Review: Knife Party - Abandon Ship

Eveline Meijer | 26 november 2014
gear

Het Australische duo Knife Party heeft zijn eerste studio album uitgebracht: Abandon Ship. Na maanden van teasers, previews en met name heel veel wachten, is hij eindelijk verkrijgbaar. Gelukkig stelt deze plaat ons niet teleur. Dat niet alleen, want we zijn ook enkele keren behoorlijk verrast!

Knife Party laat met dit album duidelijk horen dat ze veelzijdig zijn. Urban? Kom maar op! Pop? Ja hoor! Reggae? Zeker weten! Zelfs standaard computergeluiden laten ze niet onberoerd, en dat leverde het heerlijke, harde nummer '404' op. Hier hoor je niet alleen 64-bit geluiden, maar ook het bekende Windows-pop-up-geluidje komt langs en is perfect verwerkt in de track. Het enige nadeel is dat, wanneer je dit album op de pc afspeelt, je toch even gaat kijken of je computer niet vastloopt. Overtuigend is deze track dus zeker, maar gelukkig is het ook een heerlijke plaat voor in de club of zelfs de underground.

Underground

Voor zo'n setting staan er wel meer tracks op het album overigens. 'Resistance' is een heerlijke electro-house track met een rauwe rand. Knife Party laat de luisteraar overtuigend weten hoe je een nummer lekker opbouwt en wat een keiharde drop precies betekent. Als je dit nummer hoort, sta jij echt niet meer stil. Ook 'Give It Up' is zo'n track waar je prima een avond op kunt dansen, al heeft deze plaat weer een hele andere sfeer. Hier hoor je duidelijk reggae-invloeden in, maar zonder dat het storend is. Fijn is dat 'Give It Up' snel harder wordt met een lekkere bas.

Humor

Knife Party heeft zijn humor niet verloren en 'Micropenis' is daar het bewijs van. Voor veel mannen is dit misschien een echte horror-track, want dit nummer gaat - jawel - over iemand die opeens een micropenis heeft. Een stem, die zich in een nachtmerrie lijkt te bevinden, blijft hem hier steeds aan herinneren, wat een hilarisch en heerlijk resultaat oplevert. De track is ook lekker underground en als, wanneer je er toch wat bang van wordt, je niet teveel naar de tekst luistert, kun je hier zeker goed op dansen.

Niet altijd succesvol

Toch is de afwisseling tussen de tracks op Abandon Ship niet altijd even succesvol. Sommige platen lijken op het album niet thuis te horen, ook al zijn ze wel goed. Zo is 'D.I.M.H.' meer een mainstream-track en ook 'Begin Again' lijkt er niet helemaal tussen te passen. Die laatste heeft een lekkere beat, maar komt teveel in de buurt van pop en valt daarmee buiten de algemene sfeer van dit album. 'Superstar' heeft hetzelfde probleem: deze plaat lijkt uit de veel te vrolijke jaren '80 en '90 te komen. 'Superstar' heeft geen pop-invloeden, maar lijkt wel in dat genre thuis te horen.

Lekker divers

Knife_Party_-_Abandon_ShipAbandon Ship is een lekker divers album, al zit er soms iets teveel afwisseling in. Knife Party heeft zeker laten zien dat ze met diverse invloeden en stijlen om kunnen gaan, zonder hun eigen sound te verliezen. Voor de echte fans van dit Australische duo is dit dan ook een echte must-have, maar het zou ons niet verbazen als de niet-fans ook een avond staan te springen en te dansen op een aantal van deze tracks.

Wij mogen een exemplaar van Abandon Ship weg geven! Check hier hoe je mee kunt doen! Niet gewonnen? Abandon Ship van Knife Party is nu te beluisteren op Spotify en verkrijgbaar via iTunes en in de winkel.