast Forward Dance Parade

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws