De 10 van...Schobbejak! en Eric de Man

Partyscene Redactie | 5 maart 2009
blogs

"Hier gaan je oorharen wel van trillen"

Het online label The New Worck breekt aankomende zaterdag los van het internet met de eerste The New Worck-party in Paradiso.

In de bladen of op websites kom je diverse dj-charts tegen. Lijstjes met, volgens de ondervraagden, de beste tien platen van dat moment. Waarom die platen zo goed zijn, wordt meestal niet vermeld. Maar wel op Love2Party. Deze keer de 10 van … Schobbejak! en Eric De Man ter ere van de eerste officiële The New Worck-party in Paradiso.

Het online label The New Worck –bekend van de vele dikke experimentele mixen van zowel bekende als onbekende artiesten- breekt op 7 maart los van het internet met de eerste The New Worck-party in Paradiso. Organisator Schobbejak! (a.k.a. Ome Let ) en de illustere Knoflooksaus -de harde kern van The Gourmet-unit- zullen zelf uiteraard een heerlijke pannen-set ten gehore brengen.

Ade Bonner neemt verder een electro/ rockset voor zijn rekening, D-Rok sleept stevige hiphop/baltimore-plaatjes mee, Deksel doet het met funk/ soul/ hiphop en MNO neemt het publiek mee in een techno/ acid/ electro-trip. Ook Eric de Man draait deze avond eens even lekker buiten zijn gebruikelijke straatje met dikke portie dubstep. Welke platen komen zaterdag zeker voorbij?

The New Worck in Paradiso: Lekker dansen op een gegarandeerd feest.De 10 van … Schobbejak!
(“De tracks zijn meer mijn all-time favorieten. Bijna alle tracks worden gedraaid in de pannen-set van Ome Let en Knoflooksaus.”)

1. DJ Krush – ‘Don't You Miss’(Feel) (Mo Wax Japan)
DJ Krush is de koning. Japanse abstracte hiphop die al vijftien jaar van de hoogste kwaliteit is. Lastig dan om een nummer te kiezen... Het moest wel een Mo Wax plaat zijn; het briljante label van James Lavelle en samen met Ninja Tune toch wel de beste labels voor triphop. Deze track staat alleen op de Japanse editie van Strictly Turntablized. Prachtig gezongen. Een gevoelige plaat voor de romantische avond.

2. D.L. Menard with Badeaux and Louisiana Aces – ‘ La Porte d'En Arrière’
Een echte Cajun classic uit 1962, een mix van Franse volksmuziek met percussie en ritme van de Creolen. Het is een grappig nummer dat over het harde Cajun-leven gaat, waarbij wel eens door de achterdeur wordt geslopen voor wat drank en dolle pret. Het is gebaseerd op de melodie van ‘Honky Tonk Blues’ van Hank Williams. Er zijn meer dan een half miljoen exemplaren van verkocht. Verwacht een dikke Gourmet mash-up op het feest.

3. Boards Of Canada – ‘Happy Cycling’ (Warp)
BOC kan zeker niet ontbreken in deze top 10 (alhoewel dat eigenlijk ook voor Portishead en Massive Attack geldt). Dit nummer doet het altijd goed in onze set. ‘Happy Cycling’ is zo lekker diep en rolt maar door! Doe je ogen dicht en je zit ook echt op een fiets in de eindeloze bossen van Noordoost-Pakistan. Warme muziek met een gevoel voor de prachtige natuur op deze wereld.

4. The Beatles- ‘Tomorrow Never Knows’ (Capitol)
Wat een prachtige muziek hebben The Beatles gemaakt. De hits staan mij wat minder aan, maar ze hebben ook een heerlijke experimentele kant. ‘Tomorrow Never Knows’ straalt energie uit; en dat voor 1966! Een van de eerste psychedelic rocknummers met tape loops, compressed drums en het eerste nummer met een a utomatische double-tracking om de vocals te dubbelen. Het gerucht gaat dat John Lennon dit nummer onder invloed van LSD schreef. Niet heel gek gedacht…

5. Bar 9 – ‘Shaolin’ (Original Mix) (Bar 9)
Een keiharde rave plaat! Energieke dubstep van de bovenste plank. Deze is zo pijnlijk voor je nek! Net een molensteen. Wie is deze gast? Deze wordt gegarandeerd gedraaid tegen het einde van de Gourmet Unit-set.

6. DJ Blaqstarr – ‘Shake It To The Ground’ (Claude Von Stroke Remix) (Mad Decent)
Blaqstarr is niet altijd mijn ding, maar wat Claude Von Stroke van deze plaat gebouwd heeft is zo dope. Niet te geloven! Hier gaan je oorharen wel van trillen. Mad Decent, het label van Diplo, blijft vette platen uitbrengen. Gegarandeerd losgaan! Party Guaranteed!

7. Wawadadakwa – ‘Bombay’ (Falafel Mix) (Gorgl Get Lost Bitch Edit)
Wawadadakwa is een Belgische band; dat verwacht je niet echt als je dit hoort. Perfecte Booty Balkan (de snellere variant van Balkan)! Dit is de Get Lost Bitch-edit van Gorgl Nietietsch Medior (weer een alias voor de Schobbejak!) met een sample van Black Cat, White Cat. Een té grappige film die elke Balkan-liefhebber moet zien. Let trouwens op het nieuw ontdekte genre door The Gourmet Unit: Speed Schlager! Samen met Booty Balkan uiteraard te horen in de set.

8. Inuit Throat and Harp Songs – ‘Sound Of Geese’
Dit is bizar. Katadjait oftewel keelmuziek (ja, uit je keel) uit het arctische deel van Canada. De muziek wordt gemaakt door vocale geluiden, stemmanipulatie en ademtechnieken. De dames die zingen staan recht tegenover elkaar. Te horen is dat ze soms zelf ook in lachen uitbarsten en dan in hun inuit (eskimo)-taal gaan praten. Ik heb een vage liefde voor volksmuziek: het heeft zoveel karakter. Check mijn mixtapes met ‘prison work’ songs, oude maffia-liederen en Zuid-afrikaanse townshipmuziek. Perfect geschikt voor de mash-up.

9. Nosaj Thing – ‘Coat Of Arms’ (Alpha Pup)
Het gaat los in LA en de rest van de wereld volgt! Abstracte experimentele hiphop in een nieuwe jas. Flying Lotus, Kutmah, Samiyam, Harmonic 313, Fuzz Face, Ras G, Dabrye en natuurlijk The Gaslamp Killer; allemaal dikke hiphop. Nosaj Thing (spreek uit: ‘no such thing’) maakt naast zijn snoeiharde beats ook nog prachtige dromerige muziek.

10. James Brown – ‘Ain’t It Funky Now’ (Polydor)
Good god, be quiet! Is dit funk of house? Op de plaat van James is het funk, maar in een set van Theo Parrish is het house, en behoorlijk diep ook. Theo is net als Henrik Schwarz een koning in het verhousen van muziek. Ze zijn grote voorbeelden voor The Gourmet Unit bij het verwerken van oude muziek in nieuwe elektronische dansmuziek. Voel je het Panorama Bar-gevoel opborrelen?

Waar houd je je verder mee bezig op dit moment?
De The New Worck-feesten, een nieuw onderdeel van het label, zijn in dezelfde geest als het label: nieuwe muziek ontdekken, met zeer veel stijlen op een avond en bekende dj’s iets anders laten draaien dan ze normaal doen. Een avond vol gezelligheid en uitspattingen. Daarnaast ben ik nog steeds druk bezig met het mixtape netlabel. We zijn alweer bij release 217 en dat binnen 3 jaar. Het label wordt inmiddels gevonden door veel bezoekers en we krijgen ook veel mixjes opgestuurd door bekende en onbekende artiesten. Het blijft vet als een bekende dj iets buiten zijn of haar straatje doet. In mijn vrije tijd ben ik druk bezig met stoepkrijten en het oefenen voor de biathlon van Oegstgeest.

Waar draai je de komende tijd?
Nergens. We proberen The Gourmet Unit zoveel mogelijk exclusief te houden. We draaien een enorm brede set -met klassiekers, nieuwe ‘sjeize’ en dikke mash-ups- waardoor het zeker niet geschikt is voor de meeste feesten. Het publiek waarvoor wij draaien moet dus een brede smaak hebben en openstaan voor nieuwe muziek. The Gourmet Unit hoort bij The New Worck als een subwoofer bij dubstep.

The New Worck-party: Eric de Man doet dubstep

De 10 van … Eric De Man (speciaal voor de gelegenheid een dubstep-top 10)


1. Joker- ‘Digidesign’ (Hyperdub)
Wat een vette en originele track. De combinatie van dubstep en funk vind ik geweldig en ik kan niet wachten om hem op te zetten in Paradiso.

2. B2000F & JKamata- ‘You Don't Know What Love Is’ (Hyperdub)
Stiekem de andere kant van bovenstaande track, maar ook deze verdient absoluut zijn eigen vermelding in deze Top 10. Loversstep anybody? Is het te vroeg om de zomerplaat voor 2009 al te claimen?

3. F- ‘The Untitled Dub’ (7even Recordings)
Niet de meest fantasievolle titel voor een echte killer van een track. Let op: moet over een groot systeem gehoord worden.

4. Millie- ‘Path To Hell’ (Daphne)
Deze is verdwaald in de echochamber; heel diep en bloedstollend mooi.

5. STP- ‘The Fall’ (Peverelist rmx) (Subsolo)
Een bijna ‘classic Detroit’ aandoende track, dus gevoelige strings en elektronica in overvloed.

6. Zomby- ‘Rusty-Mush’(Spliff dub rmx) (Hyperdub)
Over de gortdroge basis van bass en drums worden in de spliff dub rmx de meest bizarre 8-bit synthesizers gedropt. Bijna eng. Mush is een stuk rustiger en veel melancholieker, maar toch net zo boeiend.

7. Clouds-‘Elders’(version) (Jahtari)
Meer dub dan step en net als Mush (hierboven) met een melancholieke vibe. Het zou zo een Mad Professor dub kunnen zijn. Dit is sowieso één van mijn favoriete tracks.

8. Zomby- ‘The Lie/ Dripping Like Water’ (Ramp)
Een goed voorbeeld van wat me zo boeit aan dubstep: er komen veel verschillende muzikale invloeden in terug, die samen met die glorieuze subbass een uniek nieuw ding vormen. Check ze en check dan ook gelijk zijn 'Liquid Dancehall'. Most excellent!


9. Sub scape- ‘Bad Man’ (Dub Police)
Badman heeft een baslijn als een machinegeweer en soms is dat gewoon genoeg.

10. Akira Kiteshi- ‘Pinball’ (Black Acre)
Ken je nog dat liedje uit Sesamstraat? 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10... 11! 12!  Daar zijn wat samples uit verwerkt door Akira. Net als in ‘The Pressure Cooker’ van Mike Dunn of ‘Perculator’ van Cajmere, waarin het geluid van huishoudelijke apparaten wordt gebruikt, gebeurt dat hier ook: zo klinkt de binnenkant van een flipperkast.

Waar houd je je verder mee bezig op dit moment?
Naast het draaien ben ik druk met produceren. 'Saturdaynight', een track die ik met J. Loverman heb geschreven en waarop Colonel Abrams de vocalen doet, komt binnenkort uit inclusief remixen. Tevens ben ik bezig een netlabel te starten, maar daarover later meer...

Waar draai je de komende tijd?
Vóór het The New Worck-feest draai ik zaterdag ook op Revolt in het WTC-gebouw in Rotterdam met o.a. Housemeister en Wix. De week erna sta ik in de Bozinni met Rene Amesz en verders: check mijn MySpace zou ik zeggen.

The New Worck

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws