Reactor/Sound Architecture @ Now&Wow - Rdam, 6 dec

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports

Reactor: sterke combinatie van geluid, decoratie en visuals


De samenwerking tussen Reactor en Sound Architecture bevalt uitstekend. Na de geslaagde editie van 18 oktober jongstleden hebben beide teams wederom de handen ineen geslagen. Ditmaal geen Claude Young of Charles Siegling. Daarvoor in de plaats grootheden Adam Beyer en Marco Carola. Drumcode en Zenit, techno tegen techno. Waar de Now dient als beukend instituut laat de Wow zich van een lome kant horen. Dat wordt vooral Vertegenwoordigd door Finse grootheid Jori Hulkkonen.

Tekst: Iddo & Marcel
Foto's: Jos



Dat meer mensen een goede herinnering aan de vorige editie hebben overgehouden, blijkt bij binnenkomst. Dit keer niet alleen de vaste garde Rotterdamse technofanaten die in volle getale gekomen is, maar ook zichtbaar veel nieuw volk ten opzichte van de vorige keer dat over Reactor gehoord moet hebben. Dat biedt een mooi perspectief voor de toekomst. Maar nu eerst het feest van vanavond. Reactor bestaat niet alleen uit een sterke line-up, het is het totaalplaatje van geluid, decoratie en visuals dat staat als een huis. Neem bijvoorbeeld de aankleding van Vent 65. Hij blijft met zijn fraaie bouwwerken (het fotolijstje rondom de dj-booth en de grote stalen Reactor-letters als opvallende voorbeelden) indruk wekken. Zijn creaties geven het Reactor-concept kleur. En wat straalt een concept uit zonder aanstekelijke muziek? Inderdaad, bizar weinig. Om de samenloop van omstandigheden zo plezierig mogelijk te presenteren, is er weer beeldige muziek geprogrammeerd. Biedt de Now plek aan rammende techno, in de Wow gebeurt alles iets subtieler met de mooie housesounds van o.a. Jori Hulkkonen, Duplex en Dave Harder.


Zoals gezegd is de Wow vanavond een broedplaats voor rammende, stampende en dampende technofanaten. De avond wordt geopend door Joachim. Aan zijn set valt 1 ding erg op. Het optreden is al vrij stevig en laat ons voorproeven aan wat komen gaat. Knallende technoproducties passeren de revue en zorgen ervoor dat de spieren warm worden. Joachim doet waar we met zijn allen vooraf op hoopten: de sfeer er goed inbrengen op een meedogenloze wijze. Inmiddels heeft de klok in de Now 1 uur geslagen: hoog tijd voor Marco Carola. Nadat de uit Napoli afkomstige dj/producer vorige week al extra lang van zich liet horen op Teqnology, is hij wederom in ons landje te bewonderen. Misschien een iets te snelle terugkeer, maar wat kan ons dat deren? Zijn aanwezigheid staat immers altijd garant voor een groot feest. Carola begint zijn set ijverig en laat ons hunkeren naar meer. Het mixen gaat hem flexibel af en klinkt oorstrelend. Alleen na een half uur is er verval in zijn set te bespeuren. Het gaat wat stroever en de ijver maakt plaats voor lichte onzekerheid. Plotseling krijgen we te maken met flauwe, voorspelbare set. Wie had dat verwacht na zijn aantrekkelijke start? Gelukkig zorgt de Italiaan met zijn 'Avalanche' voor het feest der herkenning.


Inmiddels belanden we bij de live act van vanavond: Speedy J. De Rotterdammer speelt een thuiswedstrijd. Dat blijft toch altijd een speciale ervaring: voor je eigen publiek laten horen wat je in je mars hebt. Hij start zijn set met zijn wonderschone remix van Adam Beyer 'Ignition Key'. Het houdt de vloer in zijn greep. Want het klinkt nieuw, afwijkend en bovenal inspirerend. Het laat blijken dat we nog veel van de combi Paap - Beyer gaan horen (hierover later deze week meer op Love2Party). Ze voelen elkaar klaarblijkelijk goed aan. Het verloop van de route die de locomotief begaat is er 1 door een herkenbaar landschap: minimale denderende tracks, welke we de afgelopen tijd van hem gehoord hebben. Een verlengstuk van het album Loudboxer.


Door alle aanstekelijke muziek zouden we bijna vergeten dat er nog iemand in aantocht is. Aan deze persoon; de Zweed Adam Beyer om het karwei in de Now-zaal af te maken. Misschien is dat nog wat zachtjes uitgedrukt. Want hij vaagt de zaal binnen no-time weg. Zo ongelooflijk hard en genadeloos heeft hij in tijden niet gedraaid: heftig mixend aan drie draaitafels en met een ongelooflijke 'platenomloopsnelheid'. Zijn set is een mooie indicatie van wat ons tijdens de jaarwisseling in Amsterdam te wachten staat. Be prepared!


In de tweede zaal - de zogenaamde Wow - komen we muzikaal gezien tot bezinning. Hier geen knallend bolwerk van techno, maar subtiele house en technogeluiden waar het om draait. Jammer dat de Burdon-familie (Octave One en Lorne Burden) door een sterfgeval in de familie verstek moet laten gaan. Voor vervanging is gezorgd: Dave Harder en Duplex, die met uitstekende sets onze treurnis snel doen vergeten. Maar te beginnen met Clarence Brandon. Deze nog vrij onbekende dj weet de zaal van het een op het andere moment vol te krijgen. Niet zo verwonderlijk, want zijn Detroit georienteerde klanken smaken naar meer. Om plaats te kunnen bieden aan alle aanwezigen wordt er zelfs een podium verwijderd. Een compliment voor de dj.


Eens kijken of Duplex met zijn live-set die opperbeste stemming in de Wow weet te behouden. Ja hoor, ook Duplex lukt dat. Alhoewel de muziek iets moeilijker van karakter is, weten de heren hun experimentele geluiden beeldig te presenteren. Een mooie opbouw voor de heer Jori Hulkkonen. De Finse grootheid weet perfect door te borduren op waar we zijn gebleven. De Fin draait een kunstwerk van een dj-set. Hoe divers kan een dj zijn? Werkelijk alle elektronische facetten zijn hoorbaar. Techno, house, electro met heerlijke funk en groovy invloeden. Heel muzikaal allemaal. Opvolger Dave Harder weet op aangename wijze de avond af te maken. Zichtbaar genietend (met een big smile die zijn gezicht tot de laatste plak vinyl niet verlaten heeft ;-), en met een berg mooie houseplaten houdt hij de Wow tot in de late uurtjes onrustig.


Ook de tweede editie van Reactor is een groot succes gebleken. Op alle punten scoorde de twee samenwerkende organisaties Reactor en Sound Architecture dikke voldoendes. Er was toch een minpuntje te bespeuren: de sterkte van het geluid in de Now na drie uur. Aan het einde van het optreden van Speedy J, maar vooral tijdens de beuksessie van Beyer, was het vrijwel onmogelijk om zonder gehoorbeschadiging door het grootste gedeelte van het pakhuis op de LIoydpier te wandelen. En dit terwijl de kwaliteit van het geluid gedurende de hele nacht optimaal was. Misschien is het wat naief om een technofeest anno 2002 zonder oordopjes te bezoeken, het zou wel moeten kunnen. Er moet meer controle en toezicht op de geluidssterkte in clubs en grote evenementen komen. Dat had het grote aantal klagende bezoekers afgelopen vrijdag kunnen voorkomen, of in ieder geval kunnen minderen.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws