Nieuwe draaitafel van Technics niet bedoeld voor dj’s

Ivo Mollemans | 6 januari 2017
gear

Een van de grootste merken op het gebied van draaitafels is ongetwijfeld Technics. Het merk is al sinds jaar en dag bekend bij zowel dj’s als Hi-Fi liefhebbers en wordt door beide groepen veelzijdig gebruikt. De SL-1200 is een legendarische draaitafel die inmiddels al 50 jaar bestaat. Omdat zo’n jubileum niet zomaar voorbij kan gaan werd er een nieuwe versie ontwikkeld die volgens veel dj’s een stuk duurder werd dan gedacht. Wat bleek nou? Technics wil geen reclame maken richting dj’s, maar juist meer richting Hi-Fi liefhebbers.

LEES OOK: Google lijkt Soundcloud over te willen nemen 

Nieuwe doelgroep voor Technics

Een opzienbarende beslissing en uitspraak van het bedrijf aangezien hun producten al heel lang in veel dj booths te vinden zijn en het merk veel steun kreeg van dj’s. Toen werd aangegeven dat de SL-1200 terug zou komen waren het ook voornamelijk dj’s die het nieuws positief ontvingen. Toch heeft het Panasonic wel een goede reden om hun marketingbeleid voor dit product aan te passen. De draaitafel wordt niet in massaproductie genomen, maar het meeste werk wordt met de hand gedaan.

‘Only 20 [turntables] are assembled a day, with most of the work done by hand. Each unit’s record platter is checked by lasers and human workers to ensure perfect balance. A specially developed machine drills tiny holes at strategic points in the undersides until they spin just right. These days, such deliberately crafted products are simply too costly to compete for a mass market.’

Waarom deze keuze?

Niet gek dus dat er een prijskaartje van 2800 dollar aanhangt en aangezien dj’s toch minimaal twee draaitafels nodig hebben gaat een setup al gauw minimaal 5600 dollar kosten, exclusief mixer. Omdat het bedrijf zelf ook wel door heeft dat dit geen goedkoop product is en het veel moeite kost om een draaitafel te maken hebben ze er zeer bewust voor gekozen om dj’s buiten beschouwing te laten.

‘Our concept is analog records for hi-fi listening,” said Hiro Morishita, a creative director at Technics. “D.J.s are fine, too, but as a marketing target it’s problematic. We don’t want to sell the 1200 as the best tool for D.J.ing. The 1200 is the 1200.’

‘Panasonic calculated, the SL-1200’s core customers were not numerous enough, or rich enough, to make reviving the Technics brand financially worthwhile. It needed to reach wealthy, older audiophiles who would spend extravagantly on gear — not only the turntable, but also the amplifier, speakers and other equipment that the company markets alongside it.’

LEES OOK: Deze artiest zorgde voor de hoogste vinylverkopen in 25 jaar...

Markt voor draaitafels

Ondanks de keuze om een hele doelgroep buiten te sluiten blijven de verkopen van draaitafels alleen maar stijgen. Het zijn vooral de ietwat goedkopere, meer consumentvriendelijke modellen die het goed weten te doen. De nieuwe SL-1200 is zonder twijfel een elite product binnen de draaitafels, maar ook dit product gaat keihard. Een oplage van 300 stuks was al binnen 30 minuten uitverkocht. De keerzijde van de medaille is dan wel dat dit effect kan hebben op de verkopen van andere Technics producten en het produceren van de SL-1200 een hoop geld kost. Of het dus heel veel oplevert is nog maar de vraag, maar al met al is de SL-1200 wel een product van topkwaliteit.

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws