Slechts 6 procent Nederland koopt cadeaus feestdagen uitsluitend online
De stappenteller slaat op hol deze feestdagen. De meeste Nederlanders (55%) bezoeken 3 tot 6 fysieke winkels om cadeaus voor de feestdagen te scoren. Circa een kwart (24%) bezoekt zelfs 7 of meer winkels. Dit blijkt uit het feestdagenonderzoek van warenhuis TK Maxx onder ruim 1.000 Nederlanders.
Nederlanders blijken behoorlijk offline georiënteerd. Ruim een op de vijf (21%) doet alle inkopen van cadeaus voor de feestdagen in fysieke winkels. Voor het gros is het een combinatie van zowel fysiek als online. Slechts zes procent van de Nederlanders koopt cadeaus uitsluitend online. Vrouwen trekken gemiddeld meer shopsessies uit voor het scoren van cadeaus dan mannen. 23 procent van de vrouwen doet haar inkopen in 6 sessies, versus 11 procent van de mannen. Gemiddeld slagen Nederlanders het vaakst in 3 sessies (24%).
Goede voorbereiding is het halve werk en daarmee begint ook de voorpret. Voor een kwart van de Nederlanders wordt het inkopen van cadeaus voor de feestdagen een feest op zich als zij in één winkel zouden slagen. Dit ligt in het verlengde van dat ruim de helft (54%) van de Nederlanders de voorkeur geeft aan een warenhuis of keten voor hun inkopen.
Om het shoppen zo plezierig mogelijk te maken, maakt 29 procent er een competitie van. Zij dagen zichzelf uit op tijd, prijs en originaliteit. Voor 28 procent maakt goede zorg voor de innerlijke mens het verschil. Zij pakken een horecatentje tussendoor en maken zo het inkopen doen voor de feestdagen tot een feest op zich. Toch is het niet voor iedereen weggelegd om er plezier aan te beleven. 24 procent geeft aan dat niks hun inkopen tot een feest op zich kan maken.
Met het feestdagenonderzoek brengt warenhuis TK Maxx in kaart hoe Nederlanders dit jaar van plan zijn om cadeaus te scoren voor familie en vrienden. Hoe beleven ze maximale voorpret aan de feestdagen? Waar gaan ze winkelen? En in hoeveel sessies zijn de cadeaus voor de hele familie compleet? Bij TK Maxx vind je alles voor de feestdagen onder één dak. Van cadeaus tot fashion. Van kids tot cosmetica. Van homedeco tot sieraden. Grote merken, kleine prijzen. Cadeaus altijd tot 60% goedkoper dan de adviesprijs. Zo maakt warenhuis TK Maxx van iedereen een gifting hero.