De waarheid achter Spotify’s nepartiesten

Mark IJsendoorn | 23 november 2017
algemeen

Nep-artiesten op Spotify, het zorgde afgelopen zomer voor een kleine rel. Gebruikers vonden in enkele van Spotify’s populairste playlists een flinke lijst artiesten die helemaal niet leken te bestaan. Buiten Spotify waren deze artiesten nergens op internet te vinden: geen website, geen SoundCloud-pagina en geen social media-accounts. Vreemd toch?

Minder royalties?

Al snel kwamen mensen tot de conclusie dat Spotify deze nep-artiesten zelf bedacht en de muziek opkocht om zo minder royalties te betalen voor tracks in deze veel beluisterde playlists. Spotify ontkende, maar de geruchten blijven. Hoe zit het nu echt met deze mysterieuze artiesten?

Wie verdient wat?

Epidemic Sound zou een van de bedrijven zijn die Spotify muziek verkocht om royalties te ontwijken. Als reactie vertelt Oscar Höglund, baas van het Zweedse bedrijf, aan Musically hoe het echt zit.

Artiesten verkopen hun muziek aan Epidemic Sound en krijgen er inderdaad een vast bedrag voor. Epidemic Sound verkoopt vervolgens de muzieklicenties aan bijvoorbeeld YouTube-vloggers. Maar de Spotify-streams vallen volgens Höglund niet onder dat soort deals. Net als bij alle andere artiesten betaalt Spotify hier royalties voor, waarvan Epidemic Sound de helft opstrijkt en de helft aan de artiest betaalt.

Geen nepartiesten

Het is een andere manier van geld verdienen aan muziek dan die met grote artiesten en platenlabels. Het lijkt misschien geen vetpot, maar toch kunnen veel gestreamde artiesten er duizenden euro’s per maand aan overhouden. De reden dat deze artiesten nep lijken? Ze verkopen hun tracks vaak onder een pseudoniem.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws