5 Days Off @ Paradiso, dag 3

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports

Exclusief op 5 Days Off


Een vreemde eend in de bijt van het 5DaysOff aanbod, maar de spil van de nu-jazzbeweging was ook uitgenodigd voor een avondje. Gilles Peterson is een pionier die niet vaak in Nederland te horen is, hij stelt ook nog eens beestachtig goede compilaties samen, dus alle reden om GP toch eens te aanschouwen. Bovendien was de omlijsting met Wumni en Rush Hour Power ook aanlokkelijk.

Tekst: JRN
Foto's: DJ Broadcast


Wie wat waar en wanneer?


Feest: 5 Days Off, dag 3 / 5
Locatie: Paradiso
Line-up: Paradiso Grote zaal: Jaga Jazzist, Gilles Peterson, MC Earl Zinger, Cassie6, Kid Sublime. Kleine zaal: Antal, KC The Funkaholic, Wumni en MC Jimmy Rage
Licht/decor: De dj's stonden soort van midden in de zaal, op vloerhoogte met de booth voor het podium, dus tussen de mensen. Omgeven door hekwerk. Geen visuals en ook geen overdreven lichtacties, meer in een soort basisopzet. Laat de muziek het werk dan maar doen.
Geluid: Prima
Volle bak, lekker druk of matig gevuld? Lekker gevuld, maar niet uitverkocht. Er waren nog kaarten aan de deur verkrijgbaar.
Bar: Bar was goed bereikbaar. Bij een bestelling van vier drankjes kreeg je al meteen zo'n plastic drager mee. Alleen tijdens het dansen wel oppassen dat je niet uitglijdt over die dingen.
Toiletten: Toiletten makkelijk bereikbaar, ook omdat niemand zich echt ophield in de hal van Paradiso, wat ook nog wel eens voorkomt. Geen rij bij pissoirs. Betalen mocht.
Gemiddelde leeftijd bezoekers: 22 plus, niet veel adolescenten gezien.
Verhouding man/vrouw: 70% man, 30% vrouw. Gilles Peterson is een connaisseur en trekt dus vooral de 'kenners', en aangezien vooral mannen zich obsessief kunnen verliezen in muziek, waren die dan ook vooral aanwezig.

Gezien en gehoord:


Artiest: Gilles Peterson
DJ-set of live-optreden: DJ-set
Muziek: Jazz, funk oftewel alles waar soul inzit
Even voorstellen: Gilles Peterson komt uit een goed nest, hij kon de platencollectie vol jazz van zijn welgestelde vader overnemen. Vanuit de jazz ging hij verder om alle aanverwante stijlen ook uit te diepen. Richtte platenlabel Talkin Loud op waar half jaren '90 acid jazz uitkwam. Is nu al een paar jaar vooral bekend als radio-dj, zijn Worldwide programma op de BBC wordt in de gaten gehouden door iedereen die de nieuwste zwarte muziek wil horen. Draaide als een van de eersten bijvoorbeeld broken beats en nu jazz, maar concentreert zich ook op latin, afrobeat. De Worldwide compilatiealbums geven een dwarsdoorsnede van de nieuwe muziek en voor zijn serie Gilles Peterson in … maakte hij al een Braziliaanse en Afrikaanse editie. Compileert ook voor TrustTheDJ. Het is al weer een tijd geleden dat Gilles in Nederland was, zou eigenlijk eerst (ook) op het Supernatural Festival draaien, maar Mojo claimde hem exclusief voor 5DaysOff.


Was het goed? Cassie6 zwengelde het publiek lekker aan, dus toen Gilles zich naast Cassie6 vervoegde om zich voor te bereiden, kwam er al wat enthousiasme los bij het publiek. Alsof zijn naam Gill's (Gill eens) is. Met soort van bombastische filmmuziek werd de draaibeurt aangekondigd en de eerste paar platen waren allemaal in een andere stijl. Dat beloofde wat. Van latin naar heftige jazz, echter niet helemaal lekker vloeiend gemixt. Daar staat Peterson dan ook bekend om. Ook om zijn goede platenkeuze, dat moet alles goedmaken. Na het afwisselende begin ging Gilles echter meer 4-to-the flour draaien. Maar hij heeft dan ook verklaard dat hij op dit moment in een up-tempo fase zit. Wat hij voorschotelde kan en mag je geen goedkope 'riedeltjeshoude' noemen. Daarvoor waren de nummers te rijkelijk muzikaal geillustreerd maar eigenlijk mocht je toch wel wat meer avontuur van de man verwachten. Het publiek ging er echter wel in mee. Met b-boy klassieker Apache en Balkan Hotstep van N.O.H.A. werd het weer wat avontuurlijker. De mc (kan me niet herinneren dat Earl Zinger op een van de zangers van East 17 leek) sprong soms even bij om wat aan de knoppen te draaien en was niet irritant aanwezig. It Just Begun, James Brown, Recloose en Evil Vibrations die hij over liet gaan in A Roller Skatin' Jam Named Saturdays van De La Soul (gebruikt Evil Vibrations sample) kwamen toen even achter elkaar voorbij. Dat gedeelte was goed te doen, maar ook nu volgde er weer commerciele house. Het publiek bleef echter dansen, maar wij besloten even boven te kijken waar we Wumni (bekend als voormalig zangeres voor Masters At Work) en haar begeleidingsband nog net een toegift zagen doen. Het nummer For the fun of it kan getypeerd worden als feelgood-muziek. Ze heeft dan ook zeker wel een goede uitstraling.
Beoordeling: 7,5
Conclusie:


Eigenlijk alleen Gilles Peterson lang genoeg gehoord om secuur te kunnen beoordelen, en daar verwachtte ik eigenlijk wel meer van. Misschien zijn er later toen we in de kleine bovenzaal vertoefden nog wat broken beats gedraaid, maar bij Peterson denk je toch niet echt aan house. Hij deed het echter wel en het publiek bleef dansen. En eigenlijk is het ook wel goed dat niet heel het publiek kritisch is. Antal in de kleine zaal draaide wel voor de peeps, dus daar wel broken beats, Roots Manuva en dat soort geluiden. Ook daar was het goed vertoeven.

5 Days Off, dag 1 @ Melkweg
5 Days Off, dag 2 @ Melkweg Paradiso volgt
5 Days Off, dag 3 @ Melkweg

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws