Lowlands-recensies: Roisin Murphy

party reports

Onzeker? Ben je gek! Dat is gewoon haar stijl!

Artiest: Roisin Murphy
Locatie: Bravo.
Tijd: 18:00 tot 19:00
Stijl: Pop met een elektronisch tintje.
Even voorstellen: Nu de relatie tussen zangeres Roisin Murphy en producer Mark Brydon verleden tijd is, is er ook een einde gekomen aan de succesvolle dance-act Moloko. Gelukkig heeft Roisin al snel een nieuw vriendje gevonden. Tenminste, voor in de studio. Samen met het wonderkind Matthew Herbert sleutelde ze haar eerste soloalbum in elkaar. Op Ruby Blue is weliswaar niets meer over van de vrolijke en eigenzinnige poppy dance die we kennen van Moloko, maar de muziek is - en de optredens zijn - nog steeds van een erg hoog niveau. Dat heeft te maken met de 'handige' stem van Roisin, die vele klankverwisselingen laat horen en het publiek als zijnde mc naar haar hand weet te zetten.
Optreden: Helaas zonder Herbert, maar met een enthousiaste live-band (inclusief een nog enthousiastere knoppendraaier) betrad Murphy een uitpuilende Bravo-tent. Toch wel bizar - die hoge opkomst, omdat dit haar eerste solotour onder haar eigen naam is. Lowlands-bezoekers laten zich goed informeren, dat is wel duidelijk. Elke bezoeker van het Murphy-concert had zeer waarschijnlijk al eens gedanst op een nummer van Moloko, en dat zegt genoeg. De extraverte zangeres liet de beste nummers van haar debuutalbum horen. Dankzij goed contact (inclusief veel gebaren over en weer) met de gelegenheidsproducer / knoppendraaier naast haar op het podium, kwamen alle nummers goed tot hun recht. Geen foutje, geen verkeerde timing. Alles klopte. Opvallend was wel de zangeres wat onzeker op het podium stond. Alsof ze twijfelde aan haar kunnen. Wij twijfelden niet en dansten tot de laatste klank mee op de performance van deze opmerkelijke dame.
Reactie Cynthia: "Onzeker? Ben je gek. Dat is gewoon haar uitstraling. Het lijkt een beetje arrogant, maar het is gewoon haar stijl!"
Opkomst: De Bravo was uitverkocht. Gelukkig waren er nog plekjes vrij buitenom de tent.
Reactie publiek: Wisselend. Voorafgaand en na afloop van elk nummer joelend, maar tijdens de nummers wat ingetogen. Misschien verwachtten velen toch die herkenbare en dansbare sound van Moloko.