#FlashbackFriday: electro funk – dance en hiphop hand in hand

Peter Güldenpfennig | 4 december 2015
algemeen

Toen eind jaren '60 muzikanten experimenteerden met synthesizers kon niemand vermoeden hoe belangrijk dit instrument zou worden voor komende stromingen als hi-nrg (een snellere variant van disco waaronder ook een groot deel van het werk van Patrick Cowley valt) en house. Een andere stroming die zwaar leunde op synthesizers is electro funk of, de wat meer platte benaming, electro boogie. 

Electro funk kwam begin jaren '80 gelijktijdig op met de breakdance-rage. Het genre liet zien wat er nu eigenlijk mogelijk was met elektronische instrumenten als drummachines en synthesizers. Met name de drumcomputers van Roland, de TR-808 en TR-909 waren nadrukkelijk aanwezig binnen deze tracks. We hebben vijf tracks op een rij gezet die een stempel hebben gedrukt op de electro funk-stijl én electronische genres als house en techno die erna kwamen.

Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force – 'Planet Rock'

Een van de eerste echt futuristische electro funk-platen die nu nog even overeind staat als toen 'ie uitkwam in 1982 is 'Planet Rock' van Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force. Deze groep, geleid door de charismatische Afrika Bambaataa, een van de grondleggers van het moderne dj'en, liet horen hoe je andermans muzikale motieven kon gebruiken (in het geval van 'Planet Rock' was dat 'Trans Europa Express' van Kraftwerk) in je eigen tracks. Afrika Bambaataa richtte laten de Zulu Nation op, een organisatie die zich inzet voor behoud van de hiphopcultuur en mogelijkheden voor jongeren om zich in die cultuur te ontplooien. Zulu Nation heeft ook een Nederlandse afdeling.

Cybotron – 'Clear'

In 1983 kwam Cybotron's 'Clear' uit, een track die later Detroit op de kaart zou zetten als echte techno-stad. Het is een echte machinale track, lekker uptempo en simpelweg gemaakt om op te breakdancen. De track is later veelvuldig gesampled en is eigenlijk ook nu nog fris om te horen. Cybotron bestond tot in de jaren '90 en werd gevormd door Richard Davis en Juan Atkins. Die laatste maakte zelf ook naam als techno producer.

Rock Steady Crew – 'Hey You (The Rock Steady Crew)'

Hoewel velen deze track niet echt zullen rekenen tot electro funk kun je simpelweg niet om de Rock Steady Crew heen. Hun debuut scoorde overal flink in de hitlijsten en met name in Nederland, waar het nummer in 1983 de eerste plek van de Top 40 wist te veroveren. De extreem dansbare en catchy track bevestigde de breakdance-connectie, door breakdance crew The Rock Steady Crew naar voren te schuiven als artiesten. 

Herbie Hancock – 'RockIt'

Alles aan Herbie Hancock's 'Rockit' doet futuristisch aan. De videoclip, maar met name de track zelf. Hancock, toen al een gevierd jazzmuzikant, experimenteert op de single van zijn album Future Shock met drummachines, synthesizers en scratching. Het wordt wel gezien als electrojazz, maar de link met electro funk kan niet ontkend worden. Net als de eerder besproken tracks was ook 'Rockit' een breakdance favoriet. Ook in Nederland, waar het de zevende plaats in de Nederlandse Top 40 haalde.

Newcleus - 'Jam On It'

Het eind jaren '70 opgerichte Newcleus was een New Yorkse soundsystem crew die block party's afging in Brooklyn. Eerder heette ze Jam-On Productions, maar door een wijziging van bezetting veranderden ze hun naam in Newcleus. Hun tweede single, 'Jam On It' uit 1984, was een vervolg op 'Jam-On Revenge'. Beide tracks waren succesvol, maar met name 'Jam On It' is memorable dankzij het toffe baslijntje waar de track mee begint. De track heeft door het wat creepy synthlijntje wel een beetje een melancholische toon, maar tegelijkertijd blijft het nummer daardoor wel hangen. 'Jam On It' was tevens de laatste hit voor Newcleus. Hoewel ze meermaals probeerden succes te verkrijgen door het uitbrengen van albums en singles, bleef het bij de twee hits. In 1989 stopten ze geheel met muziek maken. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws