Martijn van Dam stopt per 1 november als bestuurder bij de NPO. Hij gaat samen met Arno Otto (Chief Transformation Officer van Talpa Network) de samenwerking aansturen tussen DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network om een nieuwe decentrale data-infrastructuur te onderzoeken en ontwikkelen die uitgaat van een persoonlijke datakluis. Van Dam en Otto worden bestuurder bij de Stichting Nederlandse Datakluis die de samenwerking gaat vormgeven. Martijn van Dam is ruim vijf jaar lid van de Raad van Bestuur van de NPO geweest.
Martijn van Dam: “Voor mij is de ontwikkeling van een nieuwe data-infrastructuur waarin privacy hersteld wordt een hele spannende uitdaging die aansluit bij mijn jarenlange inzet voor digitale innovatie én privacybescherming. Maar ik zal natuurlijk de NPO en alle collega’s wel ontzettend gaan missen. Ik vind het echt een voorrecht om met mensen te werken met zo’n enorme inzet, passie en betrokkenheid. Ik ben ontzettend trots op de impact die de publieke omroep heeft en de ontwikkeling die we afgelopen vijf jaar hebben gemaakt om ook digitaal van betekenis te zijn voor zoveel mogelijk Nederlanders. Gelukkig ben ik niet ver weg en blijf ik werken voor belangrijke publieke waarden in het medialandschap.”
Tjibbe Joustra, voorzitter van de Raad van Toezicht van NPO: “De afgelopen jaren is onder leiding van Martijn de digitale strategie van NPO aanzienlijk versterkt. NPO Start en NPO Plus zijn flink gegroeid. NPO ontwikkelt een nieuw NPO Start en het nieuwe audioplatform NPO Luister. Van Dam heeft ook aan de weg getimmerd met een ‘publieke’ datastrategie en een impactvol innovatiebeleid. We zijn Martijn zeer erkentelijk voor zijn leidende rol in het vormgeven van de visie en strategie en de organisatorische veranderingen die hiervoor nodig waren. En het is natuurlijk heel mooi dat hij nu mede namens NPO deze unieke samenwerking met commerciële media gaat vormgeven.”
Frederieke Leeflang, voorzitter Raad van Bestuur NPO: “Het is uniek dat de publieke omroep en de commerciële mediabedrijven gaan samenwerken aan zo’n impactvolle verandering in het digitale medialandschap. Martijn heeft zich, samen met Arno Otto van Talpa Network, enorm ingespannen om die samenwerking van de grond te krijgen. Het is een logische stap dat zij deze samenwerking nu ook gaan leiden. Voor de NPO is deze stap van groot strategisch belang en het hoort bij onze publieke taak om innovatie in de media te stimuleren. Martijn was de afgelopen jaren een belangrijke motor achter innovatie bij de publieke omroep, en ik weet zeker dat hij dat ook zal zijn voor de hele mediasector.”
Voorlopig worden de taken van Martijn van Dam in de Raad van Bestuur NPO waargenomen door de andere twee bestuurders: Frederieke Leeflang en Paul Doop.
Foto NPO/Michel Schnater