GHOSTTOWN 2017: Lucifer's Legions

Sander van Tongeren | 2 oktober 2017
party reports

Party: Central Studios Utrecht
Locatie: , Utrecht
Line-up: Paul Elstak, Marc Acardipane, Dr Peacock, Nosferatu, Shadowlands Terroristsea
Datum: Zaterdag 30 september 2017

Een jaar geleden ging ik voor het eerst naar Ghosttown, het early hardcore feest van Utrecht dat je terugbrengt naar de jaren '90, maar ook kijkt naar het heden en toekomst. De editie onder de naam Lucifer's Legions overtrof de editie van vorig jaar. Central Studios was absoluut geen 'ghosttown', want het leefde er meer dan ooit te voren.

'Mellomanais'

De avond begon voor mij met het live optreden van MD&A. Ook vorig jaar trad hij live op en toen was dit goed te volgen met een camera boven de dj booth. Zijn optreden was net zo goed, maar helaas was de camera boven zijn drumcomputer niet aanwezig. Het eerste hoogtepunt van de avond moest voor mij komen met Public Domain. Ik kende Public Domain van vroeger bestaande uit het duo dj Francois & Dr Phil Omanski. Voor vanavond was dj Francois er en ik had hem vooraf een bericht gestuurd of hij 'Mellomanais' wilde draaien. Daar zit een verhaal van 'vroeger' aan vast.

In 1997 kocht ik de cd 'Thunderdome Live Presents Global Hardcore Nation' en hier zat gratis een videoband ('kennen we die nog-nog-nog...') bij met dezelfde naam. Op deze video draaide Public Domain 'Mellomanais' en elke keer dat ik de video opzette, spoelde ik dit nummer zo vaak terug dat de tape letterlijk van de band afgleed en bleef hangen in de videorecorder. Francois had via een bericht beloofd hem te draaien ('draai ik op zeker', aldus zijn reactie), en inderdaad, 'Mellomanais' kwam voorbij, zij het beetje vroeg in de set. Dat mocht de pret niet drukken want ook knallers als 'So Get Up', Jeremy's 'The Flow' en met name 'The Puritan' zaten in de set. Diezelfde 'The Puritan' herinnerde ik me ook weer van een andere videoband; ID&T '96, de allereerste videoband met hardcore muziek die ik zag. Toen kreeg ik dus ook voor het eerst een beeld van hardcore houseparty's. Ik was deze avond dus weer heel snel helemaal terug in de hardcore '90's.

Waar zijn de skeletten?

In de 1992-1999 area viel mij gelijk op dat er iets ontbrak wat ik het jaar ervoor juist zo gaaf vond; de beelden aan de zijkanten van de zaal met bewegende skeletten, zwevende geesten en beelden van een oude begraafplaats. Deze waren nu alleen achter de dj's te zien. Jammer. De spookachtige sfeer van 2016 ontbrak nu toch een beetje. Wat ook tegenviel, was de prijs van de muntjes. 3,5 munt voor 10 euro, maar alleen wijn kostte 1,5 munt. Als je alleen fris drinkt en maar 10 euro wilt uitgeven, heb je dus niets aan die halve munt.

Na Public Domain was het de beurt aan E-Rush. Vooral met het draaien van 'The First Rebirth' kwam het publiek in de stemming van de jaren '90. Ik vroeg me af of Public Domain misschien iets te onbekend was voor het publiek. Weliswaar zag je allerlei gezichten van 20 tot 40 jaar (en daarboven), maar het leek wel of alleen de nummers die altijd wel door een van de dj's gedraaid worden in de smaak vielen. Ook Francois zelf beaamde dit toen ik hem hiernaar vroeg. Daarom had hij ook de bekendere hits zoals 'Young Birds' aan het einde van zijn set zitten. 

Godfather Paul Elstak

Om 2.30 uur was het tijd voor de enige echte godfather van hardcore, dj Paul Elstak. Dat hij nog steeds ongekend populair is, bleek wel toen de area echt vol kwam te staan en veel bezoekers zijn set filmden met de camera's op hun mobiele telefoon. In heel Nederland is Paul bekend om zijn happy hardcore platen uit de jaren '90, maar hij heeft zo veel meer, en betere, producties op zijn naam staan. Hij draaide veel van die tracks, zoals 'Hardcore Takin Over', 'Life Is Like A Dance' en 'Code Red'. En juist 'Code Red' bracht bij mij weer een mooie hardcore herinnering van vroeger naar boven. De allereerste cd die ik ooit kocht was in 1996 'The Return of Rave The City'. En met welk nummer begon die cd? Inderdaad, Paul Elstak & Darrien Kelly - Code Red. Paul eindigde ijzersterk met Bodylotions 'Ik Wil Hakke', maar voor mij viel nog een ander nummer op: 'Used & Abused'.

'Used & Abused' van de Party Animals is weer zo'n nummer dat ik voor het eerst hoorde op een videoband, toen gedraaid door dj Weirdo. 'Zelf vind ik "Used & Abused" ook gewoon een gaaf nummer,' antwoordde Paul toen ik hem na zijn optreden bedankte en vroeg waarom hij nou juist die track draaide. 'Alles wat ik vanavond draaide, was van voor 2000. Ik draai wat ik zelf tof vind, maar ik wil dat het publiek ook voldoende herkent uit die tijd. Dat is volgens mij wel gelukt.' En inderdaad, de zaal stond het volst tijdens zijn optreden. Een smetje binnen het optreden was wel de vechtpartij die vlakbij mij ontstond. De beveiliging kwam pas nadat het voor de tweede keer oplaaide.

Marc Acardipane

Na Paul Elstak zou er voor mij een ander hoogtepunt moeten volgen en ik denk dat ik daarin zeker niet de enige was; Marc Acardipane achter de draaitafels. Maar na een heftig intro en 'Don't Touch That Stereo' bleef zijn muziek wat langzaam. Perfect moment om toch even wat langer in de area 2000-2017 te vertoeven. Aan het einde van Marcs set draaide hij overigens nog wel de klapper 'I Like It Loud' en een van mijn absoluut favoriete tracks, 'Slaves To The Rave', een nummer dat mij altijd kippenvel bezorgt en dat zeer enthousiast werd ontvangen in de gehele zaal. 

Voor veel bezoekers was het live optreden van Shadowlands Terrorists na Marc Acardipane ook zeker een hoogtepunt. De hele zaal stond vol, mensen hadden vlaggen van het trio mee en zelfs een hardcore liefhebber in een rolstoel werd opgetild door overige bezoekers om zo veel mogelijk te zien en te genieten.

Extase met Estasia

Toch had ik geen spijt dat ik het grootste gedeelte van Acardipane's optreden in de andere zaal was. Hier draaide Estasia. Nu kom ik tijdens ieder feest dat ik bezoek wel een dj tegen die mij zeer positief opvalt en de herinnering blijft van de avond. Maar ik moet eerlijk bekennen, ik had nog nooit van Estasia gehoord. Het bleek een jongedame, maar dan wel een die met volle overgave meeging in haar muziek, met meer enthousiasme dan ik bij welke andere dj tijdens dit feest heb gezien, maar die, als ze even stilstond, ook nog een aangename verschijning was om naar te kijken. Echter, haar uptempo muziek met haar enthousiasme gaf wel zo veel sfeer in de zaal dat dit achteraf het hoogtepunt bleek van Ghosttown. Anders gezegd, als Estasia tot de gelederen van Lucifer's Legions behoort dan is de strijd al gewonnen.

Na afloop moest ik haar dan ook even spreken en ze was samen met haar vriend, dj DRS. 'Hij vroeg mij een jaar geleden of ik samen met hem een track op wilde nemen en dat bleek achteraf ook de beste versiertruc,' aldus Estasia. Nu ik zo rustig met haar praatte was het moeilijk voor te stellen dat zij dezelfde persoon was als de dj die ik een kwartier geleden achter de draaitafel zag stuiteren en zo veel harde kicks en beats de zaal in slingerde. 'Ik weet niet hoe het komt, misschien ADHD, maar verder ben ik erg rustig. Ik vond het echt heel gaaf hier te staan, het is voor mij een eer.' Vermoedelijk zijn zowel Estasia als DRS namen waar we de komende tijd nog veel van gaan horen. DRS komt eind dit jaar met een nieuw album en Estasia met haar eigen EP, zo vertelden ze en ik denk dus niet dat ik de enige ben die deze Vlamingen in de hardcore scene op de voet gaat volgen.

Dr Peacocks frenchcore afsluiting

Voor mij persoonlijk is er niemand beter om een hardcore party af te sluiten dan Dr Peacock. Ik denk dat het de dj is die ik de afgelopen jaren het meest heb gezien en gehoord en met hem heb je de garantie dat er in de zaal waar hij draait er van begin tot eind een geweldige sfeer hangt. Het is ook goed om door zijn muziek te beseffen dat je in 2017 leeft en niet meer in de jaren '90 zoals in de uren ervoor. Ook ik besluit met het nog steeds in grote getale aanwezige publiek los te gaan op Peacocks set. Vlak voor 6.00 uur voel ik me alsof ik iets te goed pas in een 'ghosttown', zeker als bij de bar blijkt dat de cola op is, en dus is het tijd om naar huis te gaan. Public Domain, Paul Elstak, Marc Acardipane, Estasia en Dr Peacock, dit feest gaat nog heel lang in mijn herinnering blijven, maar hopelijk komt het legioen bestaande uit een enthousiast publiek en evenzo dj's ook volgend jaar weer terug in Ghosttown. Dan hopelijk wel weer met de zaal in zijn geheel omringd door beelden van de echte Ghosttown bewoners voor die extra sfeer.

8

Party report

GHOSTTOWN 2017: Lucifer's Legions 30 september 2017 - Central Studios Utrecht - Utrecht Report door Sander van Tongeren

Party Rapport

Sfeer
8
Muziek
9
Bar/horeca
7
Publiek
8
Aankleding
7
Bereikbaarheid
9
Aanbevolen voor jou:
Waarom een liveset beter klinkt met oordoppen op maat

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws