TeQnology, HHM, Amsterdam - 23 feb

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports


Q-dance goed van start met eerste editie Teqnology

Kleine kinderen worden groot. Zo ook bij party organisatie Q-dance, die ooit begon met hardcorefeesten in de Fun van Zaandam.Tal van nieuwe concepten zijn er voor in de plaats gekomen. Zo is met HouseQlassics een formule opgezet die door menigeen zeer gewaardeerd wordt. Waar Q Dance vandaag de dag zijn grootste successen mee boekt zijn de hardstyle events. Zo is op Qlimax de Duitse en Italiaanse sound goed vertegenwoordigd wat debet is aan de uitverkochte zalen. Maar ook met iets kleinere Qlubtempo en Qontact boekt men grote successen. Successen die ongetwijfeld toe te schrijven zijn aan de 'Quality'. Vandaar de welbekende 'Q' in de naam van de feesten. Al met al hebben de mensen van Q-dance al een redelijk repertoire neergezet dat alsmaar verbeterd wordt. Met tegenwoordig de Amsterdamse Heineken Music Hall als thuisbasis, wordt keer op keer het optimale neergezet. Voor de grootste mannen achter Q-dance, Wouter Tavecchio en Wildrik Timmerman, was het ondanks deze hoogtepunten tijd voor een nieuw concept aan hun lijst toe te voegen. De muzikale keus voor dit concept werd snel gemaakt. Techno vertegenwoordigden ze nog niet wat hierbij mooi kon veranderen. Teqnology werd de naam waar zoals het hoort hun welbekende kwaliteit aan bod komt. Om dit techno event het best tot zijn recht te laten komen, werd gekozen voor de Music Hall. Een keuze die velen een warm hart toedraagt, al is het alleen al vanwege de superieure geluidskwaliteit.

Line-up

Marco Bailey
Terrence Fixmer
Luke Slater
Cari Lekebush
Chris Liebing
Miss Djax


Cari Lekebush Chris Liebing Luke Slater

Dat het bij Teqnology om de kwaliteit van de muziek gaat was bij het zien van de line-up wel duidelijk. Met namen die zelfs de echte technopuristen uit hun schulp konden lokken. Want zo'n samenstelling op dit niveau kom je niet alledaags tegen. Voor ieder wat wils. Met een opbouwende lijn en een ieder met een verschillende sound, stond de kwaliteit bij voorbaat vooraan.

Maar van succes ben je niet verzekerd wanneer het muzikale aanbod goed is. Sfeer is namelijk 1 van die andere belangrijke beleidsbepalers. En dat kan door kleine dingen bepaald worden. De grootste ervaring hiervan, tijdens het begin van de nacht. Het binnenkomen was namelijk op een toch wel dramatische manier geregeld. Een uur wachten was voor sommigen geen uitzondering. Iets wat voor een feest van deze omvang wel een beetje schandalig is. Zeker wanneer je weet dat Q-dance hier geregeld feesten geeft, en het nu toch onderhand dient te weten hoe dit sneller kan! Het juiste beleidsplan mag dan ondertussen wel gerealiseerd zijn, maar helaas was dat niet helemaal het geval. Eenmaal binnen was de sfeer vrij opgefokt, wat zeker ook toegeschreven kan worden aan enorme rijen buiten in de stromende regen. Ongetwijfeld een punt wat voor sommige bezoekers invloed op de avond heeft gehad. Gelukkig was het een grote troost dat na dit minpuntje het alleen maar beter kon worden...


Zo was het muzikaal gezien optimaal voor de liefhebber. In het gebouw, wat bekend staat om zijn goede akoestiek, was kwaliteit vanzelf sprekend. De openingsrol werd weggelegd voor de Belg Marco Bailey. Met zijn label Session (check ook zijn nieuwe Mix Session cd!) is het een persoonlijkheid die een groot belang in de Belgische scene heeft. Samen met landgenoten als Stanny Franssen en T-Quest weet hij de Belgische technoscene op de kaart te zetten. Productioneel een man met een eigen identiteit, die je er muzikaal gezien helemaal voor laat gaan!

De enige live-act van deze nacht was de opvolger van Bailey, Terrence Fixmer. Een Fransman die na zijn optreden op Innercity bij velen een goede indruk heeft achtergelaten. Electro dat zich kenmerkt door invloeden uit de electro-pop en techno. Een sound die in een tijd waarin het opleeft veel mensen weet te boeien. Het heeft op dit moment in ieder geval veel progressie. Velen vertegenwoordigen de laatste tijd dit geluid zoals de landgenoten van Terrence, Miss Kitten en The Hacker. Werk waar we het komende jaar nog veel van zullen horen.


1 van de grotere namen die deze nacht sierde was Luke Slater. Technisch liet de Brit in zijn set weer goed van zich horen. Met veel werk zoals hij een maand eerder in Nighttown liet horen was hij weer formidabel. Ondanks dat kreeg Slater het publiek niet goed met zich mee. Maar daar viel niet om te treuren. Zijn experimentele album Always on Top dat 8 april uitkomt moet voor de liefhebber een must zijn.

Deze nacht mocht ook het Zweedse perikel van zich laten horen. Niemand minder dan Cari Lekebush was geboekt om de mensen de diepte in te laten gaan. Iets wat toch altijd weer afwachten is aangezien hij een reputatie heeft om zich vaak om kleinigheden af te melden. Maar gelukkig was het ditmaal niet het geval. Zo kon men voor de derde maal in ons land van hem genieten, en hoe! Zeker niet een sound die iedereen waardeert maar voor de liefhebber meer dan lekker! Een muzikale reis die 'intelligent' is en zeker 'diep' gaat. Die typische Zweedse sound zoals het Cari betaamt en ondanks wat technische problemen het hoogtepunt van de avond! We zijn benieuwd hoelang het duurt voordat we deze held weer in ons land mogen aanschouwen. Een mening die mensen na zijn laatste half uur zonder meer delen...


Ook stond er ditmaal die welbekende clown geprogrammeerd. Een Duitse entertainer die iedereen tot op het uiterste laat gaan. En dat iedere keer maar weer. Onder een luid gejuich kwam Chris Liebing op en liet gelijk horen en zien waar hij goed in is. Entertainment op hoog niveau dat zo energiek is als de pest! Opbouwend met zijn pompende platen, het gebeurde allemaal. Zijn performance was zeker 1 van zijn betere sets ooit in ons kikkerlandje. Benieuwd of hij dat eind maart op Awakenings gaat evenaren.


De afsluiting werd uitgevoerd door de enige vrouwelijke dj van deze nacht. Saskia Slegers alias Miss Djax liet weer horen waar ze voor staat. Techno met een gevarieerd tintje. Acid invloeden die soms neigend waren naar hardcore met een vleugje hardhouse. Zelfs een lichte groove was er aan het begin te bespeuren. Van alle markten thuis dus wat als afsluiting van de avond natuurlijk genieten is. Ondanks de nodige fouten, die veroorzaakt werden door technische mankementen, mocht ze er wezen. Met haar Djax Up Beats label is het een vrouw van allure dat op het late tijdstip graag de muzikale bitch uithangt.


Deze nacht werd overigens niet alleen gesierd door grootheden. Ook voor het opkomende talent was er ruimte weggelegd. In de zogeheten talentroom mochten ze van zich laten horen. En dat klonk vaak behoorlijk. Met een goede geluidsinstallatie ging het hier soms harder aan toe dan in de zaal er naast. Een initiatief dat bij Q-Dance past en absoluut veel waardering heeft. Talent waar we hoe dan ook nog veel over zullen gaan horen de komende tijd.


De aankleding voor deze nacht was in zijn geheel vrij minimaal. Iets wat natuurlijk wel goed bij techno past. Maar ondanks dat had een betere uitwerking niet misstaan. Dit door met de lazer bepaalde effecten te creeren zoals het te werk gaat met spiegels. Iets wat met de twee aanwezige lazers optimaal had kunnen functioneren. Voor de rest waren de videoschermen een opvallend gegeven die perfect fungeerden. De overige decoraties waren wat mager en zouden een volgende keer beter mogen zijn. Daarbij zouden industriele voorwerpen (voor de jusite techno-uitstraling) een goed voorbeeld kunnen zijn.

Miss Djax Cain Corso Xanno Gallois

Al met al is Q-Dance erin geslaagd om de eerste editie van Teqnology goed neer te zetten. Een leuk feest dat op een aantal punten verbeterd kan worden. Maar dat is logisch, het feest moet zich immers nog ontwikkelen. Maar voor deze eerste keer is het goed uit de startblokken geschoten. Een gegeven dat er zeker voor zal zorgen dat de volgende editie wederom uitverkocht zal raken. Deze staat in de planning voor zaterdag 30 november. Men is dus gewaarschuwd!

Tekst: Iddo
Foto's Bart

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws