Er duiken steeds meer digitale zoektochten naar talent op. Avicii's ex-manager Ash Pournouri, van At Night Management, komt nu ook met een grootschalige online talent search met het motto: 'We don't discover, we create". De zoektocht naar talent heet 'Self Made' en vooral interessant aan de show is dat de beoordeling voor honderd procent aan het publiek is.
"We’re giving all the power to people because that’s exactly how it is in real life... In today’s world, to get signed with a big commitment from a label or a booking agency, you have to promote yourself. No one will give you a big check unless you have proven that you can connect with an audience,"
aldus Pornouri tegen Billboard.
In Self Made krijgt onbekend talent de kans om video's te uploaden om zo een fanbase op te bouwen. Hoe meer volgers, hoe meer kans op de overwinning, het publiek beslist. Na de eerste zes weken gaan de 21 beste talenten door naar de 'development phase', waarin ze online zullen worden gecoacht door bekende en minder bekende Zweedse artiesten, zoals John Martin, die grote hits schreef voor The Swedish House Mafia.
In het eerste seizoen kan alleen talent dat in Zweden, Noorwegen of Denemarken meedoen aan Self Made, maar als de show een succes wordt volgen er ongetwijfeld meerdere, internationale edities. De grote finale vindt plaats op 27 mei in Stockholm en zal ook op het Zweedse Kanal 5 te zien zijn. De winnaar krijgt $25.000 en een platencontract bij Pournouri's label PRMD.