Writerscamp: ook gezelligheid hoort erbij

Eveline Meijer | 5 oktober 2014
events


Een nummer 1-hit zet je niet zomaar in elkaar. Daar heb je tijd, creativiteit, inspiratie en soms ook hulp van collega’s-muzikanten nodig. Afgelopen week kwamen getalenteerde producers, zangers en componisten bijeen tijdens de writerscamp, die door de muziekuitgever Cloud 9 Music en Downtown Benelux Publishing was georganiseerd. De drie dagen die muzikale talenten met elkaar hebben doorgebracht, waren vol creativiteit, inspiratie en productieve samenwerkingen. Hopelijk horen wij binnenkort veel nieuwe hits die tijdens deze dagen zijn ontstaan.

Inspirerende omgeving

Het driedaagse writerscamp van Cloud 9 ging afgelopen woensdag van start. Zangers, componisten en producers ontmoetten elkaar in de Amsterdamse SMP studio’s. De professionele werkomgeving met splinternieuwe studioruimtes en mooie apparatuur nodigde uit tot creatieve samenwerkingen.

Cloud 9 was er vroeg bij met de uitnodigingen: muzikanten hebben nou eenmaal drukke agenda’s. Niet alleen de voorselectie van artiesten, maar ook de indelingen van sessies waren bepaald door Cloud 9, tenzij de deelnemers hun specifieke voorkeuren hadden doorgegeven.

Martin Volt & Quentin State: ‘Vocaal in de studio opnemen werkt veel fijner’

writerscampVanaf tien uur in de ochtend heerste er volledige rust en stilte in de gangen van het Amsterdamse studio-complex SMP. Achter de gesloten deuren van de studioruimtes was het creatieve proces al in volle gang. In studio 3 zaten Nederlandse producers Martijn en Quirijn, beter bekend als Martin Volt & Quentin State. Tijdens de writerscamp wilden ze een goede zanglijn aan hun nieuwe plaat toevoegen.

Martijn en Quirijn waren ingedeeld in een sessie met de zangeres Anouck B uit Engeland. Hoewel de jongens haar deze ochtend voor het eerst hadden ontmoet, verliep de samenwerking soepel en productief. Martijn en Quirijn zaten achter de computers en control paneel, Anouck stond voor de microfoon. Ze was druk bezig met het inzingen van een melodie, die ze net als de songtekst ter plekke zelf had bedacht. ‘Je stem klinkt geweldig zonder dat er te veel aan gedaan moet worden’, zei tevreden Martijn na de zoveelste geluidsopname.

Een perfecte opname lukt overigens nooit in één keer. Met meerdere ‘takes’ creëer je verschillende versies, waar je uit kunt kiezen. Zo bereik je het beste resultaat. Quirijn: ‘Het is veel fijner om met een vocalist direct in de studio te kunnen werken. Meestal wordt vocaal apart aangeleverd en moet je het in je track zien te integreren.' 'Toch ben ik wel heel blij met de tegenwoordige digitale communicatiemogelijkheden en middelen zoals dropbox', vulde Martijn zijn collega aan.

Mark Sixma: ‘Je weet nooit wat er met je plaat gaat gebeuren’

In een andere studio was de Nederlandse dj en producer Mark Sixma aan het werk met zijn collega’s Matias Lehtola en Claes Funke uit Zweden. Ook Mark was op zoek naar melodie en vocaal. Matias en Claes bleken de aangewezen personen te zijn om Mark te helpen.

Terwijl Claes zich vooral bezig hield met het componeren, was Matias al aan het nadenken over de vocale lijn. Al klonk de stem van Matias in de studio net anders dan op geluidsopname, alle partijen waren zeer enthousiast. ‘We hebben elkaar net ontmoet en hebben al twee goede ideeën die iets kunnen worden’, zei Mark. ‘Dat is juist het leuke van zo een writerscamp: je weet nooit wat er met je plaat gaat gebeuren.’ ‘Soms werk je samen en ben je het totaal niet met elkaar eens, maar soms gaat het ook extreem goed, zoals nu’, voegde Claes toe.

Thomas Newson: ‘Ik heb een hoop geleerd’

In de studio 4 draaide het vooral om een melodielijn. Daar werkte Nederlandse dj en producer Thomas Newson samen met componist en tevens de eigenaar van de SMP-studio’s Martijn Schimmer. Martijn speelde melodieën en akkoordenlijnen en vroeg aan Thomas wat hij daarvan vond. Thomas gaf zijn mening en commentaar, waarna Martijn iets anders ging uitproberen. ‘Wij zijn met niets begonnen en natuurlijk ben ik met sommige dingen eens en vind ik andere wat minder. Het allerbelangrijkste is dat ik van Martijn een hoop kan leren’, zei de jonge artiest.writerscamp

De heren hadden één gezamenlijk doel: ideeën creëren, die Thomas tot volwaardige eigen dansplaten zou kunnen uitwerken. Dat de credits van het publiek dan waarschijnlijk vooral naar Thomas zouden gaan, interesseert Martijn weinig: ‘Ik ben een componist. Ik vind het leuk om achter de schermen met muziek bezig te zijn en muziek te maken. Thomas is niet alleen producer, hij is ook een artiest. Hij staat graag op het podium, terwijl ik het niet zo op de spotlights heb. Daarom is het juist zijn taak om onze creaties aan het publiek te presenteren.’

Gezelligheid hoort erbij

Om twee uur waren de ochtendsessies afgelopen en mochten artiesten een uurtje pauzeren en socialiseren onder genot van een hapje en een drankje. Natuurlijk konden ze voor die tijd ook pauzes nemen, maar dat gebeurde amper. Enkele keren kwam iemand tevoorschijn om snel voor zichzelf en voor de studiogenoten wat drinken te halen. Niemand wilde de creatieve flow voor lang verlaten.

Na een uurtje rust gingen de writerscamp sessies door, alleen in andere samenstellingen. Producers die slechts één sessie hadden staan bleven nog even napraten met hun collega’s. Binnen enkele minuten werd gezellig geklets alweer verdreven door de leegte en stilte op de gangen van de SMP. Dankzij deze leegte en stilte zijn in de volgende vier uur in de studioruimtes nog meer potentiele dansvloerknallers geboren. Hopelijk gaat het niet heel lang duren, totdat we ze mogen bewonderen.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws