Dancefair 2014: In gesprek met Mental Theo

Peter Güldenpfennig | 16 februari 2014
headlines


Op de dancefair was Mental Theo panelleider op Dancefair. Hij schoof even aan bij ons samen met Wouter van Dijke, om te vertellen over Nexus Agency.

Nexus Agency

'Vandaag de dag mag en kan alles, zoveel jong talent, zoveel enthousiasme, daar moet je gewoon wat mee doen', begint Theo. 'Dus hebben ik en Wouter Nexus Agency opgericht om jonge dj's en producers op weg te helpen. We zijn eerlijk, we kunnen niet iedereen helpen, ook als we dat wel willen. Maar eerlijkheid staat voorop om jonge dj's te behoeden voor eventuele fouten, vooral op zakelijk gebied. Denk aan contracten en de haaien in de industrie. Eerlijkheid en duidelijkheid is de basis van Nexus Agency.

Aanvragen

Inmiddels neemt het aantal aanvragen van artiesten bij Nexus Agency toe. Wouter: 'We hebben inmiddels een leuke club aan artiesten. Wel erg breed, dus niet alleen de hardere stijlen, maar ook EDM, trap, etc.. Dagelijks krijgen we tientallen aanvragen binnen en dat neemt eigenlijk alleen maar toe. Het gave hieraan is dat dat aantoont dat elektronische muziek echt leeft. Nu is de tijd rijp om echt de fakkel door te geven aan een nieuwe generatie.'

Jong talent

Theo: 'Hier op Dancefair merk je echt dat er een nieuwe generatie aan jong talent is ontstaan, echt geweldig. De Jaarbeurs barst eigenlijk uit z'n voegen van de potentie, en dat is ook de doelgroep waar we ons op richten en waarbinnen we dj's en producers proberen verder te helpen.'

Geen hokjes

Dat Mental Theo en Wouter van Dijke zich bezig houden met de nieuwe generatie heeft alles te maken met het verdwijnen van de zo typische hokjes. Theo: 'Eindelijk komt alles samen. Stromingen werken als één. Kijk hoe Steve Aoki samenwerkt met Coone en bijvoorbeeld Belgische jump draait aan het einde van z'n sets. Echt geweldig, en eigenlijk zoals het moet zijn. Alles kan, alles mag, en dat is ook precies leuk!'

Meehelpen

'Kijk, Theo draait 25 jaar mee', zegt Wouter. 'Van hiphop, tot EDM, tot de hardere stijlen, hij kent het allemaal en is dus ook van alle markten thuis. Ik heb weer veel kennis van de zakelijke kant waarmee we dus een belangrijke bron van kennis zijn en we zeker iets kunnen betekenen voor jonge producers'.

De respons vanuit de industrie is in ieder geval overwegend positief. 'Labels zijn positief omdat er een stukje management wordt weggenomen. Daar is veel ruimte voor ons om te opereren', vertelt Theo. 'En na twee jaar bezig zijn in de EDM en me juist niet op Nederland te richten krijg ik respect voor het werk dat ik doe, en wat we met Nexus Agency doen.'

Kid de Luca

Een voorbeeld van een van de artiesten die ze helpen is Kid de Luca, een jonge producer die bijdraagt aan de sound die Yellow Claw ook voorstaat. Wouter: 'Hij weet goed dat gat op te vullen dat Yellow Claw heeft gecreeërd met hun sound. Daarbij proberen we ook artiesten die bij elkaar passen aan elkaar te koppelen, en zo samenwerkingen te smeden die logisch en voor beide partijen leuk en effectief zijn. Zo denken we overal in mee: is het verstandig om een agency in America bij een bepaalde artiest te betrekken of is dit een samenwerking die logisch is of juist niet, enzovoort.'


Meer weten over Nexus Agency? Check dan hier de officiële website.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws