John Ewbank: 'Voor The Flying Dutch hebben we binnen 24 uur al 24.000 tickets verkocht'

Lucas Boon | 3 februari 2015
events


Vanmorgen publiceerden we al een interview met een van de gezichten achter The Flying Dutch. Niet lang daarna kregen we John Ewbank te pakken - dé man achter dit geniale concept. Met hem was Allan Hardenberg, CEO van ALDA Events. John en Allan kennen elkaar via Armin van Buuren en sloegen twee jaar geleden de handen ineen voor The Flying Dutch, het mega event wat op zaterdag 30 mei gaat plaatsvinden.

Voor het geval je het internet niet in de gaten hebt gehouden vandaag en gisteren: tien van Nederlands' grootste dj's treden op tijdens The Flying Dutch, in drie steden tegelijk! Genoeg te vragen dus aan John en Allan.

Hé mannen! Wat is de filosofie achter The Flying Dutch?
John: 'Het is ontsproten uit het gevoel dat het zo jammer is dat al die grote Nederlandse dj's zo vaak in het buitenland zitten. Dat maakt dat je in Nederland nooit een festival hebt waar je ze tegelijkertijd kunt zien. Het is natuurlijk ook lastig te bekostigen, want die jongens zijn best duur. Dat is ook de reden dat wij dit feest uitspreiden over drie plekken. Dit heeft als voordeel dat je én heel veel mensen kunt bereiken en bedienen, maar natuurlijk ook dat je veel kaarten (100.000 in totaal, red.) kunt verkopen. En zo kunnen we de prijs ook weer wat naar beneden brengen (€45-, per stuk, red.). Op die manier hebben we dus een win-winsituatie.'

'Heb je het gehoord? John Ewbank heeft een idee voor een nieuw dance festival'

Allan: 'John en ik kennen elkaar van onze samenwerking met Armin van Buuren. Zo'n twee jaar geleden kreeg ik een appje van wat collega's: "Heb je het al gehoord?! John Ewbank loopt rond met een idee voor een nieuw dance festival!"'

John: 'Toen zijn we even gaan lunchen, haha.'

Wat is jullie grootste uitdaging?
'De agenda's van alle dj's, dat is natuurlijk een uitdaging. Maar je hebt ook te maken met dríe festivals. Oftewel: drie gemeenten, drie vergunningen, drie hulpdiensten, en ga zo maar door.'

'Ik doe zo'n groot event voor het eerst. Natuurlijk ben ik betrokken geweest bij de shows van Marco Borsato in het Gelredome. Dit is wel even iets anders, maar ik vind het ontzettend leuk.'

Je bent bekend van je hits voor onder meer Marco Borsato en Gordon. Maar wat is eigenlijk je relatie tot dance?
'Ik heb vroeger een klein dance-label gerund, Night Of Dance Records. Daar heb ik een stuk of vijf vinyl releases op gehad. Daarnaast heb ik wel geflirt met de dance industrie, onder meer met Ferry Corsten. Maar ik heb altijd wel binding gehad met het uitgaansleven. Remy, Dimitri, met al die gasten uit de RoXY-periode.'

'Vier jaar geleden was ik in Miami en daar werd tegen mij gezegd: "Je moet weer eens iets doen met dance, je bent veel te veel bezig met Nederlandstalig!  Dj's zitten nog weleens verlegen om toplines of akkoordenstructuren, en dat is nu juist iets waarin jij kunt aanvullen!" Hier rolde Armin van Buuren's 'This Is What It Feels Like uit, wat natuurlijk een megahit is geworden. Ik had dat niet verwacht, ik had er een goed gevoel bij, maar je weet nooit van tevoren of het iets wordt. Tja, hetzelfde geldt natuurlijk voor The Flying Dutch.'

En de themesong voor The Flying Dutch komt ook van jouw hand.
'Dat klopt, die heb ik gemaakt met drie andere jongens tijdens een writingcamp. Ik wist gelijk: dit is perfect voor ons festival. The Him, twee danceproducers, hebben de track uiteindelijk afgerond.'

Gaan jullie uitverkopen?
'Zoals het er nu naar uitziet wel, ja. De afgelopen 24 uur hebben we 24.000 tickets verkocht, dus dat gaat hard. De eerste dag heb je altijd een grote klap. Het is natuurlijk nieuw, dus je weet het niet. Maar zoals het er nu naar uitziet, gaan we uitverkopen. Het zou prachtig zijn, en ook een record. Maar het is niet ons absolute doel ofzo.'

Wat is het doel?
'Dat is dat we al die jongens beschikbaar stellen voor een groot Nederlands publiek en dat we met z'n allen kunnen genieten van hun succes.'

Wil je tot slot nog iets kwijt aan de lezers van Clublife Magazine?
'Wij hopen dat het initiatief zoals wij dat bedoeld hebben aankomt bij het publiek: zoveel mogelijk grote dj's aanbieden voor een redelijke prijs. Gelukkig hebben we ING achter ons, die een deel van het risico kunnen verzekeren. Daardoor hebben we de prijs ook iets kunnen drukken. Als we daar de mensen blij mee hebben kunnen maken, dan is het voor ons een geslaagd evenement geweest.'


Lees ook even het nieuwsbericht (inclusief volledige line-up) dat we gisteren schreven. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws