SoundCloud, voor velen van ons het ultieme platform om de vers gedropte tracks en mixtapes van dj's te checken. Nog steeds ontzettend populair met 175 miljoen gebruikers wereldwijd. Toch heeft het bedrijf te maken met grote verliezen.
Uit cijfers blijkt dat SoundCloud zijn verliezen in 2014 heeft zien verdubbelen ten opzichte van 2013. Cijfers over het afgelopen jaar zijn er nog niet. De verliezen van 2013 en 2014 opgeteld bedragen gezamenlijk ruim 62 miljoen euro.
Het vanuit Berlijn opererende sociale audionetwerk is al jaren de lieveling van onafhankelijke producers en dj's. Zij gebruiken SoundCloud om hun muziek te delen en het publiek warm te krijgen voor hun tracks en mixen. Toch lukt het het platform niet om de populariteit om te zetten in harde euro's. Belangrijkste reden: het is een freemium-service en de meeste gebruikers besluiten om niet te betalen voor de diensten.
SoundCloud zoekt nu een nog nauwere samenwerking op met grote platenmaatschappijen als UMG/UMPG en Warner Music. Licentiedeals met hen moeten het audioplatform weer uit het financiële slop trekken, maar of dat gaat lukken?