Southern Comfort Zone: Kenny Dope @ Off-Corso, Rdam

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports

Slechte opkomst bij housemaster


We zijn te verwend, vandaag de dag. De laatste jaren worden we verpletterd door heftige line-up's, waaraan geen topnaam meer ontbreekt. En elke keer willen we meer. Gezien de matige opkomst bij Kenny 'Dope' Gonzales in Off Corso, is 1 van de Master at Work ook al niet meer voldoende...

Tekst: Marcel
Foto's: Jos




Ondergetekende blikt graag even terug op '99. Tijdens de eerste aflevering van Chesterfield Labelland in Nighttown staan beiden meesters op het programma. Na bekendmaking van het bedrag waarvoor Kenny 'Dope' en 'Little' Louie naar Nederland komen (de gage op dat moment is fl. 80.000), breekt de hel los in de Nederlandse journalistiek. De Volkskrant kopt met een bericht over het absurd hoge bedrag dat moet worden betaald voor twee dj's. En ook een journaaluitzending van RTL 4 bericht over het hoogste bedrag wat tot dan ooit is neergelegd voor een dj. Het gevolg van de grote aandacht rondom de komst van de Masters is dat Nighttown op de betreffende avond uitpuilt van de (enthousiaste) mensen.


Drie jaar later is het geen unicum meer als (1 van de) Masters at Work naar Nederland komt. Vooral Club Risk is de laatste jaren verantwoordelijk voor de 'overkill' aan Masters at Work-boekingen. Zo is Louie Vega een graag geziene gast op producties als Islander, Studio 54 en Luv Dancin'. Ook zijn soulmate Kenny Dope laat geregeld zijn gezicht in ons kikkerlandje zien. Zo staat hij in 2000 op het Java eiland tijdens het Drum Rhythm festival. Daar brengt hij een slechte hiphopset ten gehore. Ook in de Melkweg bakt de Amerikaan er datzelfde weekend helemaal niets van. Beter doet hij het tijdens Luv Dancin' in de Amsterdamse Paradiso, waar hij een zeer solide houseset draait. In de Rotterdamse Off Corso mag hij op herhaling.


In een halfvolle mainhall van Off Corso draait Kenny zijn deephouseplaten (en cd's). Het zijn voornamelijk de fraaie housesounds waar hij vanavond op mikt, en niet de stevige, diepe baslijnen waar hij zijn bijnaam 'Dope' aan ontleent. Dit doet hij via zijn solowerk, maar ook met klassiekers van Mr Fingers, Todd Terry en zelfs Stevie Wonder. Het opvallend 'volwassen' publiek smult er van. Er hangt een gemoedelijke sfeer in de lucht, de belichting in de zaal is erg warm en roodkleurig. Voorganger Cassie6 heeft het zijn idool wel gemakkelijk gemaakt, door het publiek bij binnenkomst al te trakteren op kwaliteitshouse die we te weinig in ons land horen. Deze dj is dan ook iemand die we in Nederland moeten koesteren!


Voor alle aanwezigen is deze avond er eentje om in te lijsten. Wanneer we met een goed gevoel de grote zaal uitlopen en onze jassen willen ophalen bij de garderobe, worden we in de lounge opgehouden door ene Leroy. Hij draait werkelijk de sterren van de hemel! Hiphop, house, funk en soul: alles laat hij in een moordend tempo de revue passeren. En met een smile van oor tot oor. Prachtig om te zien. En te horen! Niemand wenst de club meer te verlaten. Maar wanneer de security ons vriendelijk doch dringend verzoekt om de club te verlaten en de stekker van Leroy eruit trekt, is het toch echt gebeurd met het muziekfestijn.


Masters at Work

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws