Een reis door de dj-booths van 1976 t/m 2016 

Mark Hofman | 25 november 2016
algemeen

DJ's gaan al tientallen jaren mee en weten al bijzonder lang de wereld te voorzien van de beste muziek. Het dak is er in de afgelopen veertig jaar bijzonder vaak afgeblazen, er weer opnieuwe opgezet en nogmaals eraf geblazen door menig dj. Maar de werkplekken van deze muzikale helden, ook wel de dj-booth genoemd, is in de loop der jaren toch aardig wat veranderd. 

De booth van 1976 

De grote dj-booths uit 1976 bestonden voornamelijk uit bijzonder goed audio-apparatuur waar dj's als Larry Levan van The Paradise Garage veel tijd en moeite in staken. In het midden van die booth stond meestal een Bozak rotary mixer en aan beide kanten van de mixer vond je de draaitafels. Meestal waren dit Technics 1100 of Technics 1200. Er werden in deze tijd gewoon nog die-hard platen gedraaid, dus in de booth waren deze uiteraard ook ruimschoots te vinden. Ook was er een tapespeler te vinden die zelfgeknipte en bewerkte tapes af kon spelen. 

De booth van 1986 

Tien jaar later was er eigenlijk nog niet zoveel veranderd in de booth. Er stonden nog steeds twee of drie Technics draaitafels in de booth en ook de tapespeler was er te vinden. Het enige grote verschil was dat de Bozak rotrary mixer ruimte had gemaakt voor de Urei 1620 mixer. Deze mixer was ontworpen om verschillende frequencies te gebruiken tijdens je set. Toch stond de Urei er niet alleen voor en werd hij versterkt door de DBX Boom Box, een apparaat wat de bass bij elke track leek te versterken. Uiteindelijk was er mid-jaren tachtig een geweldig apparaat uitgevonden wat men de Fomula Sound Pm-80 noemde. Deze mixer zorgde ervoor dat er verschillende stijlen met elkaar gemixt konden worden dankzij de faders die per EQ kanaal te bepalen waren. 

De booth van 1996 

Rond deze tijd waren de Technics 1200's en 1210's de keiharde standaard geworden in elke booth. Daarnaast werd de CDJ-500 in 1995 gelanceerd, maar werkte deze nog niet bijzonder goed, voornamelijk vanwege een gammele jogwheel die de klus niet echt kon klaren. Daarom had Technics nog steeds de overhand, maar werd de CDJ-500 wel gebruikt. Deze speler had ook al Master Tempo waardoor dj's tracks in pitch konden houden, ondanks dat ze het tempo veranderden. Ook kwam Pioneer met de DJM 500, een four-channel mixer met een sync functie voor effecten. Het was een directe hit, ondanks dat het geluid niet om aan te horen was. 

De booth van 2006 

De dj-booth van 2006 was bijzonder veranderd door de aanpassingen van Richie Hawtin. Deze techno-dj kwam met een Final Scratch (later bekend als Traktor Scratch): een systeem wat gebruik maakte van control vinyls waardoor je muziek van je laptop kon afspelen. Toch werkte het allemaal niet echt geweldig doordat de laptop vaak geen goede synch kon maken met de tafels. Dit was overigens ook de tijd dat CDJs de overhand begonnen te nemen in elke club en het dj'en steeds digitaler werd. De overgang was in dit jaar erg goed te zien. 

De booth van 2016 

De overgang zagen we in 2006 erg goed, maar vandaag de dag gaat het allemaal digitaal. Ook al zijn er dj's die af en toe nog met vinyl draaien, de overhand ligt bij de CDJ's. Ook de populairiteit van de All-in-one players hebben een grote opmars gemaakt. Tafels die een mixer en twee CDJ's in zich hebben. Er zijn geen cd's en zeker geen platen meer te vinden in de booth, aangezien iedereen nu gebruik maakt van usb. 

Het idee van dj'en is in de afgelopen 40 jaar niet veranderd, maar de booths zijn een verschil van dag en nacht geworden!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws