Labels laten covers verwijderen van nummers op Facebook

Ivo Mollemans | 16 oktober 2016
algemeen

Altijd al is er een strijd geweest tussen labels die copyright op hun producten hebben en de consumenten die veelal opzoek zijn naar gratis content. Deze strijd wordt in de hele creatieve sector gestreden. Artiesten doen hun best om iets creatiefs, unieks en verrassends neer te zetten, maar vaak eindigt het ergens op een website waar mensen het vervolgens gratis kunnen downloaden.

De strijd tussen consumenten en labels

Ook op sociale media is content te vinden die helemaal niet legaal is geüpload. Hierdoor vergroot het aantal inbreuken nog meer. Om toch zo veel mogelijk te kunnen verdienen aan hun materiaal maken labels en artiesten vaak goede afspraken met services als Spotify, SoundCloud en Apple. SoundCloud kreeg eerder al problemen met labels omdat deze service onofficiële remixen toelaat en er vaak delen van nummers online verschijnen die nog niet eens uit zijn, laat staan bevestigd ook echt uit te gaan komen. Door de verscherpte maatregelen wordt er dan ook strenger gecontroleerd op Soundcloud.

LEES OOK: Bizar: social network voor rich kids

Deze worsteling tussen consumenten en labels stopt dan ook pas als óf alles gratis wordt óf men hoeft geen gratis content meer te willen verkrijgen. Beide scenario’s zijn in elk geval onbereikbaar en niet realistisch. De volgende stap die een aantal grote labels zetten om hun content bij zichzelf te houden gaat echter misschien wel erg ver. Ook persoonlijke covers van nummers zullen nu in sommige gevallen offline worden gehaald. Dit gebeurde als eerste bij een cover die Sarah Hollins had gemaakt en vervolgens geüpload naar Facebook van het nummer ‘Cake By The Ocean’ van DNCE. Op verzoek van Universal Music is deze cover verwijderd van het platform.

Facebook

Uiteraard zal ook een platform zo groot als Facebook zich moeten houden aan de rechten die labels krijgen omtrent hun content. Kopiëren is niet toegestaan en deze regel geld voor iedereen. Toch is het bizar dat een label zo ver gaat om hun content te ‘beschermen’. Een onschuldige cover die gemaakt is door iemand voor zijn of haar eigen plezier zal er echt niet voor zorgen dat zo’n groot bedrijf verlies gaat draaien. Aan de andere kant kunnen video’s tegenwoordig heel snel verspreiden en de kwaliteit van video’s ligt vele malen hoger dan voorheen. Zo heeft de cover van Sarah langer dan 8 maanden online gestaan en al meer dan 500 miljoen views op YouTube weten te vergaren. Dit terwijl het originele nummer in totaal net iets minder dan 300 miljoen views heeft. Tja, als een cover groter wordt dan het origineel zien we het probleem van Universal Music wel. Let wel: het was nooit de bedoeling geweest van Sarah om het origineel te overtreffen of de views te ‘stelen’. Hieronder staan de meldingen die Sarah kreeg van Facebook nadat haar video offline was gehaald.

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws