Brenda daagt uit

Partyscene Redactie | 3 oktober 2007
blogs

'Knipperaar van sfeerbeheer'

Als de MC roept ‘Is everybody happy?’ ‘Jaaaa’ dan kun je daarop inspelen als lichtman door de MC en het publiek bijvoorbeeld in een fel licht te zetten.

Brenda, 31 jaar, tekstschrijver en semi-profi dj schrijft als columniste voor Love2party. Zij geeft haar ongezouten mening over happenings in de dansscene. Brenda hoeft geen gelijk te hebben: zij daagt jullie uit om ook je mening te geven en over dingen na te denken. En garde!

Tekst: Brenda Haveman

In een van mijn vorige columns heb ik het gehad over de opwarm-dj, vaak een ondergeschoven kindje in danceland. Nu wil ik het hebben over de man die meestal in de club in een donker hokje zit, achter een groot bedieningspaneel vol schuiven en knopjes: de lichtman. Vaak wordt het vak van lichtman onderschat. De lichtman is namelijk van groot belang bij het bepalen van de sfeer van de avond, net zo belangrijk als de dj. Ik sprak met Frits Barends, 35 jaar, lichtkunstenaar in hart en nieren. Frits Barends werkt ruim 7 jaar bij Club Stalker als lichtman, en sinds kort in het Patronaat in Haarlem. Zelf noemt Frits zich een knipperaar van sfeerbeheer.

Lichtplan

Ik sprak met Frits Barends, 35 jaar, lichtkunstenaar in hart en nieren. Frits Barends werkt ruim 7 jaar bij Club Stalker als lichtmanIn een club hangt altijd een lichtplan, dat bij speciale gelegenheden wordt aangepast voordat de avond begint. Een lichtplan bestaat uit parren (vaste lampen), bewegende lichten, letjes (kleine lampjes die heel veel licht geven), moving heads (bewegende lampen), scans (lampen waarbij het spiegeltje beweegt), laserlampen, stroboscoop en een cracker (apparaat dat mist door de ruimte blaast) en last but not least: de rookmachine waaruit om de haverklap een stoot rook wordt geblazen.

De lichtman gebruikt meestal het bedieningspaneel van Pearl Avolite, of The Hawk. Dat zijn als het ware de Technics onder de lichtpanelen. Als lichtman moet je veel kennis hebben van bedieningspanelen, want er zijn veel verschillen tussen de tafels. Op de panelen zitten schuiven, om de lichtintensiteit te bepalen, de lampen te laten draaien, en er zitten flashbuttons op om mee te knipperen.

Kleuren

Bij techno of trance, bij underground muziek, waar mensen wat meer in zichzelf gekeerd zijn, zijn donkere kleuren en met name blauw de basis. Als de sfeer meer clubby en zwoel is, dan is de basiskleur rood - niet teveel, aldus Frits -, met mangenta en donker oranje. Ouderwetse parlampen zijn belangrijk voor de sfeer. Dat zijn warme lampen, en met de scans kan de lichtman mooie combinaties maken. Letlampen hebben een koud licht. Moving heads zijn grote lampen die helemaal bewegen en ronddraaien. De favoriete lamp van Frits is de fairy light van High End, met een mooi prisma, waardoor het lijkt alsof je in een sterrenregen staat.

Timing

Als lichtman moet je, behalve gevoel voor lampen, gevoel voor muziek hebben en je moet beschikken over een goede timing. Het is een voordeel als je als lichtman zelf ook dj bent of in ieder geval verstand hebt van dance-muziek. Je moet goed luisteren naar loops en breaks van de plaat, om daarop je lichtplan af te stemmen. Zo kun je in de break lichten uitzetten, of als er een MC staat, kun je blinders (grote felle lampen) aanzetten.

Als de MC roept ‘Is everybody happy?’ ‘Jaaaa’ dan kun je daarop inspelen als lichtman door de MC en het publiek bijvoorbeeld in een fel licht te zetten. Ook van belang is het om in de gaten te houden hoe laat het is, hoe hard of zacht de muziek staat, wat de sfeer van de avond is, maar vooral: welke kant de avond opgaat. Daar moet je als lichtman op inspelen. Soms staat een dj op een bepaald tijdstip te hard te draaien, dan moet je als lichtman daar niet in meegaan door bijvoorbeeld een felle stroboscoop aan te zetten, maar zelf een eigen rustige sfeer scheppen door middel van de lichten. Als lichtman moet je goed op het publiek letten, aldus Frits. Meer op het publiek dan op de lampjes aan het plafond. Vallen er gaten op de dansvloer, dan kun je je lichtplan er op afstemmen, zodat de dansvloer weer gevuld wordt. Als lichtman moet je het publiek en de sfeer een beetje voor zijn. Als lichtman kun je de sfeer ook verpesten door de verkeerde kleuren te gebruiken, of door teveel stroboscooplampen te gebruiken bijvoorbeeld op het verkeerde moment.

Impulz

Frits' meest memorabele lichtmoment was op Impulz Outdoor enkele jaren geleden.Frits' meest memorabele lichtmoment was op Impulz Outdoor enkele jaren geleden. Frits mocht het overnemen van de lichtmannen- en vrouwen die daar werkte. Hij stond in een grote tent en er kwam een plaat die Frits - zelf ook dj - kende. Hij deed toen iets wat nog niet was gebeurd in die tent: in de break deed hij alle lichten uit. Dat ging gepaard met een zoemend geluid in de break. Het publiek begon te juichen. Toen er weer een geluidje in de break bijkwam, deed rits de gele scans aan, en zodoende bouwde hij de spanning op met zijn lichtplan. Dat was een groot succes. Ook bij een optreden van Danny Howells heeft Frits 'lekker geknipperd', met als hoogtepunt een strobobuis die van links naar rechts een strobo-effect gaf. Laatst op een drum & bass-feest was het creatief knipperen, omdat de muziek en de breaks erg snel zijn. Volgens Frits was het 'boem stjak, boem boem tjak'-muziek waar hij zich tureluurs geknipperd heeft. Niet alleen met zijn lampen, maar ook met zijn ogen en oren. Maar Frits maalt er niet om. Het maakt zijn vak elke keer anders.

Meer Brenda daagt uit:

Nightmare on Zijlstreet

Oud & Nieuw

Tales from a dancefloor - part two

Tales from a dancefloor - part one

Ge - DEMO - tiveerd

Den Haag is van ons

Verzoeknummertje

Ode aan de opwarm-dj

Festivalfit

Verantwoordelijkheid

Female dj's

Uitgerangeerd

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws