Writerscamp dag 2: geduld is een zeer schone zaak

Joni Hendrix | 6 oktober 2014
events


Donderdag opende de Amsterdamse SMP studio’s, voor de tweede dag, de deuren voor de deelnemers van de Cloud 9 Music writerscamp. Ook tijdens deze dag stonden discipline, creativiteit en productiviteit bij alle producers, zangers en componisten voorop. Wij kijken uit naar veel nieuwe platen!

Frontliner: ‘Hardstyle is een lifestyle’

Vanaf de vroege ochtend was Barry Drooger, beter bekend als dj Frontliner, in studio 2 met zijn nieuwe track bezig. ‘Hardstyle als muziekstroming heeft toegewijde fans. Ze houden van een feestje en zien hardstyle als een leefstijl. Hardstyle wordt meestal op de grote podia gedraaid. Je hebt daarom echt een goede kick, een opbouw en een drop nodig’, vertelde de hardstyle-guru aan zijn muzikale collega’s. Componist Mario Zapata hielp Barry met de melodie, zangeres Anouck B verzon de tekst en de vocale lijn.

Toen Anouck moest inzingen, mocht de kick even wegblijven. Zonder kick was het voor haar iets makkelijker om de melodie te pakken. Omdat het haar eerste zangsessie was, ging het inzingen niet meteen goed. Anouck moest eerst haar stem opwarmen. ‘Het is gisteren best laat geworden, daarom heb ik vanochtend al drie koffies op. Dat is heel slecht voor je stem, maar ik moest echt wakker worden’, zei de zangeres.

Gelukkig was het stemprobleem snel opgelost dankzij een kopje hete thee. Toch hadden de muzikanten meerdere opnamepogingen nodig om tot het verwachte eindresultaat te komen. Mario gaf instructies en luisterde samen met Barry via een koptelefoon naar de uitkomst. ‘Gooi alsjeblieft niets weg’, vroeg de hardstyle producer. ‘Je weet nooit welke versie je gaat gebruiken.’

Uiteindelijk klonken de geluidsopnames naar wens. Barry: ‘Het is geweldig om met Anouck te werken. Ze heeft een hele mooie stem, waardoor wij bijna niets hoeven te bewerken. Dat heb ik vaker anders meegemaakt.’  Mario: ‘Dankzij de stem van Anouck klinkt deze vocaal als een slaapliedje. Dat contrasteert met de kick en de bass-lijn van de plaat: heel mooi en ook passend bij het nostalgische piano intro.’ Barry: ‘Het wordt totaal iets anders dan alles wat tot nu toe in de hardstyle is gedaan. Daar ben ik heel blij om!’

Manse: ‘Melodie is de reden waarom mensen deze plaat goed vinden’

In studio 4 zat de jonge Zweedse producer Michael Hansen: Manse. Hij werkte samen met twee Nederlandse muzikale grootheden: zanger Jan Dulles van de 3J’s en componist Martijn Schimmer. Het drietal was bezig met Michaels plaat van drie jaar geleden. ‘Het is een oude track met een oude sound, maar ik zou het graag willen afmaken en uitbrengen. De melodie van deze plaat klinkt voor mij heel emotioneel en persoonlijk. Dat is waarschijnlijk waarom mensen het nog steeds een goed nummer vinden.’

Michael wilde zijn productie met een vocaallijn opfrissen, maar dat ging lastiger dan hij had gedacht. ‘Hoe maak je een nummer een hit? Je moet vooral niet zo moeilijk denken, wat wij muzikanten en componisten wel doen’, zei Jan. Makkelijk of moeilijk was aan Michael zelf te bepalen en hij wist precies wat hij wilde. ‘Waar wil je de vocaal?’, vroeg Martijn. ‘Meteen vanaf het begin. De vocaallijn moet echt zweverig en dromerig zijn, maar tegelijkertijd ook een emotioneel verhaal kunnen vertellen’, antwoordde Michael zonder enige twijfel.

De kracht van vocaal en melodie mag volgens de Zweedse producer niet worden onderschat: ‘Melodie en vocaal moeten mensen energie geven en ze aan het springen zetten. Deze plaat moet ze ook het gevoel van vrijheid geven, alleen is dit nummer al best zweverig op zich. Misschien ga ik daarom een extra drop inbouwen, maar niet ten koste van de emotie.’

David Gravell: ‘Melodie moet het verhaal vertellen’

Ook in studio 1 werd hard gewerkt aan een track met emotie. Daar zaten Nederlandse producer Danny de Graaf, alias David Gravell, zijn Zweedse collega Matias Lehtola en Nederlandse zangeres Jantine Heij.  ‘Met deze plaat ben ik op dit moment bezig. Ik zou graag een vocaallijn willen toevoegen. Harmonie van deze track bouwt op tot de break. Daarom wil ik de aandacht van de luisteraar tot de break vasthouden, alleen weet ik niet zo goed hoe’, vertelde Danny.

Matias stelde voor om eerst met een melodie te beginnen en dan pas te kijken welke tekst erbij past. ‘Melodie moet wel het verhaal en emotie kunnen overbrengen’, zei Danny. Vervolgens zette hij een mooi zelfgeschreven pianogedeelte van zijn plaat aan om collega’s te inspireren.  ‘Het heeft wel een tijdje geduurd totdat ik helemaal tevreden was over dit stuk’, vertelde de jonge producer.  ‘Deze pianolijn is echt prachtig!’, antwoordde Jantine. ‘Het enige probleem is dat ik heel snel geneigd ben om mee te zingen, terwijl vocaal juist contrast zou moeten bieden. Dan komen beide lijnen mooi naar voren.’

Matias en Jantine begonnen te neuriën en zetten studioapparatuur en telefoons in opnamestand. Na een tijdje luisteren en nadenken kwam Matias met een oplossing: ‘Het is eigenlijk heel simpel: probeer en sing.’ Jantine: ‘En vooral meerdere keren, want het gaat toch nooit in één keer lukken.’

Julian Jordan: ‘Vocaal moet met de energie van de track matchen’

In de studio daarnaast was de Engelse zangeres Anita Blay druk bezig met het inzingen van de nieuwe plaat van de Nederlandse dj en producer Julian Jordan, bij vrienden en familie beter bekend als Julian Dobbenberg. Zweedse componist Claes Funke stuurde het proces bij, terwijl Julian via een koptelefoon meeluisterde. Julians nieuwe track had een volle en krachtige EDM-sound en stevige beat.

‘Wat voor type vocaal en lyrics wil je bij deze plaat?’, vroeg Anita aan de jonge producer. ‘Alleen geen drugs-lyrics, want dat heb ik net met andere jongens gedaan’, voegde de zangeres lachend toe. ‘Het moet een open vocaal zijn, zodat mensen kunnen meezingen’, suggereerde Claes. Julian moest er goed over nadenken. ‘Het allerbelangrijkste is dat het met de energie en de sfeer van de track matcht’, zei de jonge producer. Hij was nog steeds aan het bijkomen van de drukke zomer vol internationale optredens, primetime shows en juichend publiek. ‘Verder kan ik op dit moment even niets bedenken.’

Anita en Claes hebben de draad opgepakt om verschillende vocale versies uit te proberen, maar het was nog even zoeken naar die ene klik met Julians track. Om gedachten en creativiteit te resetten hebben de muzikanten op een gegeven moment besloten om een kleine pauze in te lassen. ‘Soms moet je gewoon even de studio uit en iets anders gaan doen’, zei Anita. ‘Zo werkt het volgens mij op alle vlakken van de creatieve industrie.’

Geduld is een schone zaak

De afleiding hoefde voor Julian, Anita en Claes niet lang te duren. Een paar minuten later dook het trio weer de studio in om de knaller van Julian op een nog hoger niveau te brengen. Dat is hen ongetwijfeld goed gelukt.

Het is alleen zo jammer dat het eindresultaat van al het studiowerk nog even op zich laat wachten. Dat heeft vooral met productietijd en releaseschema’s van de labels te maken. Maar niet getreurd: in de tussentijd gaan artiesten de previews van hun nieuwe platen uittesten in hun dj-sets. Na writerscamp is het duidelijk geworden: zowel bij het produceren als bij het consumeren van muziekproducties is geduld een schone zaak.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws