Facebook begint muziekplatform

Pieter Hiemstra | 15 februari 2017
algemeen

Facebook wil binnenkort met een muziek- en videoplatform starten, laat Bloomberg weten. Daarmee gaat het de concurentie aan met het YouTube van Google. 

Beschermen auteursrechten

Voorafgaand aan de Grammy's van afgelopen weekend onderhandelde het bedrijf met grote platenlabels als Universal Music. Facebook probeert de rechten van videoclips te kopen om die samen met de muziek te publiceren. Ook muziek uit zelfgemaakte filmpjes zal worden aangepakt. Daarmee komt het grootste sociale medium tegemoet aan kritiek uit de industrie op YouTube. Die zou volgens grote labels te weinig doen om auteursschendingen aan te pakken. 

Facebook zet al langer vol in op video dat steeds belangrijker wordt op het platform, bijvoorbeeld voor nieuwsorganisaties. Video, en vooral videoclips, wordt dus ook steeds aantrekkelijker voor adverteerders. Als het Facebook lukt om voet aan de grond te krijgen, levert het de muziekindustrie miljarden op. Wel is onduidelijk welke gevolgen de nieuwe dienst zal hebben voor het mateloos populaire Spotify. 

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws