Beeld: 88rising/YouTube
China staat zeker niet bekend om zijn sterke popcultuur, want censuur is meestal niet bevorderlijk voor creativiteit. Toch is er in de afgelopen tien jaar langzaam een muziekcultuur te ontstaan, mede dankzij Chinese talentenshows als ‘Rap of China’. Zelfs hier in het westen trokken Chinese dj’s op Tomorrowland een flink publiek en kunnen Chinese hiphopgroepen als Higher Brothers internationale boekingen krijgen. Hiphopcultuur is nog piepjong in China, maar groeit snel. Hoog tijd voor de Chinese overheid om daar een stokje voor te steken.
Het begon allemaal met een rel rondom de rapper PG One, die zijn excuses moest aanbieden vanwege zijn teksten, die zouden getuigen van slechte smaak en vrouwonvriendelijkheid. Niet lang daarna zijn vrijwel al zijn tracks offline gehaald. Zijn collega GAI is volledig uit een tv-show genaamd ‘The Singer’ gehaald en ook de rapper Vava werd uit een ander tv-programma geknipt vanwege haar associatie met hiphopcultuur. Niet lang daarna kwam de overheid met een aantal regels voor tv-stations over de ‘morele integriteit’ van hun acteurs.
‘De Partij’ heeft het duidelijk niet zo op creativiteit en individualiteit. Dat kan immers alleen maar opstandigheid opwekken in de Chinese jeugd. Misschien is er wel een toekomst voor hiphop als geld en bitches worden vervangen door communisme en het moederland. Maar is het dan nog hiphopcultuur?