Muziek van de toekomst met OWOW

Cas Smit | 15 november 2015
gear

Beeld door: OWOW & Ralph Roelse 
Tijdens ADE had OWOW een afternoon session in het blauwe thee huis in het vondelpark. Later sprak ik met Robin, een van de oprichters, over het tot stand komen van OWOW en het proces dat deze bijzondere instrumenten als uitkomst heeft gehad. Ook sprak ik met Kapibara, een Belgisch trio dat hier net als Kink, ZES en Full Crate een set met de instrumenten van OWOW deed.



Inmiddels staat de teller van kickstarter op €51,326 geen onaardig bedrag zou je zeggen, toch was het in eerste instantie niet het idee om investeerders te zoeken voor het bedrijf. 'De druk die er achter zou komen te staan zou er voor zorgen dat perfectie niet meer nagestreefd kon worden' aldus Robin. Nadat de producten af waren, was het geld toch wel serieus op. Om de productie dan weer op gang te krijgen is er toch wel wat geld nodig voor alle onderdelen. Dat was het punt waar Kickstarter in beeld kwam. Kickstarter is een medium waar beginnende bedrijven hun project kunnen laten zien aan de wereld, die op zijn beurt kan kiezen om geld te investeren in het bedrijf. Na gesprekken met Kickstarter experts waren de verwachtingen hoog gesteld. Ze kregen te horen dat ze veel meer zouden ophalen dan de benodigde €50.000 met dat geloof gingen de jongens de campagne in, maar na een week stond de teller nog niet eens op €10.000. De paniek sloeg in en dan moet je kijken naar de tactiek, hoe ga je de mensen bereiken en enthousiast maken?



Na twee of drie keer veranderen van tactiek lukte het eindelijk het doel te behalen, door zichzelf constant te moeten pushen en zich in de schoenen van de doelgroep te moeten verplaatsen. Deze afternoon session tijdens ADE was dan ook een mooie gelegenheid om de instrumenten onder de mensen te brengen. Met een lijstje artiesten waar de instrumenten perfect bij passen om ze te demonstreren, kon iedereen ervaren hoe de live muziek uit de toekomst is. Toen de jongens bij KiNK kwamen met de instrumenten was hij direct super enthousiast, hij wilde het meteen kopen en dat terwijl ze het eigenlijk gewoon gratis aan hem wilde geven. Na KiNK kwam de Gaslampkiller en diverse andere artiesten, zo is het balletje gaan rollen.


De instrumenten zijn creatief en bijzonder, het concept komt van Pieter-Jan. Voor zijn afstudeer project heeft hij eigenlijk een frustratie doorgezet die hij al een tijdje had. Pieter-Jan wilde naar het conservatorium maar werd daar niet toegelaten omdat hij geen noten kon lezen. Hij was het traditionele systeem beu en verzon een project waarbij je de noten niet hoeft te lezen, maar waar je ze tekent of ze doormiddel van een beweging maakt. Heel speels en intuïtief. Het is nu 3,5 jaar geleden dat het tot stand kwam en de laatste anderhalf jaar zijn ze er echt serieus mee bezig geweest om het door te ontwikkelen naar wat het nu uiteindelijk is geworden. Tijdens ADE presenteerde ze een nieuw project en daarmee is de ambitie er om elk jaar met een nieuw project te komen en zo te blijven groeien.

Het Belgische trio Kapibara gaf vooraf aan flink de zenuwen te hebben, gelukkig wel gezonde zenuwen, maar het was doordat ze iets nieuws deden alsof ze voor het eerst weer de dj booth in moesten. Kort geleden maakte ze pas kennis met de instrumenten van OWOW en dan probeer je weer allemaal nieuwe technieken. 'Je moet de instrumenten eerst leren kennen voordat je het in je eigen muziek kan toepassen'. 'Het voordeel van de instrumenten is dat ze dermate simpel zijn gehouden en dat de mogelijkheden oneindig zijn zodat je het makkelijk kan toepassen'. Voor de eerste keer vonden ze het lekker gaan, in de set zaten alleen maar eigen tracks die voornamelijk nog niet gereleased zijn. Dat vonden ze fijn om te kunnen testen op het publiek. 'Het hoeft live niet allemaal perfect te zijn, als je een dj set doet heb je met veel dingen te maken die goed moeten lopen. Als je een live set doet dan ben je vrij in je keuze, als je de drums alleen wil laten lopen dan doe je dat'. 'En met die instrumenten kan je gewoon lekker spelen, het is niet dat het een perfecte track moet vormen, je laat het publiek zien wat je met de instrumenten kan'. 'Het is ook erg makkelijk publiek vanavond, iedereen komt voor de instrumenten en wil zien wat je er mee doet'. 'Bij een normaal publiek zouden ze meer denken van; hee wat is dat. Maar hier weet iedereen al dat het er is en is meer benieuwd naar de werking ervan'.


Ze hebben rekening gehouden met de eventueel hoge verwachtingen van het publiek en gebruikte daarom meerdere instrumenten tegelijk zodat ze de instrumenten maximaal konden benutten. In de toekomst houden ze het wel wat eenvoudiger zodat ze iets gemakkelijker door de set gaan wat de dansbaarheid wel bevorderd. Hier was het meer een experimentele functie. Ze willen het ook toepassen op dj sets waar ze dan extra effecten kunnen gebruiken door deze instrumenten. Het is absoluut een verrijking van het muziek maken. 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws