Ode aan de opwarm-dj

Partyscene Redactie | 10 juli 2006
blogs

BrendaJe kent 'm vast wel: de opwarm-dj. Die dj die aan het begin van de avond voor een halfvolle zaal draait. Het geluid niet voluit, want dat mag nog niet. Mensen die voorzichtig langs de kant van de dansvloer staan te wiebelen, kijkend naar elkaar: wie durft er als eerst? De dj waarbij het geluid van de nog pratende mensen soms zelfs boven de muziek uitkomt. De dj waarvan de naam klein gedrukt op de flyer staat. De dj waar de mensen in de regel niet voor komen. De dj wiens naam men ook snel weer vergeet.

Vandaag wil ik een ode brengen aan de opwarm-dj. Niet alleen omdat ik zelf ervaringen heb als opwarm-dj, maar voornamelijk omdat ik vind dat deze tak van dj-sport zwaar wordt onderschat. Het 'opwarmen' voor een hoofdact is een delicate bezigheid. Waarom dan?

Om te beginnen moet je goed op kunnen bouwen. Plaat voor plaat moet de muzikale intensiteit toenemen. Je kunt als opwarm-dj niet meteen gaan knallen, althans: dat is niet de bedoeling. Je wilt het publiek langzaam maar zeker voorbereiden op wat komen gaat, dus je werkt langzaam naar een hoogtepunt. En dat is lastiger dan velen denken. Je gaat als dj al gauw te diep, of te hard qua volume. De zaal is meestal nog niet erg vol aan het begin van een clubavond, dus dan kan dat behoorlijk galmen. Dan jaag je je publiek juist weg, want mensen willen in het begin even acclimatiseren. Je moet om te beginnen echt flink rekening houden met het zaalgeluid. Hoe subtieler je opbouwt, hoe beter.

En dan het tempo. Als het een clubavond is, moet je rekening houden met mensen die net binnenkomen en hun eerste biertje bestellen, en eerste danspasje willen maken. Dan moet het tempo op het glaasje-bier-in-de-hand afgestemd zijn, zodat het gele nat niet al dansend uit het glas klotst. Tenzij het een technofeest is natuurlijk, dan is het een ander verhaal. Ik heb het hier over een doorsnee clubavond met house & clubmuziek. Een te hoog begintempo jaagt niet alleen het publiek weer snel van de vloer; het jaagt ook de opvolgende dj op de kast. Hij moet de set dan ook op een (te) hoog tempo overnemen, om vervolgens in veel gevallen weer af te bouwen.

Dan de muzieksoort. Het blijkt dat funky beats in zowel progressive, house, club, techno als in electro zich uitstekend lenen voor een opbouwset. Schuren, schranzen, heftige vocalen, schreeuwerige hoge tonen en diepe donkere klanken kunnen altijd nog later op de avond, als de oorhaartjes wat meer platliggen door de hoeveelheden alcohol of andere stimuli die men consumeert. Dan kunnen mensen veel meer hebben op muziekgebied. Als opwarm-dj moet je echt de sfeer van de avond neerzetten, je bent de eerste indruk van het feest. Vrolijke, warme klanken, stevige funky beats of juist heel subtiele, groovy minimale klanken kunnen het dansend publiek flink beroeren.

Toch zijn er wel eens opwarm-dj's die gelijk alles uit de kast halen met alle nare gevolgen van dien. Die schieten onder de duiven van de dj die daarna komt, of zelfs van de hoofdact. Er zijn altijd mensen in 't publiek die gelijk aan 't begin van de avond willen stampen en gaan, maar daar hoef je niet aan te beantwoorden als opwarm-dj. Een rustige opbouw naar een krachtig hoogtepunt werkt toch het best, dan komen de topplaten goed tot hun recht.

Daarom, dansminnend publiek: heb ook eens oog voor de opwarm-dj en zijn of haar kunsten, want hij of zij speelt een belangrijke rol tijdens de avond. Minstens zo belangrijk als de grote publiekstrekkers.

De dj waarbij het geluid van de nog pratende mensen soms zelfs boven de muziek uitkomt. De dj waarvan de naam klein gedrukt op de flyer staat. De dj waar de mensen in de regel niet voor komen. De dj wiens naam men ook snel weer vergeet.

Vandaag wil ik een ode brengen aan de opwarm-dj. Niet alleen omdat ik zelf ervaringen heb als opwarm-dj, maar voornamelijk omdat ik vind dat deze tak van dj-sport zwaar wordt onderschat. Het 'opwarmen' voor een hoofdact is een delicate bezigheid. Waarom dan?

Om te beginnen moet je goed op kunnen bouwen. Plaat voor plaat moet de muzikale intensiteit toenemen. Je kunt als opwarm-dj niet meteen gaan knallen, althans: dat is niet de bedoeling. Je wilt het publiek langzaam maar zeker voorbereiden op wat komen gaat, dus je werkt langzaam naar een hoogtepunt. En dat is lastiger dan velen denken. Je gaat als dj al gauw te diep, of te hard qua volume. De zaal is meestal nog niet erg vol aan het begin van een clubavond, dus dan kan dat behoorlijk galmen. Dan jaag je je publiek juist weg, want mensen willen in het begin even acclimatiseren. Je moet om te beginnen echt flink rekening houden met het zaalgeluid. Hoe subtieler je opbouwt, hoe beter.

En dan het tempo. Als het een clubavond is, moet je rekening houden met mensen die net binnenkomen en hun eerste biertje bestellen, en eerste danspasje willen maken. Dan moet het tempo op het glaasje-bier-in-de-hand afgestemd zijn, zodat het gele nat niet al dansend uit het glas klotst. Tenzij het een technofeest is natuurlijk, dan is het een ander verhaal. Ik heb het hier over een doorsnee clubavond met house & clubmuziek. Een te hoog begintempo jaagt niet alleen het publiek weer snel van de vloer; het jaagt ook de opvolgende dj op de kast. Hij moet de set dan ook op een (te) hoog tempo overnemen, om vervolgens in veel gevallen weer af te bouwen.

Dan de muzieksoort. Het blijkt dat funky beats in zowel progressive, house, club, techno als in electro zich uitstekend lenen voor een opbouwset. Schuren, schranzen, heftige vocalen, schreeuwerige hoge tonen en diepe donkere klanken kunnen altijd nog later op de avond, als de oorhaartjes wat meer platliggen door de hoeveelheden alcohol of andere stimuli die men consumeert. Dan kunnen mensen veel meer hebben op muziekgebied. Als opwarm-dj moet je echt de sfeer van de avond neerzetten, je bent de eerste indruk van het feest. Vrolijke, warme klanken, stevige funky beats of juist heel subtiele, groovy minimale klanken kunnen het dansend publiek flink beroeren.

Toch zijn er wel eens opwarm-dj's die gelijk alles uit de kast halen met alle nare gevolgen van dien. Die schieten onder de duiven van de dj die daarna komt, of zelfs van de hoofdact. Er zijn altijd mensen in 't publiek die gelijk aan 't begin van de avond willen stampen en gaan, maar daar hoef je niet aan te beantwoorden als opwarm-dj. Een rustige opbouw naar een krachtig hoogtepunt werkt toch het best, dan komen de topplaten goed tot hun recht.

Daarom, dansminnend publiek: heb ook eens oog voor de opwarm-dj en zijn of haar kunsten, want hij of zij speelt een belangrijke rol tijdens de avond. Minstens zo belangrijk als de grote publiekstrekkers.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws