Review: DUBS oordoppen

Lucas Boon | 24 februari 2015
gear

Op zaterdag 21 februari waren we in de Jaarbeurs Utrecht voor het feest Together in A State of Trance. We waren er dit keer met een speciale opdracht. Iedereen kent het wel: piepende of suisende oren na een avondje feesten. Dit zal volgens het merk DUBS acoustic filters tot het verleden behoren. En dat wilden we graag testen!

We hadden de filters meegenomen en wat ons als eerste opviel was het design. De filters worden geleverd in een mooie witte doos met als inhoud een klein plastic doosje, waarin je de oordoppen na gebruik kunt opbergen, met daarin de DUBS oordoppen. De oordoppen zien er zeer modieus uit.

Gebruik

Bij binnenkomst besloten we de oordoppen direct in te doen. Dit was in het begin even puzzelen. De oordoppen lijken een beetje op in-ear oordoppen die je normaal gebruikt om muziek mee te luisteren. Dit luistert vaak nauw omdat geen enkel gehoorgang qua grootte hetzelfde is. De in-ear fabrikanten leveren daarom altijd diverse maten mee van small tot large, zodat iedereen ze past. Dit is bij de DUBS oordoppen niet het geval. We werden hierdoor een beetje sceptisch omdat de oordoppen niet erg vast in onze oren zaten. Na het bijgeleverde plaatje, om te zien hoe je de DUBS oordoppen goed moet plaatsen in je oor, even goed te hebben bekeken, zaten ze een stuk beter.

dubs2

Muziekbeleving

We kwamen aan in de zaal en wat ons direct opviel, was dat de muziek prettig gedempt werd. De hoge en schelle tonen werden gefilterd. We waren verbaasd hoe goed de muziek nog te horen was. Het leek alsof de muziek juist zuiverder werd doorgeven naar het gehoor. We hebben de oordoppen tijdens de avond twee keer uit gedaan om te kijken wat nu eigenlijk fijner was. We hebben ze na de tweede keer niet meer uit gedaan omdat we de muziekbeleving met oordoppen prettiger vonden. Het leek zelfs of de muziek zonder oordoppen te schel en te hard binnenkwam.

Comfort

De oordoppen zijn zeer licht en zitten prettig. Ze zijn, nadat je door hebt hoe je ze moet plaatsen, makkelijk in en uit te doen. Ze gaan geen pijn doen, zelfs niet na een hele avond. Het leek zelfs of de oordoppen, naar mate de avond vorderde, beter en strakker gingen zitten.

Oordeel

We dachten dat je altijd beter gehoorbescherming op maat kon laten maken, zodat je de beste bescherming had. Dit heeft echter het nadeel dat het vaak erg prijzig is in de aanschaf. Deze en vele andere oordoppen zijn voor een betaalbare prijs te krijgen en kosten nog geen zesde van wat een op maat gemaakte oordoop kost. Ik geef deze DUBS een dikke voldoende en we werden de volgende dag wakker zonder piep en suisende oren. Missie geslaagd!

Benieuwd naar hoe vet A State of Trance was? Check hier ons report!