#FlashbackFriday: dit was Parkzicht

Peter Güldenpfennig | 25 november 2016
algemeen

Op deze 'Black Friday' nemen we je mee terug in de gabbertijd! Gabberhouse is het enige muziekgenre wat in Nederland is ontstaan. Dat mag best een prestatie genoemd worden, de invloed van de hardcoresound op de hedendaagse dance is nog steeds groot. Bakermat van het genre ligt in Rotterdam, en wel in het Park, het bekendste park van Rotterdam ten westen van het centrum. 

Het Park

Het Park in Rotterdam kent een behoorlijk lange geschiedenis. Het werd in 1851 in het geheim aangekocht door de gemeente Rotterdam die er een slachthuis wilde neerzetten. Delfshaven, toen nog geen onderdel van Rotterdam, maakte bezwaren aangezien een deel van het park op hun grondgebied lag. De gemeente besloot daarom om er een publiek wandelpark van te maken. 

Villa Parkzicht

In het Park staat Villa Parkzicht, een statig gebouw dat in 1912 gebouwd werd. Hoewel dit gebouw de eerste twee decennia van zijn bestaan gebruikt werd als officierensociëteit, ontbond de gemeente het contract met de sociëteit in 1931 waarna de villa van hand tot hand ging. Zo heeft er een theeschenkerij in gezeten en was er in de jaren ‘60 een nachtclub gevestigd, Casino de Paris. 

Vanaf de jaren ‘80 werd de villa vooral als discotheek en concertzaal gebruikt. De naam veranderde in Parkzicht en er werd met name new wave gedraaid. Aan het einde van de jaren ‘80 kreeg de discotheekfunctie de overhand en werd de naam van het pand veranderd in Ibiza. 

Gabber: een nieuw geluid

De naamsverandering duurde slechts tot 1989, toen het pand nieuwe eigenaren kreeg die de naam weer veranderden in Parkzicht. Er werden concerten en themafeesten gegeven. Anders dan andere discotheken kende Parkzicht een relatief vrij deurbeleid, waarbij je bijvoorbeeld gewoon naar binnen mocht met gympen aan.

In die tijd draaide er ook een dj in Parkzicht, Ron Janssen, bekend onder de naam DJ Rob. Rob draaide elke vrijdag en begon tijdens zijn sets te experimenteren met drumcomputers die meeliepen met de muziek. Tevens organiseerde hij feesten met Paul Elstak in Parkzicht, zoals Nightmare at the Park in december 1992. Hier kon hij, Paul Elstak en ook hun vele projecten als Holy Noise en Euromasters, een groot publiek kennis laten maken met de harde en rauwe Rotterdamse sound. Zo ontstond ook ‘The beat Is Flown’, opgenomen in Parkzicht. 

De track was harder en rauwer dan wat er toentertijd gemaakt werd aan elektronische muziek. De plaat kwam in 1993 uit op Paul Elstak’s Rotterdam Records, die een jaar daarvoor al aardig binnenliep met Rotterdam Termination Source’s ‘Poing!’. Op de track is ook goed te horen hoezeer het publiek smulde van het harde geluid. Het zou dan niet lang duren voor de rest van Nederland deze harde sound omarmde.

Van villa naar evenementenhal

In 1993 was de gabbertrein niet meer te stoppen. Het publiek in Parkzicht groeide wekelijks zienderogen, wat er voor zorgde dat het pand uit zijn voegen barstte. Hardcorefeesten werden verplaatst naar grotere hallen zoals de Energiehal. Toch bleef ook Parkzicht een plek voor hardcoreliefhebbers. Wel veranderde de sfeer naarmate de tijd vorderde en gabber op zijn hoogtepunt was. 

Enkele incidenten zorgde er voor dat Parkzicht als slechte tent bekend kwam te staan. Zo schoot een portier van de zaak een bezoeker dood uit noodweer in 1996. Na nog een schietpartij tijdens een bruiloft van een Feyenoord-supporter datzelfde jaar, besloot de gemeente Parkzicht te sluiten.

Harbour Club

Meermaals werd er geprobeerd Parkzicht nieuw leven in te blazen, wat weinig succesvol was. In 2010 werd er een dinerclub gevestigd, The Harbour Club. Er is tegenwoordig weinig meer over van het oude Parkzicht, maar dat de plek een onuitwisbare plek heeft verdiend in de Nederlandse muziekgeschiedenis staat wel vast. Hiermee leeft Parkzicht in ieder geval door in het DNA van de hedendaagse hardcore. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws